Historia, o której nie można zapomnieć
Mazury to miejsce, w którym odnajdą się zarówno sympatycy sportów wodnych, długiego wylegiwania się na plaży jak i miłośnicy historii, a Mazury mają naprawdę ciekawą historię. Okazuje się, że blisko 250 lat temu Kraina Wielkich Jezior po prostu nie istniała. Dlaczego? Jeziora były oddzielone od siebie przesmykami lądowymi.
Rewolucja nadeszła pod koniec XVII wieku. Nadworny kartograf księcia pruskiego stworzył projekt mazurskiego systemu wodnego. Jego prace były kontynuowane. W kolejnych latach systematycznie przekopywano kolejne kanały.
Niestety,
wojny napoleońskie wpłynęły na postęp prac. Mazurskie kanały
uległy zamuleniu i przestały funkcjonować. W latach 1845 – 1849
prace zostały wznowione. Kanały pogłębiono, a Kanał Jegliński
został dodatkowo przekopany. Nad regulacją różnic poziomów na
szlaku czuwały specjalne śluzy. W końcu system mazurskich jezior
otworzył się na Pisę, Narew oraz Wisłę.
Pierwsza żegluga
Kto
zainicjował pierwszy rejs na Wielkich Jeziorach Mazurskich? Król
pruski – Fryderyk Wilhelm IV. Odbył on rejs na pokładzie parowca
„Masovia” z Rynu przez Mikołajki do Guzianki w 1854 r.
Początkowo szlak pełnił funkcję towarowego transportu wodnego,
który został wyparty przez dynamiczny rozwój kolei. Tym samym
mazurska żegluga otworzyła się na turystykę. Pierwsze rejsy
pasażerskie miały miejsce w 1890 roku. W kolejnych latach
przybywało armatorów, oferujących rejsy statkami między
mazurskimi przystaniami. Dziś największym z nich jest Żegluga
Mazurska, oferująca rejsy po Krainie Wielkich Jezior.
Rejs po Mazurach? Tylko z Białą flotą Wielkich Jezior
Biała flota Wielkich Jezior, czyli Żegluga Mazurska z Giżycka to największy armator pasażerski w Krainie Wielkich Jezior. ŻM dysponuje flotą dwunastu statków pasażerskich, które łącznie mogą przyjąć na pokład aż 1137 pasażerów. W sezonie letnim ich statki przemierzają cały szlak żeglowny Wielkich Jezior Mazurskich, wypływając z portów w:
- Giżycku,
- Mikołajkach,
- Rucianem-Nidzie,
- Węgorzewie,
- Rynie.
Z resztą aktualny rozkład rejsów Żeglugi Mazurskiej można znaleźć o TUTAJ.
Na jakie rejsy mogą zdecydować się pasażerowie ŻM?
Pasażerowie Żeglugi Mazurskiej mogą zdecydować się na wielogodzinne rejsy do największych ośrodków turystycznych, jak i portów na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Ponadto armator oferuje tzw. „rejsy spacerowe” – są one nieco krótsze, ale oprowadzają turystów po niezwykłych szlakach widokowych, przyrodniczych czy historycznych.
ŻM oprócz regularnych kursów, oferuje rozrywkowe rejsy dancingowe, dyskotekowe organizowane podczas letnich wieczorów w porcie w Giżycku oraz przystani w Mikołajkach. Spokojnie, armator jest również otwarty na grupy zorganizowane, które mogą zdecydować się na czarterowy rejs tematyczny statkiem z bogatej floty ŻM. We flotę Żeglugi Mazurskiej wchodzą:
- Duże statki dwupokładowe typu SPDJ (np. „Bełdany”, „Wigry”),
- Statki dwupokładowe typu SPDJ (np. „Kisajno”, „Mamry”),
- Motorówki spacerowe („Derkacz”, „Kormoran”).
Statki typu SPDJ składają się z dwóch pokładów. Dolny posiada komfortowe kabiny, bar restauracyjny, toalety. Z kolei motorówki spacerowe mają tylko jeden pokład, ale za to jaki! Wygodne kabiny dziobowe to jedno, spektakularne wrażenie robi kokpit widokowy w części rufowej, z którego rozpościera się cudowny pejzaż na mazurską przyrodę.
ŻM w polskiej kinematografii
ŻM
dysponuje katamaranem pasażerskim „Alicja”. Jego matką
chrzestną jest ceniona, polska aktorka – Alicja Bachleda-Curuś.
Co ciekawe, flota Żeglugi Mazurskiej nie pierwszy raz spotyka się
ze światem polskiej kinematografii. W 1960 r. jednostki i załoga ŻM
stali się częścią realizacji debiutu filmowego Romana Polańskiego
„Nóż w wodzie”. W 1965 r. pojawili się w „scenach nilowych”
słynnego „Faraona” Jerzego Kawalerowicza. Nie da się ukryć, że
rejs z Żeglugą Mazurską po wodach Krainy Wielkich Jezior to
niezwykłe doświadczenie, które na długo zapada w pamięć.
Rejs z Żeglugą Mazurską to obowiązkowa pozycja, podczas
wakacji w Krainie Wielkich Jezior!
Żegluga
Mazurska zaprasza!
WWW
| FACEBOOK