W Katowicach trwa przebudowa dużego węzła drogowego, gdzie łączą się DK 86 w kierunku Tychów i DK 81 w kierunku dzielnic Piotrowice, Ochojec, Ligota. To największa inwestycja drogowa w Katowicach od czasu budowy tunelu pod Rondem im. Ziętka. Jej wartość to obecnie 308 milionów złotych. Gdy rozpoczynano przebudowę, szacowano, że koniec nastąpi w czerwcu 2021 r., a koszt miał wynieść 247 mln zł. Pandemia - odpowiedzialna m.in. brak surowców oraz warunki pogodowe (m.in. olbrzymia ulewa, która spowodowała podmycie wiaduktu na DK86) spowodowały znaczące opóźnienie inwestycji.
W styczniu 2022 r. generalny wykonawca robót udostępnił kierowcom zjazd z DK86 na DK81: Znamy datę otwarcia zjazdu z DK86 na DK81. "Upłynni ruch w kierunku południowych dzielnic Katowic"
Przejazd ulicą Kolistą w obu kierunkach
Teraz czas na kolejne ułatwienie. W piątek 28 stycznia zostanie otwarty przejazd ul. Kolistą pod wiaduktem wzdłuż ul. Pszczyńskiej (DK86) w dwóch kierunkach. To oznacza, że kierowcy jadąc od Giszowca będą mogli ul. Kolistą wjechać w ul. 73 Pułku Piechoty w kierunku do Ligoty i Ochojca.
- Od godzin okołopołudniowych w piątek 28 stycznia kierowcy będą mieli do dyspozycji kolejny odcinek przebudowywanego układu drogowego w Giszowcu. Tym razem udostępniamy przejazd wzdłuż ul. Kolistej pod wiaduktem wzdłuż ul. Pszczyńskiej. To duże udogodnienie dla kierowców jadących od strony Giszowca w stronę Ochojca lub kopalni. Sam przejazd wzdłuż ul. Kolistej będzie dwukierunkowy – mówi Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta Katowice.
Przejazd ul. Kolistą będzie możliwy w dwóch kierunkach jazdy, natomiast ul. 73. Pułku Piechoty zostaje utrzymana jednokierunkowa na kierunku od Giszowca w stronę Ochojca (jeden kierunek obowiązuje tylko na wysokości przebudowywanego węzła drogowego).
Zmiany w komunikacji miejskiej
Od soboty 29 stycznia 2022 r. zmienia się także rozkład jazdy komunikacji miejskiej w tym rejonie. Przywrócone zostaną stałe trasy przejazdu linii autobusowych:
- 30,
- 223,
- 292,
- 672N,
- 695,
- 920.
Likwidacji ulegnie tymczasowa linia na relacji: Giszowiec Kościół – Giszowiec Kopalnia Staszic – Giszowiec Kościół, a linia 72 otrzyma nowy rozkład jazdy. Szczegóły: https://rj.metropoliaztm.pl/
Koniec przebudowy węzła Giszowiec już w 2022 r.
Zakończenie prac budowlanych na całej inwestycji przewidywane jest na drugą połowę roku dlatego wykonawca realizuje wiele działań równolegle.
– Zimowe warunki i temperatury ujemne uniemożliwiają intensyfikację prac drogowych, natomiast chcemy jak najszybciej ukończyć przebudowę przejścia dla pieszych, z którego korzystają mieszkańcy Giszowca. Jesteśmy na etapie wyburzania wschodniej części przejścia na wysokości przystanku autobusowego. Równolegle przebudowujemy kanał wód dołowych KWK Murcki Staszic i realizujemy prace związane z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną – mówi Tomasz Kawalec, kierownik budowy z firmy NDI, generalnego wykonawcy robót.
Przebudowa węzła Giszowiec to największa inwestycja drogowa w Katowicach od czasu budowy tunelu pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka i składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych - ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta.
- Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86) z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny. Piesi i rowerzyści także zyskają nowe, bezkolizyjne połączenia. W efekcie przebudowy skrzyżowanie Pszczyńskiej i 73 Pułku Piechoty będzie dwupoziomowe, a ruch lokalny zostanie oddzielony od tranzytowego. Powstaną tu zatem dwa węzły: jeden będzie rozprowadzał ruch tranzytowy w kierunku Tychów, Cieszyna i Skoczowa oraz na północ w kierunku autostrady A-4 i dalej w kierunku Krakowa i Wrocławia oraz Łodzi i Gdańska, drugi będzie przeznaczony dla ruchu lokalnego – w kierunku Giszowca, Murcek i Ochojca – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.
Koszt robót budowlanych wynosi 308,1 mln zł, z czego aż 239,3 mln zł – to dofinansowanie pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Inwestycja w liczbach:
- 58,5 tysiąca – tyle pojazdów codziennie przejeżdża po DK 86 na wysokości katowickiego Giszowca
- 308,1 mln zł – tyle kosztować będzie przebudowa węzłów DK81 i DK 86
- 3,62 km – to łączna długość rozbudowywanych i przebudowywanych dwóch odcinków DK 81 i DK 86