Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna ma połączyć torowiska prowadzące przez Załęże z tymi biegnącymi od strony Parku Śląskiego. Łącznik będzie niedługi (nieco ponad 600 metrów), ale ważny, gdyż w razie jakichkolwiek zatorów na którejś ze wskazanych powyżej linii, będzie można nim puszczać tramwaje alternatywna trasą, umożliwiając im dotarcie do centrum Katowic. No i, co chętnie podkreślają przedstawiciele Tramwajów Śląskich, będzie to pierwsza wybudowana w stolicy województwa linia tramwajowa od 1947 r. kiedy to przedłużono linię z Parku Kościuszki aż do Brynowa.
Ruch tramwajów na Gliwickiej i Chorzowskiej będzie musiał być wstrzymany na pewien czas
Budowa miała trwać 14 miesięcy licząc od daty podpisania umowy, co nastąpiło w połowie marca 2022 r. Jak do tej pory wielkiego ruchu na placu przyszłej budowy nie było jednak widać. Wykonawca nie bardzo potrafił się bowiem dogadać z Tramwajami Śląskimi co do planu organizacji robót i tego, jak bardzo one miałyby skomplikować ruch tramwajów wzdłuż ul. Gliwickiej i Chorzowskiej. To, że na jakiś czas ich ruch będzie musiał być wstrzymany, wiadomo było od początku. Kwestią otwartą pozostawało na jak długo. Ocena tej kwestii podzieliła wykonawcę i tramwajarzy, którzy nie zaakceptowali pierwszej wersji harmonogramu prac ze względu na proponowany czas wyłączeń ruchu tramwajowego.
Wykonawca musiał się zresztą dogadać też z miastem, gdyż ze względu na konieczność budowy wiaduktu nad Drogową Trasą Średnicową (w jej obecnym śladzie stanie jedna podpora) trzeba będzie ograniczyć zakres dostępnych pasów ruchu na „średnicówce”.
Staną tramwaje przez Załęże
Teraz na placu budowy wreszcie coś zaczyna się dziać. Na początek rozpoczęto rozbiórkę mostku nad Rawą (docelowo nad Rawą zbudowany będzie most dla tramwaju), z początkiem lipca mają się rozpocząć prace przy montażu rozjazdów technologicznych na Załężu. To na ul. Gliwickiej nastąpi bowiem w pierwszej kolejności wyłączenie ruchu tramwajów. Jak informuje nas Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich na ten czas tramwaje od strony Chorzowa Batorego będą dojeżdżać do rejonu skrzyżowania ul. Gliwickiej z ul. Grundmanna, natomiast dalszą komunikację między tym miejscem a placem Wolności mają zapewniać autobusy komunikacji zastępczej.
ZOBACZ TEŻ:
- Koniec z emocjami jak w rollercoasterze. Torowisko tramwajowe w Katowicach Załężu będzie zmodernizowane
- Zaczyna się remont torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Chorzowskiej w Dębie. Zmiany w kursowaniu tramwajów
Może Cię zainteresować:
KATO Urban Corner. Nowe miejsce dla mieszkańców w samym centrum miasta
Może Cię zainteresować: