PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymały 937 mln euro dofinansowania z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę” na modernizację prac na odcinkach: Będzin - Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice oraz Tychy – Goczałkowice-Zdrój.
Szybsze i wygodniejsze podróże koleją od 2026 roku
Projekty na odcinkach: Będzin – Katowice Szopienice Płd., Katowice Szopienice Płd. – Katowice Piotrowice oraz Tychy – Goczałkowice Zdrój uzyskały dofinansowanie w wysokości 85% wartości zadań – czyli łącznie 937 mln euro.
Obecnie PKP Polskie Linie kolejowe S.A. prowadzą postepowanie przetargowe na wyłonienie wykonawców modernizacji linii kolejowej E65. Prace budowlane są przewidziane w latach 2023-2026.
Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. mają być lepsze podróże koleją w aglomeracji. Zwiększy się dostęp do kolei dzięki budowie nowych przystanków. Prędkość pociągów wzrośnie do 160 km/h. Skróci się czas podróży. Oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego ma sprawić, że będzie mogło kursować więcej pociągów. Ma się też zwiększyć bezpieczeństwo przewozu podróżnych i towarów.
Nowości na trasie z Będzina do Katowic Szopienic
Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych (LOT A1) dobudowane zostaną dwa tory. Wzorem Trójmiasta, rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny. Linia zwiększy swoją przepustowość – będzie mogło kursować więcej pociągów.
Lepszy dostęp do kolei zapewnią dwa nowe przystanki:
- Sosnowiec Środula (ul. Chemiczna),
- Katowice Morawa (ul. Morawa)
Przebudowane będą perony na stacji Sosnowiec Główny. Wszystkie perony i obiekty służące podróżnym zostaną przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na około 4 km odcinku między stacją Sosnowcem Głównym a stacją Będzin Miasto zbudowany zostanie nowy przystanek Sosnowiec Środula, z którego skorzystają mieszkańcy dwóch dużych pobliskich osiedli. Stacja Będzin obsługująca głównie przewozy towarowe, będzie przebudowana i dostosowana do przewozu pociągów z ładunkami.
Nowe przystanki kolejowe w Katowicach
Planowane nowe przystanki na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice (LOT A) to:
- Katowice Uniwersytet (rejon ul. Paderewskiego),
- Katowice Akademia (ul. Damrota / Francuska),
- Katowice Kokociniec (rejon ul. Szadoka).
Przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty w rejon autostrady A4.
Inwestycja PLK obejmie modernizację stacji i przystanków:
- Katowice Szopienice Południowe,
- Katowice Zawodzie,
- Katowice,
- Katowice Ligota.
Obiekty będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice dobudowane zostaną dwa tory i rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny. Kompleksowa modernizacja linii to dobudowa ok. 22 km nowych torów, przebudowa 100 km torów i 140 obiektów inżynieryjnych. Wymienione będzie ok. 133 km sieci trakcyjnej.
W ramach prac przewiduje się budowę Lokalnego Centrum Sterowania Katowice, z którego dyżurni ruchu będą zarządzali ruchem na linii od Sosnowca do Tychów.
Nowe perony też na południe od Katowic
Inwestycja PLK obejmie też odcinek od Tychów do Goczałkowic - Zdroju (LOT B). Będą nowe, wygodniejsze perony na stacjach i przystankach: Tychy Żwaków, Kobiór, Piasek, Pszczyna i Goczałkowice wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Planowana jest modernizacja sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych oraz torów. Prędkość pociągów wzrośnie do 160 km/h. Ma zwiększyć się bezpieczeństwo ruchu poprzez zastosowanie nowoczesnych systemów sterowania ruchem.
ZOBACZ TEŻ:
- Modernizacja linii kolejowej przez Katowice. Przetargi na 3,7 mld zł ogłosiły PKP Polskie Linie Kolejowe
- Kolej Plus pozwoli zbudować kolej metropolitalną. Aż 7 nowych linii w miastach Śląska i Zagłębia