Nowe autobusy Solaris Urbino 12 electric, po zarejestrowaniu i odpowiednim przygotowaniu, wyjechały już na swoje trasy. Nowymi pojazdami obsługują linie
- 9,
- 10,
- 115,
- 297
– Sukcesywna wymiana taboru PKM Katowice wpisuje się w nasze kompleksowe myślenie o transporcie zrównoważonym – ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji publicznej. Wzrost komfortu podróży, w połączeniu z funkcjonującymi już centrami przesiadkowymi to kolejny czynnik, który ma zachęcić mieszkańców do korzystania z tych rozwiązań. Autobusy elektryczne idealnie nadają się do wykorzystania w centrach miast i wszędzie tam, gdzie prędkość komunikacyjna jest niewielka ze względu na warunki drogowe. – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Autobusy mają pantograf
Ładowanie pojazdów odbywać się będzie przez złącze plug-in oraz tzw. pantograf odwrócony – podczas ładowania na znajdujące się na dachu odbieraki mocy opuszczany będzie pantograf na stałe zamontowany na maszcie ładowarki stacjonarnej.
Autobusy jednorazowo mogą przewieźć 80 pasażerów, a liczba ta obejmuje 29 miejsc siedzących. Autobusy mają drzwi zapewnią w układzie 2+2+2.
W skład wyposażenia Solarisów wchodzą m.in.
- ogrzewanie oraz dwustrefowa klimatyzacja, która automatycznie dostosowuje temperaturę wewnątrz przestrzeni pasażerskiej w zależności od temperatury zewnętrznej,
- duży i czytelny wyświetlacz wewnątrz pojazdu z dynamiczną informacją pasażerską (pokazującą m.in. informacje o trasie przejazdu, nazwę kolejnego przystanku, datę i godzinę),
- głosowe zapowiedzi przystanków z przyciskami oznaczonymi alfabetem Braille'a,
- monitoring obejmujący kamery przestrzeni pasażerskiej oraz kamerę cofania i osobną kamerę w miejscu pracy kierowcy.
Na "stanie" każdego autobusu jest także dodatkowe oświetlenie pomostów wejściowych oraz tzw. „przyklęk” i platforma dla wózków inwalidzkich, ładowarki USB pozwalające pasażerom doładować urządzenia mobilne oraz darmowa sieć Wi-Fi dla pasażerów.
Całość wyposażenia dopełnia zestaw urządzeń ŚKUP (Śląska Karta Usług Publicznych), umożliwiający m.in. zakup biletu w pojeździe.
Autobusy elektryczne i ładowarki kosztowały w sumie 12,4 mln zł
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków pochodzących z Funduszu Spójności.
Wartość netto kontraktu wynosi 12,4 mln złotych. Oprócz samych pojazdów, firma Solaris dostarczyła również stacjonarne ładowarki plug-in.
- Zakup autobusów nisko i zeroemisyjnych to nasz wkład w ochronę czystości powietrza. Nowoczesne technologicznie pojazdy oznaczają znaczne obniżenie emisji spalin, co z kolei ma korzystny wpływ na środowisko. Sukcesywna odnowa taboru jest priorytetem dla PKM Katowice i doskonale wpisuje się w naszą politykę utrzymania wysokiego poziomu jakości usług – mówi Roman Urbańczyk, Prezes Zarządu PKM Katowice.
PKM Katowice sukcesywnie odnawia swój tabor na nowoczesny technologicznie i przyjazny środowisku. Łącznie w latach 2015-2020 zostało kupionych lub zakontraktowanych 135 autobusów. Z tej puli 115 pojazdów to nowoczesne pojazdy niskoemisyjne, spełniające normę emisji spalin EURO 6, a 20 to jedno i dwuczłonowe autobusy o napędzie elektrycznym.
To jednak nie wszystko, PKM Katowice podpisało już umowę na zakup kolejnych pięciu autobusów przegubowych, tym razem ze środków własnych. Umowa dotyczy dostawy fabrycznie nowych ekologicznych niskopodłogowych autobusów miejskich. Pojazdy trafią do PKM Katowice w pierwszym kwartale 2022 r.