Połączenia komunikacji miejskiej minibusami w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii rozwijają się najszybciej. W ciągu 6 lat liczba linii minibusowych wzrosła o ponad połowę – wynika z przygotowanego przez ZTM zestawienia.
Dlaczego minibusy stają się takie popularne?
– Linie minibusowe to rozwiązanie korzystne zarówno dla pasażerów, jak i dla gmin - wyjaśnia dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska. - Podróżni zamieszkujący te obszary, które z powodów ograniczeń drogowych nie mogą być obsługiwane przez standardowe autobusy, zyskują dzięki nim dostęp do komunikacji miejskiej. Mniejsze pojazdy mogą bowiem bez przeszkód przejeżdżać np. przez wąskie ulice lub ciasne skrzyżowania. Z kolei dla samorządu linie minibusowe to rozwiązanie korzystne finansowo, bo koszt ich utrzymania jest mniejszy niż linii standardowych – dodaje Gutowska.
W 2019 r. w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii linii minibusowych było 34, a autobusy na nich kursujące pokonały około 2,7 mln kilometrów na obszarze 22 gmin. W 2024 r. takich linii było już 52, a autobusy przejechały na nich ok. 3,9 mln kilometrów w 27 gminach. W każdej z tych kategorii widać tendencję wzrostową – o kolejno 53%, 42% i 23%.
Poziom pracy eksploatacyjnej (liczba kilometrów pokonywanych przez autobusy) w 2025 r. ma przekroczyć poziom 4 mln wozokilometrów.
– Z naszych szacunków wynika, że w 2023 i 2024 r. z linii minibusowych skorzystało kolejno ok. 3,2 i 3,3 mln pasażerów. Zakładamy, że dzięki wzrostowi pracy eksploatacyjnej w 2025 r. z linii minibusowych skorzysta ok. 5 mln pasażerów – mówi Małgorzata Gutowska.
Gminy GZM oraz organizator transportu dostrzegają zasadność uruchamiania linii minibusowych. W ciągu najbliższych kilku miesięcy te liczby mają ponownie wzrosnąć.
Przetarg na realizację połączeń na linii zastępczej T-14
Zanim jednak znane będą szczegóły dotyczące uruchamiania nowych linii minibusowych, ZTM ogłosił przetarg na realizację połączeń minibusowych na istniejącej już zastępczej linii minibusowej T-14, której trasa wiedzie przez Katowice i Mysłowice (Katowice Zawodzie Centrum Przesiadkowe - Mysłowice Towarowa).
Oferenci mogą zgłaszać się do przetargu do 14 marca do godz. 9. Kontrakt zakłada realizację prawie 81 tys. wozokilometrów. Minibusy nie mogą być dłuższe niż 8 metrów oraz muszą posiadać co najmniej 35 miejsc, w tym co najmniej 11 siedzących. Rozpoczęcie świadczenia usługi zaplanowano na 26 kwietnia 2025 r., a jej zakończenie na 31 stycznia 2026 r.

Może Cię zainteresować: