Nowe hybrydowe autobusy wyprodukowała firma Volvo Bus Corporation. Umowa na nie została podpisana w połowie 2022 roku, a pierwsze cztery pojazdy obsługują już katowickie linie, m.in. 7, 12, 43, 133, 296, M101.
- Ciągle staramy się modernizować tabor autobusowy jeżdżący w PKM Katowice, tak by był on jak najbardziej ekologiczny, ale też komfortowy dla podróżnych. Normę EURO 6 spełnia już ponad 50% pojazdów, normę EEV - ponad 30% pojazdów, 20 autobusów posiada napęd elektryczny. Nowoczesne i wygodne pojazdy mogą wpływać na decyzje mieszkańców dotyczące wyboru środka lokomocji. Takie inwestycje wpisują się w ideę zrównoważonego transportu, którą promujemy w Katowicach – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Pierwsze nowe autobusy hybrydowe już wożą naszych mieszkańców, teraz czekamy na kolejne pojazdy, zgodnie z umową łącznie będą to 22 autobusy, przy czym ostatnie trafią do nas w drugiej połowie roku – dodaje prezydent
Nowoczesny napęd i wiele udogodnień dla pasażerów
Hybrydy to połączenie dwóch typów silników – spalinowego i elektrycznego. Silnik spalinowy spełnia normę EURO 6. Jednostka elektryczna zapewnia dynamikę jazdy po mieście przy niewielkich prędkościach. Gdy autobus jedzie z większą prędkością i potrzebna jest większa moc, wtedy lepiej sprawdza się silnik spalinowy. Docelowo, dla nowych pojazdów zostaną wyznaczone strefy zeroemisyjne, w których autobusy będą poruszały się wyłącznie na silniku elektrycznym.
Oprócz nowoczesnego napędu pojazdy są wyposażone w wiele udogodnień dla pasażerów – to m.in. dwustrefowa klimatyzacja, ładowarki USB, Wi-Fi i elektroniczne tablice informacyjne. Każdy z autobusów 12-metrowych ma 32 miejsca siedzące, a jednorazowo może przewieźć do 85 pasażerów, natomiast w autobusach 18-metrowych liczba miejsc siedzących wynosi 43, a przewieźć można maksymalnie 130 pasażerów. Łącznie PKM Katowice będzie miał do dyspozycji 22 autobusy hybrydowe – 5 przegubowych i 17 jednoczłonowych, a ich koszt wyniesie prawie 50 mln zł.
- Tabor w PKM jest zróżnicowany – mamy autobusy spalinowe, elektryczne, a teraz pojawiają się jeszcze hybrydowe. Z każdym rokiem staramy się go coraz bardziej unowocześniać i dopasować do zmiennej sytuacji gospodarczej, dlatego chętnie inwestujemy w alternatywne metody zasilania. Nie wiemy, jak będzie wyglądał transport przyszłości, ale staramy się jak najlepiej przygotować – zarówno pod względem napędu, jak i udogodnień dla pasażerów – podkreśla prezes PKM Katowice Roman Urbańczyk.
Droga nowego autobusu na ulice
Po dostarczeniu pojazdu przez producenta, dział techniczny na miejscu dokonuje przeglądu i sprawdza zgodność ze specyfikacją zamówienia. Autobus po zarejestrowaniu zostaje zgłoszony do organizatora transportu, aby zaprogramować w nim system ŚKUP nowej generacji. Dopiero po takim przygotowaniu, autobus może rozpocząć obsługę linii.
Nowe pojazdy pojawiły się w barwach katowickiego przewoźnika w ramach realizowanego projektu „Poprawa jakości środowiska naturalnego oraz zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego poprzez zakup autobusów hybrydowych dla PKM Katowice Sp. z o. o.” Pierwszy autobus hybrydowy w PKM Katowice wyjechał na ulice stolicy województwa śląskiego rankiem 1 czerwca na linię 43. Obecnie jeżdżą 4 takie pojazdy.
W latach 2015-2022, Katowice kupiły 145 nowych autobusów za łączną kwotę ponad 212 mln zł. Na 2023 r. zakontraktowane są łącznie 22 autobusy hybrydowe za ponad 50 mln zł oraz 8 autobusów gazowych o wartości ponad 15 mln zł.
Może Cię zainteresować: