Inwestycja o wartości ponad 600 tys. zł zgodnie z planem miała zakończyć się w połowie czerwca. Sprawne działania pozwoliły na wyprzedzenie tego terminu o ponad miesiąc.
- Realizacja rowerowych inwestycji w mieście wymaga uwzględnienia warunków formalnych, prawnych, terenowych, bardzo często także kompromisów przy podejmowaniu decyzji. Dlatego niektóre inwestycje realizujemy etapami, choć w efekcie bywa, że dzięki temu rowerzyści, wbrew pozorom, otrzymują pełną infrastrukturę szybciej. Tak jest w przypadku drogi rowerowej wzdłuż ul. Gospodarczej. Ukończenie właśnie odcinka o długości 500 metrów scala dotychczas wybudowane drogi rowerowe w tym rejonie – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Połączenie Doliny Trzech Stawów z Nikiszowcem, Giszowcem i Szopienicami to jedna z wielu inwestycji rowerowych w Katowicach. W tym roku planujemy budowę prawie 8 km nowych tras, a także przygotowanie dokumentacji projektowej na kolejne 2,3 km. Łączna wartość tych zamierzeń to ponad 28 mln zł – dodaje prezydent i przypomina, że w latach 2015-2022 w Katowicach powstało 43 km tras o wartości 34 mln zł.
Najnowsza inwestycja to kontynuacja drogi rowerowej biegnącej od ulicy Pułaskiego, przez teren Doliny Trzech Stawów w rejonie Sztauwajerów, wzdłuż autostrady A4 i pod DK 86, skąd włącza się w ulicę Gospodarczą. Powstały właśnie odcinek prowadzi dalej aż do ronda w ciągu ul. Gospodarczej, gdzie łączy się z istniejącą infrastrukturą rowerową. Można nią dostać się do ulicy Szopienickiej i skierować się w stronę Giszowca (aż do skrzyżowania z ulicą Mysłowicką) lub Nikiszowca i dalej do Szopienic.
To droga o szerokości 2 metrów, z nawierzchnią asfaltową i opaską skrajniową, która oddziela ruch rowerowy od jezdni.
- Ponadto zakres prac obejmował budowę nowego peronu przystankowego. - Inwestycja rozpoczęła się w styczniu tego roku i zakończyła miesiąc wcześniej niż planowano, co biorąc pod uwagę rozpoczęty sezon rowerowy zapewni w rezultacie komfortowe i bezpieczne połączenie rowerowe terenów Doliny Trzech Stawów ze wschodnimi dzielnicami – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.
Coraz większa sieć dróg, coraz więcej rowerzystów
Łączna długość infrastruktury rowerowej w Katowicach to blisko 190 km, z czego ponad 43 km dróg powstało w latach 2015-2022, a wartość tych inwestycji przekroczyła 34 mln zł. Te działania przekładają się na rosnącą popularność wykorzystywania rowerów jako środku transportu i rekreacji. W kwietniu w ramach katowickiego systemu wypożyczalni „City by bike” rowery wypożyczono prawie 20 tysięcy razy, co oznacza ponad dwukrotny wzrost zainteresowania w równaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Do monitorowania aktywności rowerzystów wykorzystywany jest również licznik rowerowy, znajdujący się na al. Korfantego, przy jednej z najpopularniejszych dróg rowerowych. W tym miesiącu mija rok od uruchomienia tego urządzenia. W tym czasie monitorowanym odcinkiem przejechano ponad 170 tysięcy razy.
Kolejne budowy, projekty i przetargi
Obecnie prowadzonych jest kilka inwestycji, dzięki którym sieć powiększy się o kolejne odcinki. Przy ulicy Francuskiej - na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicą Trzech Stawów oraz z ulicą Lotnisko – powstaje ponad 700 m nowej drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą, jak chodnik, dodatkowe oświetlenie, ławki parkowe, kosze na śmieci. Przy okazji zrealizowane zostaną też nasadzenia, a łączna wartość wszystkich prac to ponad 2,5 mln zł brutto. Rozpoczęły się również prace związane z budową infrastruktury rowerowej przy ul. Hallera. To pierwszy z dwóch etapów połączenia ul. Konnej z ul. Techników i ul. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5. W ramach tego etapu za około 5,5 mln zł brutto powstanie odcinek o długości ponad 1300 metrów. Jeszcze w tym roku rozpoczną się roboty związane z wykonaniem drugiego etapu – tj. drogi rowerowej wzdłuż ulicy Korczaka.
Oprócz tego trwa procedura przetargowa na wykonanie robót dla połączenia istniejącej infrastruktury rowerowej zrealizowanej w ramach przebudowy węzła drogowego w Giszowcu ze strefą Tempo 30 na ul. Kolistej.
W trakcie realizacji są również prace projektowe związane z budową kolejnych tras dla rowerzystów. Dotyczą między innymi odcinka pomiędzy ul. Lotnisko a ul. Damrota, który połączy istniejące już drogi rowerowe. Ponadto projektowane jest połączenie od ul. Barbary do ul. Kościuszki oraz połączenie ul. Sosnowieckiej z ul. Brynicy i trasą rowerową nr 5.
Może Cię zainteresować:
Debata w ramach projektu „Haja nad Brynicą”. Wygrali zwolennicy spójności woj. śląskiego
Może Cię zainteresować:
Zaczęła się rewitalizacja Doliny Ślepiotki w Ochojcu. Nowy park na wiosnę 2024 roku
Może Cię zainteresować: