Do tej pory zabudowania firmy Famur w Piotrowicach, na terenie na rogu ul. Kościuszki i Armii Krajowej w Katowicach, nie wyróżniały się designem. Ot, wielkie hale i mały budyneczek biurowy, oddzielony od nich polem niczego.
Nowy biurowiec Famuru miał stanąć w Piotrowicach
To miało się zmienić. Famur zatrudnił pracownię MUS Architects, by zaprojektowała nową siedzibę firmy. Projekt powstał w 2020 roku. Jednak czasy się zmieniły i obecnie katowicka firma nie planuje postawienia biurowca. Za to będzie tam stał market Kaufland, któremu Famur sprzedał działkę.
Więcej: Kolejny market powstanie w Katowicach. Miasto wydało pozwolenie na budowę
Biurowiec zaprojektowany tak, by było go widać z ulicy Kościuszki. Miał być "landmarkiem" wzmacniającym rozpoznawalność firmy Famur.
Gdyby powstał, byłby kolejnym biurowcem w dorobku Grupy TDJ, właściciela Famuru, złożonym z przesuniętych względem siebie "kostek". Pierwsze dwa - kompleks .KTW, stoi przy Spodku.
- Naszym głównym celem było zaprojektowanie obiektu otwartego, przyjaznego i wygodnego w użytkowaniu - mówią autorzy projektu, Anna Porębska i Adam Zwierzyński. - Takiego, który spełniając wysokie wymagania związane ze standardem wykonania i reprezentacyjnym charakterem, da zarówno użytkownikom jak i gościom poczucie komfortu, zapewni wysoką kulturę pracy, ale również będzie znakiem w przestrzeni, miejscem wpisującym się w szerszy kontekst założenia urbanistycznego a zarazem będzie wyraźnym i rozpoznawalnym akcentem w skali miasta. Zaprojektowaliśmy obiekt wysoce racjonalny, traktujący priorytetowo funkcję, którą to jednak staraliśmy się zamknąć w nowoczesnej, intrygującej i ciekawej architektonicznie formie. Bryła obiektu reaguje na projektowany układ urbanistycznych powiazań, łączy się z nim i uzupełnia jego walory - dodają architekci z MUS Architects.
Trzy klocki nowego biurowca. W sumie 4 piętra
Układ przestrzenny kompozycji biurowca opiera się na trzech przesuniętych względem siebie prostopadłościennych bryłach. Powierzchnia każdego z trzech „klocków układanki” jest wykończona w oparciu o ten sam kod powtarzalnych pionowych elementów.
Lamele prefabrykowane tworzą skórę, będącą opakowaniem fasad.
Budynek miał mieć powierzchnię użytkową 2590 m2 i składać się z czterech kondygnacji naziemnych.
Parter budynku ma być zwornikiem łączącym układ urbanistyczny i zapewniającym odpowiednią dostępność do obiektu zarówno z terenu parkingu, jak również z zewnątrz od strony ul. Kościuszki, a także z przestrzeni zakładu. Ponieważ zrezygnowano z budowy parkingu podziemnego pod biurowcem (decyzja podyktowana między innymi analizą ekonomiczną i analizą warunków gruntowych) parter ma niewielka powierzchnię użytkową – znajduje się tutaj reprezentacyjna przestrzeń holu wejściowego dostępnego z południa i północy, recepcja oraz biuro podawcze (pocztowe), komunikacja pionowa (winda oraz klatka schodowa) a także niezbędne pomieszczenia techniczne, gospodarcze i socjalno- sanitarne.
Bez parkingu podziemnego, za to z dwoma tarasami
Co ciekawe, najwięcej przestrzeni zaprojektowano na pierwszym piętrze biurowca. W części centralnej znajdują się sale konferencyjne, oraz miejsca spotkań. Zaprojektowano je tak, by były łatwo dostępne zarówno dla pracowników firmy, jak również gości zapraszanych na spotkania. Dzięki wprowadzeniu w projekt atrium, które zostało umieszczone między salami konferencyjnymi zyskujemy dobrze doświetloną i pełną wysokiej, jakości przestrzeń, mimo lokalizacji tejże wewnątrz rzutu poziomego („w strefie ciemnej”).
Piętro drugie oraz trzecie tworzą wspólnie jednolitą bryłę, która jest wysunięta w kierunku ul. Kościuszki, tworząc formalny akcent wizualny. Ten dwukondygnacyjny prostopadłościan o powierzchni rzutu znacząco mniejszej niż kondygnacja +1 jest zwieńczeniem kompozycji.
Na trzecim piętrze będzie urzędować zarząd spółki. Tam zaplanowano wydzielone gabinety oraz centralnie zlokalizowane biuro zarządu, a także miejsca pracy biurowej dla kilku mniejszych działów dostępne z holu windowego poprzez niezależne wejście. Na tej kondygnacji wydzielono również przestrzenie obsługowe – dwa niezależne bloki toalet, dla zarządu oraz pozostałych działów, a także pomieszczenie gospodarcze i socjalne z kuchnią.
W biurowcu mają być dwa tarasy. Pierwszy - w zamyśle - stanowi dużą przestrzeń integracyjną wszystkich użytkowników projektowanej przestrzeni i znajduje się na poziomie +2, tak więc jest łatwo dostępny dla wszystkich części budynku.
Drugi, zlokalizowany jest na piętrze trzecim – jest to wydzielony taras zarządu firmy. Taras jest połączony z salą konferencyjną, jest też częściowo przesłonięty od widoku poprzez elementy strukturalne fasady.
Na dachu obiektu w przestrzeni zasłoniętej ścianami attykowymi będą zlokalizowane centrale wentylacyjne i klimatyzacyjne oraz inne niezbędne elementy infrastruktury technicznej.
Może Cię zainteresować:
Kolejny market powstanie w Katowicach. Miasto wydało pozwolenie na budowę
Może Cię zainteresować: