Wagony typu N, które od wybuchu pandemii koronawirusa pozostawały wyłączone z ruchu liniowego, wracają do służby. Będzie można nimi jeździć codziennie na linii nr 38 w Bytomiu i na linii nr 10 w Świętochłowicach, a w niedziele i święta również na linii nr 0 w Katowicach.
Przejażdżka "N-ką" z Katowic na Stadion Śląski
Po pandemicznej przerwie wraca także linia wakacyjna. Tym razem skład wagonów typu N (N+4ND) będzie kursować jako jeden z pociągów linii nr 0 w relacji: Katowice pl. Wolności – Chorzów Stadion Śląski pętla zachodnia. Historycznym składem będzie można podróżować od 3 lipca w każdą niedzielę i święta, aż do 25 września.
– Sama podróż tymi wagonami urzeka, a w tym przypadku dodatkową atrakcją będzie obsługa konduktorska. Członkowie Klubu Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie, na zlecenie Zarządu Transportu Metropolitalnego będą kasować bilety – zarówno papierowe, jak i elektroniczne. To dla wielu pasażerów dodatkowy smaczek podróży składem historycznych eNek – zauważa Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Wagon typu N był produkowany przez Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych "KONSTAL" po II wojnie światowej. Powstał jako konstrukcja wzorowana na niemieckim wagonie KSW (Kriegs-Strassenbahn-Wagen). Były produkowane od 1948 do 1962 roku.
W lipcu pojeździmy starymi wagonami też słynną linią 38 w Bytomiu
Jeśli komuś mało podróży historycznymi wagonami, to może się wybrać do Bytomia. Tam jeszcze tylko w lipcu codziennie będzie można jeździć słynnym tramwajem linii 38 ulicą Piekarską. Tylko w lipcu, bo wkrótce zacznie się remont tej ulicy.
– Prace projektowe przebudowy ulicy Piekarskiej zostały zakończone. Wykonawca wystąpił o stosowne decyzje administracyjne niezbędne do rozpoczęcia prac. Wszystko wskazuje na to, że roboty budowlane rozpoczną się na przełomie lipca i sierpnia – informuje Andrzej Zowada. Rozpoczęcie prac będzie równoznaczne z zawieszeniem ruchu linii nr 38.
Ulica Piekarska zostanie przebudowana na całej długości – od przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich do skrzyżowania z ul. Sądową wraz z rozjazdem na tym skrzyżowaniu i dalej wzdłuż ul. Sądowej do jej skrzyżowania z ul. Powstańców Warszawskich włącznie z rozjazdem torowym. To niespełna dwukilometrowy fragment linii tramwajowej w całości wbudowanej w jezdnię. Generalnym wykonawca prac jest firma Eurovia Polska.
– Zdajemy sobie sprawę, jak linia nr 38 jest ważna dla miłośników komunikacji tramwajowej, dlatego postanowiliśmy na te ostatnie tygodnie przed rozpoczęciem prac, ponownie wprowadzić do jej obsługi naszą eNkę. Będzie więc czas na ostatnie przejazdy, pamiątkowe zdjęcia i nagrania – dodaje Zowada.
Historyczny tabor będzie obsługiwał linię nr 38 od soboty 2 lipca aż do dnia, w którym linia zostanie zawieszona na czas modernizacji ul. Piekarskiej. Tego samego dnia inny wagon typu N skierowany zostanie do obsługi jednego z dwóch pociągów na linii nr 10, kursującej w relacji: Ruda Śląska Chebzie pętla – Chorzów Wodociągi. Ta zmiana taborowa utrzymana zostanie do odwołania.
ZOBACZ TEŻ:
- Zaczyna się remont torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Chorzowskiej w Dębie. Zmiany w kursowaniu tramwajów
- Koniec z emocjami jak w rollercoasterze. Torowisko tramwajowe w Katowicach Załężu będzie zmodernizowane