Dzwoniąc na numer 998 od teraz będziemy się łączyć z operatorem numeru alarmowego 112. Zmiana ta pozwoli na sprawne powiadamianie oraz dysponowanie odpowiednich służb, a co za tym idzie, ulepszy system powiadamiania ratunkowego.
Kolejne dziesiątki tysięcy połączeń będzie przekierowane do Katowic. Wierzę głęboko, że to również pozwoli Państwowej Straży Pożarnej skupić się na tych zadaniach podstawowych, czyli na tych zadaniach, które bezpośrednio będą ratować życie, zdrowie i mienie obywateli (…) Ze swojej strony mogę zapewnić, że współpraca na poziomie przekazywania zgłoszeń i informacji do PSP będzie z korzyścią dla mieszkańców województwa. Zakładamy, że przejęcie numeru 998 będzie miało bardzo pozytywny oddźwięk w zakresie czasu i reakcji naszych służb – powiedział wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.
Szybsza reakcja
Przełączenie numeru ma usprawnić całą procedurę. Strażacy nie będą musieli pozyskiwać danych związanych ze zdarzeniem, a dostaną już gotową informację i będą mogli szybciej zareagować. Wiadomo, że w wielu sytuacjach czas reakcji odgrywa decydującą rolę.
Od stycznia 2021 roku przełączenie numeru nastąpiło już w dziewięciu województwach. Program pilotażowy wypadł bardzo pomyślnie, stąd aplikowanie nowego pomysłu na kolejnych terytoriach. Dla obywateli przełączenie to właściwie nie było odczuwalne. Numer 998 też nie zostanie zlikwidowany – będzie działał nadal, z tą różnicą, że wybrane na niego połączenia odbiera operator w CPR.
Ze statystyk zdarzeń obsługiwanych przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach wynika, że tylko w pierwszych 6 miesiącach tego roku liczba zdarzeń przekazanych przez Centrum do wszystkich służb wyniosła ponad 436 tys., a zdarzeń przekazanych wyłącznie do PSP było ponad 17 tys. Bezpośrednio na numer alarmowy 998 wpłynęło ich ponad 14 tys.
Kolejny numer alarmowy ze zmianą
Warto przypomnieć, że od 2017 roku operatorzy numerów alarmowych w CPR w Katowicach odbierają także połączenia numeru 997, który również został przekierowany na 112. Nowa procedura pozwala nie tylko na jednoczesne powiadomienie wszystkich właściwych ze względu na rodzaj zgłoszenia służb, ale także na wyeliminowanie fałszywych i bezzasadnych zgłoszeń.