W Katowicach znowu można poruszać się rowerami miejskimi. Co prawda inauguracja sezonu rowerowego zbiegła się z powrotem zimy, ale i tak już niektórzy wypożyczają rowery.
– Rowery miejskie cieszą się rosnącą popularnością wśród mieszkańców Katowic. Dzięki temu mamy czystsze powietrze, ponieważ zamiast wybierać samochód, wiele osób decyduje się właśnie na taki sposób dotarcia do celu. Z roku na rok rośnie także długość dróg rowerowych, przez co dotarcie do wybranej lokalizacji staje się coraz łatwiejsze. Poza tym rower to także świetny sposób na spędzanie wolnego czasu w letnie miesiące – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Będziemy rozwijać i promować ten sposób transport w mieście. Chcemy by docelowo na system wypożyczalni roweru miejskiego w Katowicach składało się 150 stacji, a w latach 2022-2025 na rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach planujemy wydać ponad 40 mln zł – dodaje prezydent.
Plany na sezon rowerowy w 2022 r.
Od 1 kwietnia do dyspozycji mieszkańców są 93 stacje finansowane z budżetu miasta, w lokalizacjach znanych z poprzedniego roku.
Ponadto wzorem lat poprzednich, 1 kwietnia do systemu ponownie zostały włączone stacje firm współpracujących z miastem. W kolejnych miesiącach planowana jest rozbudowa systemu „City by bike” o kolejne stacje. 1 maja nastąpi uruchomienie dodatkowych 6 stacji, 1 czerwca - 5 stacji, 1 lipca - następnych 6 stacji. Ponadto, w ramach realizacji inwestycji miejskich, do systemu zostanie włączona lokalizacja w rejonie stadionu Asnyka, niemniej jednak termin uruchomienia uzależniony jest od daty zakończenia tej inwestycji.
Nowe stacje będą się znajdować w lokalizacjach:
- Gliwicka/Wiśniowa,
- Kościuszki/Poniatowskiego/Szeligiewicza,
- skwer rotmistrza W. Pileckiego,
- Rynek – Teatr Śląski,
- Park Powstańców Śląskich,
- Spodek – WUF 11,
- Józefowska – hala sportowa MOSiR,
- Ośrodek Sportowy Podlesianka,
- boisko Rapid,
- Ośrodek Sportowy Gliwicka/Jana Pawła II, Kościuszki/Zgrzebnioka,
- park Bolina,
- osiedle Gwiazdy,
- Boya-Żeleńskiego/Migdałowców,
- Gliwicka-MOPS,
- Fabryka Porcelany,
- 1 Maja/Bohaterów Monte-Cassino,
- stadion Asnyka.
Docelowo zakłada się, że całkowita wielkość systemu „City by bike” w 2022 roku będzie liczyć 125 stacji zlokalizowanych na terenie Katowic, wraz ze stacjami partnerskimi.
W momencie startu programu mieszkańcy mogą korzystać z 850 rowerów, w tym 20 w typie cargo, które pozwalają na przewóz ładunku o masie do 100 kg lub czwórki dzieci (tyle jest dostępnych kompletów pasów bezpieczeństwa w każdym rowerze cargo). W trakcie sezonu liczba rowerów jeszcze się zwiększy, aby w sezonie wakacyjnym było już dostępnych prawie 1000 sztuk.
Stacje partnerskie
System służący do wypożyczania rowerów opiera się nie tylko na stacjach miejskich, ale również partnerskich. Prywatne firmy pomagają w utrzymaniu wybranych stacji. Wśród partnerów miasta znajdują się takie podmioty jak:
- Galeria Libero,
- ING,
- Galeria 3 Stawy,
- Politechnika Śląska,
- Silesia Business Park,
- KTBS,
- Osiedle Franciszkańskie.
– Z ogromną przyjemnością wspieramy inicjatywę katowickiego Urzędu Miasta i już kolejny rok jesteśmy partnerem programu Rowerów Miejskich. Rower jest znakomitym i uniwersalnym środkiem transportu. Znacznie przyjemniej jest przejechać przez przydrożny park czy ścieżką rowerową i przy okazji cieszyć oko przyjemnymi widokami. Wybierając rower, będziemy zdrowsi, szczęśliwsi i wydajniejsi w pracy – mówi Aleksandra Bartmińska-Strawa, zarządca kompleksu Silesia Business Park.
