Ulica Tylna Mariacka od dłuższego czasu jest terenem budowy. Trwały tu przygotowania do montażu piętrowego parkingu, którego zautomatyzowany system umożliwi zaparkowanie aż 240 samochodów.
Od 30 sierpnia Tylna Mariacka zostanie wygrodzona
W związku z rozpoczynającym się montażem, od 30 sierpnia ulica zostanie wygrodzona, a dojazd utrzymany zostanie wyłącznie dla użytkowników posesji oraz pojazdów uprzywilejowanych.
- Już kilka lat temu, zdecydowaliśmy się postawić na zrównoważony transportu w Katowicach – powstały np. Centra Przesiadkowe, pracujemy nad Systemem Zarządzania Transportem – ITS. Do centrum miasta wprowadzamy coraz więcej zieleni – na odcinku Rondo-Rynek, kosztem dwóch pasów ruchu zazieleniliśmy aleję Korfantego, zasadziliśmy ponad 50 drzew na ul. Dworcowej, trwa przebudowa ul. Warszawskiej, która również ma stać się bardziej przyjazna pieszym, a w kolejce czeka jeszcze plac Sejmu Śląskiego – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Jednak nie zapominamy, że w centrum Katowic znajduje się sporo różnych instytucji i punktów handlowo-usługowych, do których dojazd samochodem także musi zostać umożliwiony. Stąd właśnie rozwiązanie, które sprawi, że przestrzeń na ul. Tylnej Mariackiej zostanie maksymalnie efektywnie wykorzystana – dodaje prezydent. Budowa na ul. Tylnej Mariackiej to pierwsza tego typu publiczna realizacja w Polsce.
Obecne prace skoncentrowane są na wykonywaniu głównych elementów konstrukcyjnych maszyn: korpusów, ram, platform. Elementy te spawane są na nowoczesnym, zrobotyzowanym stanowisku spawalniczym, co znacznie usprawnia tę część procesu produkcyjnego. Wszystkie ruchome elementy mechaniczne produkowane są na maszynach CNC, co zapewnia powtarzalność i precyzję wykonania. Tak wyprodukowane elementy konstrukcyjne poddawane są obróbce powierzchniowej, śrutowaniu i malowaniu dla zapewnienia zabezpieczenia antykorozyjnego, natomiast mniejsze elementy poddawane są procesowi cynkowania. Następnie dwa główne panele maszyn są uzbrajane w elementy kinematyczne: łożyska, wały, sprzęgła oraz pozostałe elementy złączne.
Elementy maszyny przyjadą specjalnym transportem
Równolegle produkowane są szafy elektryczne, które stanowią główny element systemu sterowania maszynami. Ponadto prowadzone są prace programistyczne w sterownikach maszyn.
Przed transportem moduły poddawane są sprawdzeniu i testowaniu. Ze względu na duże rozmiary zostaną one przetransportowane do Katowic specjalnym transportem dostosowanym do elementów ponadgabarytowych. Na miejscu rozpocznie się proces montażu, który z uwagi na duże gabaryty maszyn, musi być realizowany przez specjalistyczny sprzęt.
Z tego względu ulica Tylna Mariacka zostanie wyłączona z ruchu.
– Dlatego zwracamy się z prośbą do kierowców, by zwrócili uwagę, że na ul. Tylnej Mariackiej od wtorku 30 sierpnia nie będzie można pozostawić samochodu. Już dzisiaj, w tym rejonie, kierowcom rozdawane są ulotki z takimi informacjami – mówi Ewa Lipka, naczelnik wydziału komunikacji społecznej.
Przejazd będzie umożliwiony wyłącznie pojazdom uprzywilejowanym. Sam montaż rozpocznie się w pierwszych dniach września. Z uwagi na skalę transportu, a także zmienne jesienne warunki atmosferyczne montaż potrwa kilka tygodni, tak by parking został udostępniony kierowcom pod koniec roku.
Jak będzie działać?
Kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej, wjedzie na specjalną platformę. Maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany przeniesie pojazd na odpowiedni poziom i umieści na zarezerwowanym miejscu. Odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę.
- Specjalny osprzęt, jak czujniki optyczne i światła ostrzegawcze, pomaga w prawidłowy sposób ustawić pojazd na platformie, podobnie jak ma to miejsce w przypadku korzystania z myjni automatycznej. Dzięki temu auto będzie mogło zostać w bezpieczny sposób umieszczone na platformie parkingowej. Dodatkowo, automatyczny parking ma być objęty monitoringiem, a w przypadku kłopotów z zaparkowaniem, możliwe będzie skorzystanie ze wskazówek i pomocy obsługi, która będzie dostępna poprzez interkomy połączone z stanowiskiem obsługi zarządzającej zespołem maszyn – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A., która odpowiada za nadzór nad inwestycją.
Inwestycja zakłada budowę dwóch zespołów maszyn, które pomieszczą 240 samochodów. Planowany termin oddania jej do użytku to koniec tego roku. Wartość inwestycji to niespełna 21 mln zł.
Maszyny parkingowe są znane od 100 lat
Idea budowania maszyn parkingowych ma blisko 100 lat. Jednak opracowanie technologii produkcji takich maszyn jest trudne, ponieważ muszą one spełniać współczesne wymogi bezpieczeństwa oraz być na tyle intuicyjne, aby mogły je obsługiwać nieprzeszkolone osoby, czyli parkujący. Sam proces zaparkowania działa podobnie do tradycyjnej windy osobowej. Parkowanie odbywa się w sposób rotacyjny, na specjalnie przeznaczonych do tego celu platformach. Zaparkowanie samochodu odbywa się przez umieszczenie go na dolnej platformie parkingu, która wprowadzona w ruch przenosi pojazd na wyższe poziomy i jednocześnie zwalnia miejsce dla kolejnego samochodu. Aby odebrać auto wystarczy opłacić postój i zeskanować bilet.
ZOBACZ TEŻ:
- Katowicki radny chce "zamknięcia zjazdu z autostrady A4 na wysokości zjazdu na Brynów"
- Na os. Tysiąclecia powstaną tężnia solankowa i ogród sensoryczny. Ofertę złożyła tylko jedna firma