Innowację przejściach dla pieszych, która ma ostrzegać użytkowników smartfonów o zbliżającym się niebezpieczeństwie, zaprezentowano na ruchliwym przejściu między ul. 3 Maja a placem Wolności w Katowicach, gdzie jeżdżą nie tylko samochody osobowe i autobusy, ale również tramwaje.
- Chociaż statystyki są coraz lepsze i pokazują, że przy rosnącej liczbie zarejestrowanych samochodów maleje liczba wypadków na terenie Katowic, to podejmujemy kolejne kroki, by zadbać o bezpieczeństwo pieszych. Tym razem wykorzystujemy do tego nowoczesne technologie i szczególną uwagę kierujemy w stronę dzieci i młodzieży, dlatego system będzie działał w dziesięciu lokalizacjach – w pobliżu szkół i przedszkoli – mówi Waldemar Bojarun, wiceprezydent Katowic.
Pilotaż innowacyjnego rozwiązania
Katowice wdrażają pilotaż innowacyjnego rozwiązania Stop – Fon, poprawiającego bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. Powstało ono z myślą o użytkownikach smartfonów, którzy zapatrzeni w ekrany nie zachowują ostrożności podczas przechodzenia przez ulicę.
System będzie działał do końca 2023 roku w dziesięciu wybranych lokalizacjach, wskazanych we współpracy z policją przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów:
- Aleja Korfantego (okolice ul. Gnieźnieńskiej),
- Obroki 87 (rejon Liceum Ogólnokształcącego nr 15),
- Witosa 3A,
- Podhalańska (rejon wyjścia ze Szkoły nr 13 i przedszkola),
- Plac Wolności/3Maja,
- Lwowska (okolice LO nr VI),
- Panewnicka 28 (okolice LO nr VII),
- między ul. Armii Krajowej a ul. Fredry,
- miedzy ul. Graniczną a ul. Ofiar Katynia
- Kościuszki 19 (skrzyżowanie z ulicą Kopernika).
Stop – Fon to rozwiązanie stworzone przez uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębiu Zdroju, które wdrożyła firma Proton Innowacje Sp. z o.o. Inspiracją byli piesi, zwłaszcza dzieci i młodzież, którzy często wchodzą na przejścia dla pieszych nie podnosząc wzroku znad telefonu. To autonomiczny system złożony z aplikacji, która po zainstalowaniu na urządzeniu mobilnym i w połączeniu z czujnikami montowanymi na pionowych znakach informacyjnych, automatycznie wyświetla ostrzegawczy komunikat o zbliżaniu się do przejścia. W założeniu powoduje to reakcję pieszego: podniesienie głowy, rozejrzenie się w obie strony i upewnienie, że można bezpiecznie przejść na drugą stronę. Komunikat przestaje się wyświetlać po wyjściu z zasięgu urządzenia.
Kierowcy też mogą skorzystać
Innowacja powstała przede wszystkim z myślą o pieszych, ale drugą grupą, która może skorzystać z aplikacji, są kierowcy.
- Stop – Fon jest odpowiedzią na dzisiejsze czasy, kiedy ludzie żyją w świecie wirtualnym, nie ruszając się nigdzie bez smartfona, często tracąc kontakt z rzeczywistością. Kierowcy natomiast, w momencie zbliżania się do przejścia dla pieszych z zamontowanym urządzeniem, zostaną odpowiednio wcześniej ostrzeżeni np. dźwiękiem bądź podczas używania nawigacji w telefonie, dzięki czemu będą uważniej obserwować to co dzieje się na drodze i zmniejszać prędkość – mówi Mariusz Radomski, prezes zarządu Proton Innowacje Sp. z o.o.
Piesi mają pierwszeństwo na przejściach
Od 2021 roku w Polsce obowiązuje znowelizowane prawo o ruchu drogowym, które daje pieszym pierwszeństwo w momencie wchodzenia na przejście, a nie jak było wcześniej – gdy już na nim są. Wprowadzono też regulacje zakazujące pieszemu korzystania z telefonów komórkowych w chwili wchodzenia na jezdnię lub torowisko a także innych urządzeń upośledzających percepcję wzrokową, a tym samym ocenę bezpieczeństwa. System stanowi więc pomoc w przestrzeganiu przepisów ruchu drogowego.
- Biorąc pod uwagę dane statystyczne z ostatnich lat warto zwrócić uwagę na fakt, że zauważamy tendencję spadkową zarówno w zakresie liczby zdarzeń z udziałem pieszych jak i samych wypadków oraz liczby pieszych, którzy odnieśli obrażenia ciała. W 2018 roku odnotowaliśmy 199 zdarzeń z udziałem pieszych, a w 2021 – 100. Jeśli chodzi o wypadku z udziałem pieszych, to w 2018 roku było ich 86, a w 2021 roku – 44. Piesi to tak zwani niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, co oznacza że są szczególnie narażeni na utratę zdrowia lub życia w trakcie udziału w zdarzeniu drogowym. Dlatego wszystkie pomysły mające za zadanie uczulić pieszych i przypomnieć im o ich bezpieczeństwie są godne pochwały - mówi podinsp. Paweł Warchoł, zastępca naczelnika Wydziału Prewencji KMP Katowice
Piesi, zapatrzeni w telefon, nie zwracają uwagi na klasyczne znaki
Do tej pory jednym ze stosowanych w miastach rozwiązań były znaki poziome w postaci napisów ostrzegawczych z szablonów na chodnikach, tuż przed przejściami. Jednak piesi zapatrzeni w telefon nie zawsze zwracają na nie uwagę. W Katowicach zastosowano też listwy świetlne na przejściu dla pieszych przy ul. Mickiewicza. Stop – Fon to kolejna próba zwrócenia uwagi na problem i większego zaangażowania zwłaszcza młodzieży. Rozwiązanie jest przy tym łatwo dostępne, proste i relatywnie tanie. Do montażu systemu Stop-Fon nie jest potrzebna żadna dodatkowa infrastruktura, ponieważ wykorzystywana jest ta istniejąca, a konkretnie znaki pionowe D-6 (przejście dla pieszych). O obecności czujników na wybranych dziesięciu przejściach będą informowały tabliczki umieszczone w pobliżu, na których znajduje się m.in. kod QR. Po jego zeskanowaniu użytkownik smartfona zostanie odesłany do informacji o kampanii na stronie firmy i do samej aplikacji, możliwej do pobrania w sklepach Apple i Google Play.
Katowice to trzecie miasto po Żorach i Sosnowcu, które zdecydowało się na wdrożenie rozwiązania firmy Proton Innowacje Sp. z o.o. Partnerem kampanii jest PZU S.A.
- Angażujemy się w inicjatywy społeczne mające na celu poprawę bezpieczeństwa. W działania, których głównym celem jest przeciwdziałanie wypadkom, zmniejszanie ich skutków oraz wspieranie aktywności promujących zdrowy styl życia i profilaktykę zdrowotną – tłumaczy Monika Uścińska, koordynator ds. prewencji PZU. - Dzięki innowacyjnej aplikacji chcemy dotrzeć do lokalnej społeczności oraz zapobiec powstawaniu nieszczęśliwych zdarzeń na drodze. Przez szerzenie i propagowanie dobrych praktyk chcemy sprawić by piesi byli bardziej uważni na przejściach, reagowali właściwie oraz nabrali dobrych nawyków podczas przemieszczania się w ruchu ulicznym – dodaje.
Równolegle do uruchomienia systemu w szkołach w sąsiedztwie wytypowanych przejść zostanie przeprowadzona kampania informacyjna. Efekty rocznego eksperymentu pozwolą ocenić zainteresowanie użytkowników takim rozwiązaniem.