Sezon na rowery miejskie 2022 w Katowicach już się zaczął. Będą nowe stacje w całym mieście

Od 1 kwietnia (do 1 listopada) mieszkańcy Katowic mogą znowu korzystać z rowerów miejskich. W tym roku będzie dostępnych ponad 100 stacji, a liczba rowerów wyniesie ok. 1000. Katowice wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Sosnowcem i Mysłowicami wypracowały treść porozumień w sprawie połączenia tych miast velostradami. Miasto realizuje również szereg inwestycji w infrastrukturę rowerową.

Katarzyna Pachelska/24kato.pl
Rowery miejskie Katowice

W Katowicach znowu można poruszać się rowerami miejskimi. Co prawda inauguracja sezonu rowerowego zbiegła się z powrotem zimy, ale i tak już niektórzy wypożyczają rowery.

Rowery miejskie cieszą się rosnącą popularnością wśród mieszkańców Katowic. Dzięki temu mamy czystsze powietrze, ponieważ zamiast wybierać samochód, wiele osób decyduje się właśnie na taki sposób dotarcia do celu. Z roku na rok rośnie także długość dróg rowerowych, przez co dotarcie do wybranej lokalizacji staje się coraz łatwiejsze. Poza tym rower to także świetny sposób na spędzanie wolnego czasu w letnie miesiące – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Będziemy rozwijać i promować ten sposób transport w mieście. Chcemy by docelowo na system wypożyczalni roweru miejskiego w Katowicach składało się 150 stacji, a w latach 2022-2025 na rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach planujemy wydać ponad 40 mln zł – dodaje prezydent.

Plany na sezon rowerowy w 2022 r.

Od 1 kwietnia do dyspozycji mieszkańców są 93 stacje finansowane z budżetu miasta, w lokalizacjach znanych z poprzedniego roku.

Ponadto wzorem lat poprzednich, 1 kwietnia do systemu ponownie zostały włączone stacje firm współpracujących z miastem. W kolejnych miesiącach planowana jest rozbudowa systemu „City by bike” o kolejne stacje. 1 maja nastąpi uruchomienie dodatkowych 6 stacji, 1 czerwca - 5 stacji, 1 lipca - następnych 6 stacji. Ponadto, w ramach realizacji inwestycji miejskich, do systemu zostanie włączona lokalizacja w rejonie stadionu Asnyka, niemniej jednak termin uruchomienia uzależniony jest od daty zakończenia tej inwestycji.

Nowe stacje będą się znajdować w lokalizacjach:

  • Gliwicka/Wiśniowa,
  • Kościuszki/Poniatowskiego/Szeligiewicza,
  • skwer rotmistrza W. Pileckiego,
  • Rynek – Teatr Śląski,
  • Park Powstańców Śląskich,
  • Spodek – WUF 11,
  • Józefowska – hala sportowa MOSiR,
  • Ośrodek Sportowy Podlesianka,
  • boisko Rapid,
  • Ośrodek Sportowy Gliwicka/Jana Pawła II, Kościuszki/Zgrzebnioka,
  • park Bolina,
  • osiedle Gwiazdy,
  • Boya-Żeleńskiego/Migdałowców,
  • Gliwicka-MOPS,
  • Fabryka Porcelany,
  • 1 Maja/Bohaterów Monte-Cassino,
  • stadion Asnyka.

Docelowo zakłada się, że całkowita wielkość systemu „City by bike” w 2022 roku będzie liczyć 125 stacji zlokalizowanych na terenie Katowic, wraz ze stacjami partnerskimi.

W momencie startu programu mieszkańcy mogą korzystać z 850 rowerów, w tym 20 w typie cargo, które pozwalają na przewóz ładunku o masie do 100 kg lub czwórki dzieci (tyle jest dostępnych kompletów pasów bezpieczeństwa w każdym rowerze cargo). W trakcie sezonu liczba rowerów jeszcze się zwiększy, aby w sezonie wakacyjnym było już dostępnych prawie 1000 sztuk.

