PKP PLK S.A. rozpoczyna modernizację linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Inwestycja o wartości ok. 7 mln zł potrwać ma cztery lata. Od września rozpocznie się przebudowa torów, rozjazdów i czterech wiaduktów w Katowicach.
- Przebudowa linii kolejowej numer E 65, która docelowo oddzieli ruch lokalny od ogólnopolskiego jest dla miasta ogromną szansą. Dzięki tej inwestycji będzie kursować więcej pociągów i wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków, co zwiększy dostęp do kolei. To wielkie, skomplikowane przedsięwzięcie, do którego kolej przygotowywała się od kilku lat. Miasto od samego początku tych przygotowywań zdecydowanie oczekiwało, że inwestor i przyszły wykonawca zrobią wszystko co możliwe, by zminimalizować skutki prowadzenia robót dla mieszkanek i mieszkańców Katowic i regionu, można to zrobić m.in. poprzez prawidłowe, terminowe i szczegółowe informowanie o zmianach na drogach jakie nas wszystkich będą dotyczyć. A tu są problemy – nie można podawać terminów, które nie są potwierdzone – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.
Dlaczego projekty organizacji ruchu są tak ważne w przypadku tej inwestycji?
Aby zamknąć 6 wiaduktów w mieście – PKP PLK S.A. jest zobowiązana przygotować i przekazać miastu tzw. „projekty organizacji ruchu”. Projekt organizacji ruchu to w uproszczeniu dokumentacja sporządzona przez inwestora (tj. PKP PLK S.A.), która następnie jest przekazana do Urzędu Miasta. To kluczowy dokument opisujący w jaki sposób po zamknięciu wiaduktów będzie organizowany ruch m.in. samochodów, pieszych czy też autobusów. Dokument zawiera także informacje dot. objazdów oraz umieszczenia znaków drogowych i zmian w organizacji sygnalizacji świetlnej.
– Pierwszy taki dokument, dotyczący jedynie przebudowy wiaduktu przy ul. Bagiennej wpłynął do Urzędu Miasta Katowice 22 sierpnia. Zaledwie dzień później PKP PLK S.A. podała do publicznej wiadomości harmonogram zamknięć wszystkich 6 wiaduktów, chociaż nie złożyła niezbędnej dokumentacji – nie mówiąc w ogóle o zaakceptowaniu tych dokumentów przez Urząd Miasta – dodaje pierwszy wiceprezydent.
Do 30 sierpnia (stan na 8.00 rano) do Urzędu Miasta w Katowicach wpłynęły tylko dwa projekty tymczasowej organizacji ruchu w związku z planowaną przez PKP PLK S.A. inwestycją kolejową polegającą na przebudowie linii nr E65 (i. Bagienna i ul. Kłodnicka). Cztery z sześciu wiaduktów, które mają być objęte pierwszym etapem inwestycji mają zostać zamknięte we wrześniu.
Zgodnie z prawem, po wpłynięciu dokumentacji do Urzędu Miasta ten ma 30 dni na jego analizę i rozpatrzenie. Następnie wykonawca musi poinformować o wdrożeniu tymczasowej organizacji ruchu na 7 dni przed tym faktem.
- To dokumentacja licząca często kilkadziesiąt stron, zawierająca rysunki obrazujące zmiany w oznakowaniu drogowym i analizy przepustowości sygnalizacji świetlnych. Mówimy o zmianach dotyczących około 20 skrzyżowań i 30-40 sygnalizacji świetlnych dla jednego wiaduktu. Od jakości dokumentacji uzależniona jest jakość wprowadzanych rozwiązań i bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego – podkreśla Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice.
- Moim zdaniem potrzeba około jednego tygodnia na przygotowanie i ustawienie nowego, zatwierdzonego oznakowania dla każdego z zamykanych wiaduktów. Kolejnych dwóch tygodni potrzeba na to, by piesi, podróżni i kierowcy poruszający się tymi ulicami oswoili się z treścią znaków i tablic informacyjnych przyszłych zmianach. Robienie tego niemal „z dnia na dzień” jest niewłaściwe. Wiele razy przekazywałem to inwestorowi. Według PKP PLK S.A. wiadukt na ul. Granicznej ma być zamknięty 16 września, a na ul. Mikołowskiej 23 września. Dziś 30 września, a my nadal nie mamy projektów organizacji ruchu dla tych wiaduktów. Dlatego te terminy, podane przez PKP PLK S.A. są dla mnie nierealne – mówi wiceprezydent Sobula.
Miasto stara się wspomóc PKP PLK S.A.
PKP PLK S.A. umowę na realizację inwestycji podpisało z konsorcjum firm 5 kwietnia br.
27 czerwca miasto, zaniepokojone brakiem jakiejkolwiek informacji, zaprosiło przedstawicieli inwestora – PKP PLK S.A. i wykonawcy - konsorcjum firm wybranych w przetargu, na spotkanie celem omówienia planów związanych z realizacją inwestycji. Wtedy też miasto otrzymało uszczegółowiony harmonogram zamykania poszczególnych wiaduktów. Wydział Transportu w celu wsparcia PKP PLK S.A. co tydzień (a czasami nawet dwa razy w tygodniu) organizował robocze spotkania z przedstawicielami inwestora, wykonawców, policji i ZTM, na których omawiano i wypracowywano rozwiązania jakie powinny zostać wdrożone w ramach projektowania tymczasowej organizacji ruchu. Pierwszy projekt – na przebudowę wiaduktu w ciągu ul. Bagiennej wpłynął do Urzędu Miasta 22 sierpnia. Kolejny projekt – na zamknięcie ulicy Kłodnickiej – wpłynął 28 sierpnia.
Miasto chce by wszystkie potrzebne informacje o przebudowie trafiły do mieszkańców
Miasto Katowice od początku podkreślało, że priorytetem jest informowanie mieszkańców o zmianach w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji publicznej. Dlatego zadeklarowano pełne wsparcie przy dotarciu z informacjami udostępnionymi przez PKP do mieszkańców. Przygotowano wykaz miejsc, w których miały się odbyć spotkania dla mieszkańców z przedstawicielami PKP PLK S.A., regularnie udostępniana jest strona w miejskim biuletynie, do dyspozycji są także miejskie social media. Wszystkie materiały, które dotychczas udostępniało PKP PLK S.A. zostały przez miasto udostępnione.
W związku z realizacją inwestycji kolejowej wycinką objęto ok. 1000 szt. drzew o różnych średnicach oraz ponad 100 000 m2 różnych zakrzewień na całym obszarze kontraktu. Urząd Miasta Katowice nie wydał zgody na usunięcie żadnego z tych drzew. Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym, do usuwania drzew i krzewów znajdujących się na nieruchomościach objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej nie stosuje się przepisów ustawy o ochronie przyrody w zakresie obowiązku uzyskiwania zezwoleń na ich usunięcie. W pozyskanych przez kolej decyzjach administracyjnych nie wydano obowiązku nasadzeń zastępczych.
Specjalna linia autobusowa
W związku z tym, że wraz z początkiem września zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy na kolei – uwzględniający remonty na kolei, uruchomiona zostanie dodatkowa linia autobusowa łącząca Podlesie z CP Brynów. Linia Z-37 jest odpowiedzią na ograniczoną liczbę połączeń kolejowych realizowanych przez Spółkę Koleje Śląskie. Zacznie ona kursować 2 września 2024 r. Linia ta będzie umożliwiać dojazdy i przesiadki na inne linie komunikacji miejskiej.
- Trasa linii w kierunku Podlesia: Brynów CP 01 – Ochojec Lechicka 01 – Piotrowice Fabryka Maszyn 01 – Piotrowice Fabryka Maszyn 03 – Piotrowice Skrzyżowanie 01 – Piotrowice Cmentarz 01 – Kostuchna Fińskie Domki 01 – Kostuchna Skrzyżowanie 01 – Kostuchna Stabika 01 – Podlesie Kaczeńców Podlesie Tarninowa nż 01 – Zarzecze Azalii 01 – Podlesie Dworzec PKP 02 – Podlesie Uczniowska 02 – Podlesie Poczta 02 – Podlesie Saska 01.
- Trasa linii w kierunku Brynowa: Podlesie Saska 01 – Podlesie Poczta 01 – Podlesie Uczniowska 01 – Podlesie Dworzec PKP 01 – Zarzecze Azalii 02 – Podlesie Tarninowa nż 02 – Podlesie Kaczeńców 02 – Kostuchna Stabika 02 – Kostuchna Skrzyżowanie 02 – Kostuchna Fińskie Domki 02 – Piotrowice Cmentarz 02 – Piotrowice Skrzyżowanie 03 – Piotrowice Fabryka Maszyn 04 – Piotrowice Fabryka Maszyn 02 – Ochojec Lechicka 02 – Brynów CP 02.
Uruchomione zostaną nowe, czasowe przystanki autobusowe:
- Kostuchna Stabika 01 – zlokalizowany przy ul. Stabika, w pobliżu skrzyżowania z ul. Stefana Suberlaka,
- Kostuchna Stabika 02 – zlokalizowany przy ul. Stabika, w pobliżu skrzyżowania z ul. Miętową,
- Podlesie Saska 01 – zlokalizowany na ul. Chabrowej, w pobliżu skrzyżowania z ul. Dąbrową i ul. Saską.
Więcej informacji można znaleźć na stronie ZTM.