– Politechnika Śląska od początku włączyła się w inicjatywę stworzenia systemu rowerowego w Katowicach. Tworzenie oraz rozwijanie zrównoważonego transportu powinno być priorytetem w przestrzeni miejskiej. Od początku działania programu dotyczącego systemu rowerów miejskich w Katowicach jesteśmy sponsorem jednej stacji, ale myślimy o jej rozbudowie. Z naszej stacji korzystają studenci, ale też mieszkańcy. Życzę dalszych sukcesów w rozwijaniu tego systemu – mówi dr hab. inż. Piotr Folęga prof. PŚ, dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej.
– Kolejny rok uczestniczymy w programie rowerów miejskich i bardzo się cieszymy, że możemy wspierać tę ideę. Stacje, które wspieramy, znajdują się przy ul. Saint Etienne, ul. Krasińskiego, ul. Leopolda, na Osiedlu przy ul. Sławka i Osiedlu przy ul. Pod Kasztanami. Wybierając rower, nie zanieczyszczamy środowiska, a także nie stoimy w korkach, a to ogromne zalety tego środka lokomocji – mówi Janusz Olesiński, prezes zarządu Katowickiego TBS.
Rozwój systemu rowerów miejskich
Pierwsze rowery miejskie pojawiły się w Katowicach w 2015 r. Wtedy były dostępne tylko trzy testowe stacje. Z roku na rok liczba stacji rosła. W 2019 r. było ich już 76, a w 2020 r. 83. W 2021 r. przekroczona została graniczna liczba 100 stacji. Rośnie także liczba zarejestrowanych użytkowników. Na początku działania systemu było ich 2762, w dniu tegorocznego startu systemu w bazie zarejestrowanych jest łącznie 102 277 użytkowników.
W zeszłym roku od kwietnia do listopada system łącznie zanotował 130 171 wypożyczeń rowerów. Wśród użytkowników byli tacy, którzy bardzo często korzystali z tego środka lokomocji. Rekordzista wypożyczał rower aż 502 razy. W samym 2021 r. zarejestrowało się ok. 10 tys. użytkowników. Średni czas wypożyczenia wynosił ok. pół godziny. Najczęściej użytkownicy wypożyczali i zwracali rower w tej samej stacji. Najpopularniejsza trasa biegnie między KTBS Krasińskiego 14 a Rynkiem. Najczęściej użytkownicy korzystają z rowerów w ścisłym centrum – inne popularne trasy to m.in. Rynek – Sikorskiego (os. Paderewskiego), Rynek – Mariacka, plac Wolności – skwer S. Barei (Załęże), plac Miarki – Rynek, Rynek – Plac Wolności.
Jak wypożyczyć rower
Aby wypożyczyć rower, najpierw należy się zarejestrować w systemie, a następnie na terminalu przy stacji wybrać opcję ,,Wypożycz”. Każde pierwsze 15 minut jest darmowe, później do pierwszej godziny koszt wynosi 1 zł, druga godzina kosztuje 2 zł, trzecia 3 zł, a każda kolejna 4 zł. Z rowerów można korzystać przez całą dobę.
Operatorem systemu jest firma Nextbike Polska S.A., która ma za zadanie uruchomić stacje, zamontować nowe, a także serwisować je wraz z rowerami przez cały sezon. Całkowity koszt organizacji systemu roweru miejskiego w Katowicach wynosi w tym roku ponad 6,6 mln zł.
Więcej o velostradzie z Katowic do Mysłowic i Sosnowca: Rowerowa autostrada z Katowic do Mysłowic i Sosnowca prawie gotowa
Więcej o inwestycjach rowerowych w Katowicach:
Rozpoczęła się budowa drogi rowerowej z Giszowca do Nikiszowca
Zejście pod Rondo im. Ziętka zamknięte od 17 stycznia. Teraz już na serio