Stacje partnerskie

System służący do wypożyczania rowerów opiera się nie tylko na stacjach miejskich, ale również partnerskich. Prywatne firmy pomagają w utrzymaniu wybranych stacji. Wśród partnerów miasta znajdują się takie podmioty jak:

  • Galeria Libero,
  • ING,
  • Galeria 3 Stawy,
  • Politechnika Śląska,
  • Silesia Business Park,
  • KTBS,
  • Osiedle Franciszkańskie.
Z ogromną przyjemnością wspieramy inicjatywę katowickiego Urzędu Miasta i już kolejny rok jesteśmy partnerem programu Rowerów Miejskich. Rower jest znakomitym i uniwersalnym środkiem transportu. Znacznie przyjemniej jest przejechać przez przydrożny park czy ścieżką rowerową i przy okazji cieszyć oko przyjemnymi widokami. Wybierając rower, będziemy zdrowsi, szczęśliwsi i wydajniejsi w pracy – mówi Aleksandra Bartmińska-Strawa, zarządca kompleksu Silesia Business Park.
Politechnika Śląska od początku włączyła się w inicjatywę stworzenia systemu rowerowego w Katowicach. Tworzenie oraz rozwijanie zrównoważonego transportu powinno być priorytetem w przestrzeni miejskiej. Od początku działania programu dotyczącego systemu rowerów miejskich w Katowicach jesteśmy sponsorem jednej stacji, ale myślimy o jej rozbudowie. Z naszej stacji korzystają studenci, ale też mieszkańcy. Życzę dalszych sukcesów w rozwijaniu tego systemu – mówi dr hab. inż. Piotr Folęga prof. PŚ, dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej.
– Kolejny rok uczestniczymy w programie rowerów miejskich i bardzo się cieszymy, że możemy wspierać tę ideę. Stacje, które wspieramy, znajdują się przy ul. Saint Etienne, ul. Krasińskiego, ul. Leopolda, na Osiedlu przy ul. Sławka i Osiedlu przy ul. Pod Kasztanami. Wybierając rower, nie zanieczyszczamy środowiska, a także nie stoimy w korkach, a to ogromne zalety tego środka lokomocji – mówi Janusz Olesiński, prezes zarządu Katowickiego TBS.

Rozwój systemu rowerów miejskich

Pierwsze rowery miejskie pojawiły się w Katowicach w 2015 r. Wtedy były dostępne tylko trzy testowe stacje. Z roku na rok liczba stacji rosła. W 2019 r. było ich już 76, a w 2020 r. 83. W 2021 r. przekroczona została graniczna liczba 100 stacji. Rośnie także liczba zarejestrowanych użytkowników. Na początku działania systemu było ich 2762, w dniu tegorocznego startu systemu w bazie zarejestrowanych jest łącznie 102 277 użytkowników.

W zeszłym roku od kwietnia do listopada system łącznie zanotował 130 171 wypożyczeń rowerów. Wśród użytkowników byli tacy, którzy bardzo często korzystali z tego środka lokomocji. Rekordzista wypożyczał rower aż 502 razy. W samym 2021 r. zarejestrowało się ok. 10 tys. użytkowników. Średni czas wypożyczenia wynosił ok. pół godziny. Najczęściej użytkownicy wypożyczali i zwracali rower w tej samej stacji. Najpopularniejsza trasa biegnie między KTBS Krasińskiego 14 a Rynkiem. Najczęściej użytkownicy korzystają z rowerów w ścisłym centrum – inne popularne trasy to m.in. Rynek – Sikorskiego (os. Paderewskiego), Rynek – Mariacka, plac Wolności – skwer S. Barei (Załęże), plac Miarki – Rynek, Rynek – Plac Wolności.

Jak wypożyczyć rower

Aby wypożyczyć rower, najpierw należy się zarejestrować w systemie, a następnie na terminalu przy stacji wybrać opcję ,,Wypożycz”. Każde pierwsze 15 minut jest darmowe, później do pierwszej godziny koszt wynosi 1 zł, druga godzina kosztuje 2 zł, trzecia 3 zł, a każda kolejna 4 zł. Z rowerów można korzystać przez całą dobę.

Operatorem systemu jest firma Nextbike Polska S.A., która ma za zadanie uruchomić stacje, zamontować nowe, a także serwisować je wraz z rowerami przez cały sezon. Całkowity koszt organizacji systemu roweru miejskiego w Katowicach wynosi w tym roku ponad 6,6 mln zł.

Więcej o velostradzie z Katowic do Mysłowic i Sosnowca: Rowerowa autostrada z Katowic do Mysłowic i Sosnowca prawie gotowa

Więcej o inwestycjach rowerowych w Katowicach:

Rozpoczęła się budowa drogi rowerowej z Giszowca do Nikiszowca

Zejście pod Rondo im. Ziętka zamknięte od 17 stycznia. Teraz już na serio

Jarmark Wielkanocny 2022 Katowice 3

Może Cię zainteresować:

Jarmark Wielkanocny 2022 na Rynku w Katowicach. Megakurczak, wielkie złote zające, stoiska i karuzela

Autor: Katarzyna Pachelska

03/04/2022

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon