Sprawa modernizacji katowickiego węzła kolejowego wywołuje wielkie emocje wśród mieszkańców Katowic. Nic dziwnego, w ramach wielkiej inwestycji zamknięto już cztery z sześciu planowanych wiaduktów drogowych lub kolejowych, co wywołuje spore korki w Katowicach, zwłaszcza na południu miasta.
I właśnie na południu, bo w dzielnicy Ligota-Panewniki PKP PLK zorganizowała 16 października w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 20 przy ul. Zielonej 5. W trakcie spotkania padło kilka pytań, na które PKP zdecydowało się odpowiedzieć na swoim profilu na Fb.
W Internecie krąży filmik, na którym wymieniają wiadukt z XIX wieku w 4 dni. Czemu w Katowicach to będzie trwało 2 lata?
Należy pamiętać, że remont wiaduktów na terenie Katowic to część większej inwestycji, w ramach której kompleksowo zmodernizowana zostanie cała linia kolejowa. Oprócz modernizacji istniejących torów oraz obiektów projekt zakłada m.in.: dobudowę dodatkowych torów, budowę nowych przystanków. Nowe obiekty zyskają zupełnie nowe parametry, usprawniając tym samym zarówno ruch drogowy, jak i kolejowy. Duży zakres robót, prowadzany jednocześnie w kilku lokalizacjach przy utrzymaniu jak największego natężenia ruchu kolejowego, wymaga tzw. fazowania prac, czyli podzielania na etapy. W dużym uproszczeniu polega ono na prowadzeniu prac na jednym lub kilku torach, przy zachowaniu przejezdności pociągów po pozostałych torach. Z tego względu ekipy budowlane nie prowadzą prac na całej szerokości remontowanego odcinka/obiektu, a zajmują tylko jego część. Zachowują przy tym pełne procedury bezpieczeństwa w związku z kursującymi obok pociągami. Obiekty nie są wyburzane w całości, co pozwala na zachowanie maksymalnego natężenia ruchu kolejowego, a nie tempa wykonania prac na pojedynczym obiekcie.
Kiedy zakończą się remonty poszczególnych wiaduktów?
Planowane daty zakończenia przebudowy:
- ul. Graniczna – sierpień 2025 r.
- ul. Mikołowska - marzec 2027 r.
- ul. Kłodnicka – sierpień 2026 r.
- ul. Bagienna – wrzesień 2026 r.
Dlaczego nie widać w ogóle pracowników na budowie?
Zakres prac w początkowej fazie obejmuje roboty związane m.in.: z demontażem sieci trakcyjnej, torów oraz prace pozwalające na zabezpieczenie konstrukcji oraz terenu np. przed osuwaniem. Ze względu na prowadzenie inwestycji przy jednoczesnym utrzymanym ruchu kolejowym, wykonawca nie może burzyć obiektów metodą tradycyjną, a prace muszą być prowadzone w ścisłym reżimie technologicznym, który zapewnia bezpieczeństwo pasażerów oraz pracowników. Niektóre prace w początkowej fazie robót, wymagają przerwy w ruchu pociągów, dlatego wykonawca realizuje je podczas tzw. nocnych przerwy w ruchu kolejowym. Minimalizując w ten sposób utrudnienia w codziennych dojazdach koleją do pracy czy szkoły.
Czy pracownicy mogliby pracować na trzy zmiany?
Prace przy wiaduktach prowadzane są przy zachowaniu możliwie największego natężenia ruchu kolejowego. Wykonawca wspólnie z inwestorem szuka i wdraża rozwiązania mające na celu minimalizację utrudnień, przy jednoczesnym wykonaniu prac zgodnie z harmonogramem. Prace prowadzone są w różnych porach dnia i wynikają z etapu i zakresu prowadzonych robót. W nocy wykonywane są tylko prace, który z przyczyn technologicznych wymagają całkowitego wstrzymania ruchu kolejowego.
Czy prace będą prowadzone w nocy?
W celu maksymalnego skrócenia czasu trwania inwestycji oraz umożliwienia kursowania jak największej liczbie pociągów podczas remontów, wykonawca będzie wykorzystywał nocne przerwy w ruchu do wykonania części niezbędnych prac, niemożliwych do zrealizowania podczas ruchu pociągów. Roboty te nie będą realizowane w sposób ciągły przez cały okres realizacji budowy, będą miały charakter krótko terminowy.
Dlaczego przejście pod wiaduktem na Kłodnickiej zostało zamknięte, a kilka dni później znów otwarte? Czy taka sytuacja będzie miała miejsce na pozostałych wiaduktach?
Termin udostepnienia przejścia dla pieszych wynika z charakteru prowadzanych prac. Gdy prace pozwalają na zachowanie bezpieczeństwa udostępniamy je dla pieszych, aby ułatwić codzienne przemieszczanie się po mieście. Obecnie przejście udostępnione jest na ok. 30 dni. W czasie realizacji inwestycji, inwestor wspólnie z wykonawca będą udostępniać przejścia w terminach gwarantujących zachowanie bezpieczeństwa.
Czemu remonty odbywają się w tym samym czasie a nie po kolei?
Jednym z największych wyzwań przy przebudowie linii kolejowej oraz znajdujących się na niej obiektów jest prowadzenie prac przy równoczesnym utrzymaniu ruchu kolejowego. Aby to umożliwić stosuje się tzw. fazowanie. W dużym uproszczeniu polega ono na prowadzeniu prac na jednym lub kilku torach, przy zachowaniu przejezdności pociągów po pozostałych torach. Z tego względu ekipy budowlane nie prowadzą prac na całej szerokości remontowanego odcinka/obiektu, a zajmują tylko jego część. Zachowują przy tym pełne procedury bezpieczeństwa w związku z kursującymi obok pociągami. Obiekty nie są wyburzane w całości. To pozwala na zachowanie maksymalnego natężenia ruchu kolejowego, a nie tempa wykonania prac na pojedynczym obiekcie.
Może Cię zainteresować: