Wydział Kształtowania Środowiska postanowił przeprowadzić kampanię uświadamiającą, że do sprawnego działania systemu wywozu odpadów potrzebne są działania ze strony operatora systemu, jak i mieszkańców. Dlatego w dniach 1-30.10.2021 r. rusza kampania „Wspólne rady na odpady”, która przewiduje wykorzystanie różnych form przekazu w przestrzeni miejskiej, jak tramwaje, autobusy miejskie, billboardy, wiaty przystankowe, ekrany w tramwajach, infokioski, a także media społecznościowe i strony internetowe. Pojawią się tam grafiki uświadamiające potrzebę współdziałania wszystkich osób zaangażowanych w kolejne etapy procesu wywozu odpadów.
– Dotychczas przeprowadzane przez nas działania informacyjno-edukacyjne sprowadzały się do nauki segregacji, czy też zachęcania do ograniczania wytwarzania odpadów, czyli czynności, które każdy mieszkaniec mający na uwadze dobro naszej planety może, a nawet powinien, wdrożyć w swoim codziennym życiu. Zachęty te wpisywały się w ogólnopolski trend edukacji ekologicznej.– mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. - W sytuacji, gdy miasto corocznie osiąga ustawowo wymagane poziomy recyklingu, zwróciliśmy uwagę, że należy pójść krok dalej, dopracowując te elementy systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które sprawiają jeszcze problemy – dodaje prezydent.
Graficzna myśl przewodnia kampanii to dwa puzzle, z których każdy wskazuje na nierozłączne pary obowiązków. Będą jej również przyświecać następujące hasła:
Ty pamiętaj o zgniataniu odpadów - My wywieziemy ich więcej
Ty segreguj odpady zgodnie z zasadami - My zapewnimy ich bezpieczne zagospodarowanie
Ty wystaw odpady do odbioru przed 6:00 rano - My wywieziemy je zgodnie z harmonogramem
Ty nie zastawiaj wjazdu śmieciarce - My odbierzemy Twoje odpady bez przeszkód
Ty zawieź gruz, opony i elektrośmieci do GPZO - My zapewnimy ich bezpieczne zagospodarowanie
Skąd pomysł na kampanię? Jak wyjaśnia Urząd Miasta w Katowicach, władze nadzorują operatora systemu, który odpowiedzialny jest za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w Katowicach (MPGK Sp. z o.o.). Rozwiązywane na bieżąco zgłoszenia reklamacyjne mieszkańców, nie zawsze wskazują na uchybienia ze strony odbierającego odpady, lecz także na brak świadomości mieszkańców o ciążących na nich obowiązkach.
Z czego najczęściej wynika brak odbioru?
Według analiz pism wpływających do WKŚ o braku odbioru odpadów, niejednokrotnie okazywało się, że brak odbioru wynikał z braku możliwości dojazdu do altany śmietnikowej przez zaparkowane samochody, lub z niewystawienia odpadów przed nieruchomość w czasie, w którym przyjeżdża śmieciarka. Obowiązki właścicieli nieruchomości w tym zakresie określone są uchwałą Rady Miasta Katowice w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Katowice, a przy niewywiązaniu się z nich, odbiór odpadów może być niemożliwy. Pracownicy firmy wywozowej nie wchodzą na teren posesji w przypadku, gdy mieszkaniec nie wystawił za bramę worków, ani też nie mają obowiązku posiadania kluczy/pilotów do bram i altan śmietnikowych - ich udostępnienie w dniu wywozu należy do obowiązków właściciela/zarządcy nieruchomości. Jak wynika z praktyki, często są to sytuacje odpowiedzialne za brak odbioru, na który skarżą się mieszkańcy.