Prace nad uchwałą krajobrazową dla Katowic ruszyły w 2015 roku. Powstał pierwszy projekt, powołano specjalną komisję oraz zespół roboczy, w ramach przetargu wyłoniono firmę, która zajęła się całą operacją, przeprowadzono konsultacje społeczne, aż wreszcie pod koniec 2017 roku pojawił się raport końcowy. Aż 89 proc. badanych stwierdziło, że w Katowicach reklam jest za dużo. 70 proc odpowiedziało, że zaburzają one wygląd obiektów zabytkowych, a 64. proc wskazało, że nie spełniają swojej funkcji.
Czekaliśmy cierpliwie latami, aż w końcu 14 kwietnia 2023 roku biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Katowicach pochwaliło się, że powstały „założenia do uchwały krajobrazowej”. Dokumenty trafiły do radnych z komisji rozwoju miasta, a dzięki temu my także mieliśmy okazję się z nimi szczegółowo zapoznać.
Katowice podzielone na strefy
Projekt uchwały krajobrazowej przewiduje podział Katowic na kilka stref, w których będą obowiązywały różne przepisy dotyczące „sytuowania tablic reklamowych, urządzeń reklamowych, obiektów małej architektury i ogrodzeń oraz ich standardów jakościowych”. To:
- Podstrefa 0 – ścisłe centrum miasta,
- Podstrefa A – Nikiszowiec,
- Strefa I – centrum miasta oraz pozostałe osiedla robotnicze (Giszowiec, Murcki, KWK „Wieczorek”),
- Strefa II – zwarte tkanki miejskie (Osiedla: Tysiąclecia, Witosa, Paderewskiego, Odrodzenia, Gwiazdy; Fragmenty dzielnic: Dąb, Bogucice, Podlesie, Kostuchna, Szopienice),
- Strefa III – pozostałe obszary zurbanizowane,
- Strefa IV – obszary przyrodniczo-krajobrazowe.
Największe restrykcje w ścisłym centrum i na Nikiszowcu
Najbardziej restrykcyjne zasady mają obowiązywać w:
- Podstrefie O (ograniczonej ul.: Misjonarzy Oblatów, Dobrowolskiego, Dudy Gracza, Myśliwska, Tylna Mariacka, Dworcowa, Słowackiego, Geppert-Mayer, Grundmanna, Stęślickiego) oraz
- Podstrefie A (ograniczonej ul.: Nałkowskiej, Alojzego Ficka, Giszowiecką, Szopienicką).
Zgodnie z uchwałą na Nikiszowcu, który powinien być szczególnie chroniony ze względu na status pomnika historii, nie będzie można umieszczać reklamowych: flag, gablot ekspozycyjnych, winderów, pylonów, totemów, przestrzennych liter, logo oraz logotypów, a także murali, siatek reklamowych, dużych materiałów wolnostojących, materiałów naklejanych, materiałów świetlnych, potykaczy. Zakaz obejmie także małe, średnie i duże tablice wzdłuż dróg.
Z kolei w ścisłym centrum przestrzenne litery, logo oraz logotypy będą możliwe na dachach tylko w formie neonów. Znikną stamtąd reklamowe flagi, windery, siatki, duże materiały wolnostojące, a materiały naklejane będą mogły zakrywać tylko 5 proc. powierzchni danej witryny. Zabronione będą także małe, średnie i duże tablice wzdłuż dróg.
Cztery lata na dostosowanie się do przepisów
Uchwała reklamowa ma w przyszłości ucywilizować kwestie dotyczące „sytuowania tablic reklamowych, urządzeń reklamowych, obiektów małej architektury i ogrodzeń oraz ich standardów jakościowych” dla całego miasta. „Zakazuje się zasłaniania tablicami reklamowymi, urządzeniami reklamowymi i szyldami detali architektonicznych i sztukatorskich na elewacji, w szczególności takich jak: gzymsy, płyciny, ryzality, płaskorzeźby” - czytamy w projekcie. Ponadto szyldy i inne nośniki reklamowe będą musiały mieć odpowiednie wymiary oraz usytuowanie.
- W tym roku planowane jest przeprowadzenie procedury formalno-prawnej związanej ze sporządzaniem uchwały. To czas na zebranie obligatoryjnych opinii i uzgodnień wynikających z ustawy, m.in. od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Marszałka Województwa oraz Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Następnie dokument zostanie wyłożony do publicznego wglądu - zapowiada biuro prasowe Urzędu Miasta Katowice.
Na dostosowanie się do przepisów przedsiębiorcy etc. - zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami - dostaną cztery lata.
Może Cię zainteresować: