Ostatni z pierwszej puli wiaduktów do wyburzenia i postawienia na nowo w ramach modernizacji katowickiego węzła kolejowego - wiadukt kolejowy nad ul. Załęską - został dzisiaj, 4 listopada zamknięty dla ruchu (uwaga, nie chodzi o wiadukt drogowy przy stacji PKP Brynów - ten też będzie remontowany, ale później).
Przez wiadukt przebiega linia kolejowa nr 171, biegnąca od Dąbrowy Górniczej w stronę Rudy Śląskiej Kochłowic i Gliwic. Korzystają z niej głównie pociągi towarowe.
- W ramach odrębnego zadania tory i sieć trakcyjna na odcinku tej linii kolejowej, od Muchowca do wiaduktu przy ul. Przodowników (również w przebudowie od 21 października - przyp. red.), zostaną wymienione na nowe, dzięki czemu pociągi będą mogły osiągać dwukrotnie wyższą prędkość, nawet 100 km/h - informuje PKP PLK
PKP ma plany dotyczące wykorzystywania tej linii w niedalekiej przyszłości. - Trasa przez wiadukt na ul. Załęskiej na linii 171 będzie wykorzystywana po przebudowie obiektu – od września 2025 r. - jako dodatkowy objazd dla pociągów w związku z przebudową katowickiego węzła kolejowego - dodaje PKP PLK.
Wyburzenie starego i postawienie nowego wiaduktu kolejowego nad ul. Załęską ma potrwać mniej niż rok, do września 2025 r.
Objazd wiaduktu na Załęskiej
Objazd wiaduktu odbywa się ulicami Ligocką i Zgody. Obejście dla pieszych - tą samą trasą. Dziś rano było widać, że wielu kierowców jeździ na pamięć, bo zdziwieni brakiem przejazdu pod wiaduktem, zawracali z powrotem na ul. Ligocką z Załęskiej.
Zamknięcie bezpośredniego dojazdu z Ligoty do wjazdu na A4 z ulicy Bocheńskiego ulicą Załęską spowoduje zapewne większe korki na ulicy Ligockiej. Sama Ligota jest już obciążona brakiem przejazdu pod wiaduktem na ul. Kłodnickiej przy dworcu PKP Ligota.
W tej okolicy już tworzą się duże korki, bo część ruchu samochodowego przeniosła się na Piotrowicką i Ligocką po zamknięciu wiaduktu na Kłodnickiej. Teraz będzie trzeba odstać kolejne cenne minuty, chyba że wybierze się alternatywną trasę - np. przez "obwodnicę Panewnik" prowadzącą przez las. Tyle tylko, że obecnie i tu stoją długie sznury samochodów, i przed skrętem w Panewnicką, i później na Owsianej (około 16-17 korki sięgają za Starganiec).
Zmiany w kursowaniu autobusów ZTM
Od 4 listopada zmieniła się też organizacja ruchu autobusów ZTM w tej okolicy. Zmiany dotyczą 9 linii.
Modyfikacja tras obejmuje linie autobusowe:
- 9,
- 10,
- 12,
- 48,
- 138,
- 296,
- 657,
- 657N,
- 905N.
Innego rodzaju zmiany, tzn. korekty godzin odjazdów, objęły dwie kolejne linie – 37 i 46. Dodatkowo ZTM uruchomił tymczasową linię Z-48.
– Ma ona charakter okrężny i umożliwia przejazd pomiędzy Starą Ligotą a Brynowem – mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik ZTM.
Busy tej linii obsługują dodatkowy przystanek Brynów W. Pola Tymczasowy. Znajduje się on na ul. Wincentego Pola między skrzyżowaniem ul. W. Pola z ul. Załęską a skrzyżowaniem ul. W. Pola z ul. Dziewięciu z Wujka.
Szczegółowe informacje dotyczące zmian opublikowane są już na stronach internetowych ZTM oraz Transport GZM w zakładce Komunikaty. Pasażerowie mogą również zadzwonić na czynną przez całą dobę infolinię (800 16 30 30).
Na przystankach można spotkać ubranych w żółte kamizelki informatorów ZTM, którzy rozdają ulotki i informują o zmianach.
Zamknięte wiadukty w Katowicach
Przypomnijmy, że trwa wielka modernizacja katowickiego węzła kolejowego, linii Będzin – Katowice Piotrowice. Inwestycja warta 7 mld zł, w znacznej mierze jest dofinansowana z Unii Europejskiej.
W jej ramach na początku do przebudowy (czyli wyburzenia i budowy na nowo) poszło 6 wiaduktów:
- wiadukt drogowy na ul. Bagiennej (DK 79) nad linią kolejową - zawężenie do jednego pasa w każdą stronę,
- wiadukt kolejowy nad ul. Graniczną - zamknięty dla ruchu drogowego
- wiadukt kolejowy nad ul. Kłodnicką w Ligocie - zamknięty dla ruchu drogowego
- wiadukt kolejowy nad ul. Mikołowską - zamknięty dla ruchu drogowego
- wiadukt kolejowy nad linią kolejową przy ul. Przodowników - zamknięty dla ruchu drogowego
- wiadukt kolejowy nad ul. Załęską - zamknięty dla ruchu drogowego
Może Cię zainteresować: