Przedłużenie ulicy Bocheńskiego to jeden z zapisów „Umowy z mieszkańcami” prezydenta Marcina Krupy. Projekt był również przedmiotem konsultacji społecznych, w których wzięło udział ponad 2 tys. katowiczan. Dwa z trzech zaproponowanych wariantów zdobyły zdecydowanie najwięcej głosów, a jednocześnie uczestnicy konsultacji zgłaszali, że dobrym rozwiązaniem byłoby stworzenie alternatywnej trasy, łączącej zalety obu proponowanych rozwiązań. W efekcie powstał alternatywny wariant, dla realizacji którego ma zostać teraz opracowana dokumentacja projektowa.
- To ważne połączenie, oczekiwane przez wielu mieszkańców tej części Katowic - w samych konsultacjach w tej sprawie wzięło udział ponad 2 tys. osób. Dzięki zaangażowaniu mieszkańców wypracowaliśmy rozwiązanie, które wydaje się być optymalne dla tej inwestycji, co mam nadzieję znajdzie przełożenie w dobrze przygotowanym projekcie – powiedział Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Teraz pora tę koncepcję zmienić w projekt budowlany, który jest podstawą do realizacji inwestycji w terenie – dodaje prezydent.
Nowy odcinek będzie się zaczynał przy nowym stadionie GKS Katowice
Przedłużenie ulicy będzie rozpoczynało się przy planowanym rondzie, które powstanie na skrzyżowaniu ul. Bocheńskiego z ul. Załęska Hałda. Następnie droga zostanie poprowadzona przez teren w rejonie skrzyżowania ul. Brygadzistów z ul. Dobrego Urobku oraz przez obszar dawnej linii kolei piaskowej. Nad liniami kolejowymi nr 171 i nr 141 przebiegnie wybudowanym w tym celu wiaduktem, skąd zostanie poprowadzona w kierunku skrzyżowania ul. Kijowskiej z ul. Wybickiego.
Na nową część ulicy Bocheńskiego składać się będzie wiele elementów infrastruktury. Oprócz drogi dokumentacja projektowa będzie obejmować chodniki i pobocza, drogę rowerową, zatoki autobusowe i wspomniany już wiadukt. Dla realizacji inwestycji konieczne będzie także przebudowanie istniejącego układu drogowego ul. Okrężnej.
Krok bliżej rozpoczęcia projektowania
W ogłoszonym postępowaniu przetargowym, dotyczącym opracowania dokumentacji projektowej dla tej inwestycji, oferty złożyło 5 wykonawców. Szacowane przez nich koszty wahają się od ok. 1,87 mln zł do prawie 4 mln zł przy zabezpieczonym budżecie ok. 2,8 mln zł. Teraz spółka Katowickie Inwestycje S.A., pełniąca rolę inwestora zastępczego, będzie analizować złożone oferty i realizować kolejne etapy przygotowania do rozpoczęcia prac projektowych, czyli wyboru wykonawcy i podpisania z nim umowy. Od momentu jej podpisania wykonawca będzie miał 2 lata na przygotowanie stosownej dokumentacji projektowej, z uwzględnieniem konsultacji projektu z mieszkańcami, Radami Dzielnic i zespołem konsultacyjnym ds. Polityki Rowerowej Miasta Katowice oraz uzyskaniem pozwoleń niezbędnych do realizacji inwestycji.
Budowa, projekty i przetargi na kolejne drogi
Planowana przebudowa ul. Bocheńskiego to nie jedyna duża inwestycja drogowa w obecnym czasie w Katowicach. Trwa realizacja ważnej dla mieszkańców osiedla Paderewskiego budowy. Wzdłuż ulicy Pułaskiego powstaje nowy układ komunikacyjny, poprawiający komfort i bezpieczeństwo nie tylko kierowców, ale także pieszych i rowerzystów. Na odcinku od ul. Granicznej do ul. Szeptyckiego oprócz nowej jezdni powstaje także ścieżka rowerowa, chodnik, parkingi, a zakres prac obejmuje również m.in. nasadzenia drzew oraz krzewów. Droga rowerowa wraz z chodnikiem realizowana jest także pomiędzy ul. Szeptyckiego a ul. Sikorskiego. Wartość tych prac, które mają zakończyć się jesienią, to niemal 7 mln zł.
Pod koniec listopada wybrano wykonawcę, który opracuje kompleksową dokumentację projektową przebudowy trzech skrzyżowań na ulicy Armii Krajowej - z ul. gen. Jankego, z ul. Kostki-Napierskiego, oraz z ul. Szarych Szeregów i ul. Stabika. Planowana modernizacja - szczególnie ważna dla mieszkańców Piotrowic, Kostuchny, Podlesia i Zarzecza - ma usprawnić ruch, a także poprawić komfort i bezpieczeństwo jego uczestników. Projekt będzie obejmował przebudowę jezdni i chodników, jak również nowe drogi rowerowe.
Z kolei w grudniu wybrany został wykonawca projektu dla innej istotnej inwestycji. To przebudowa ulicy Wieżowej, która ma umożliwić sprawne i bezpiecznie poruszanie się pomiędzy ul. Szarych Szeregów i ul. Bażantów. Stworzenie kompleksowego projektu dla inwestycji, oczekiwanej przez mieszkańców Kostuchny i Piotrowic, inwestycji ma potrwać 11 miesięcy.
Może Cię zainteresować:
Dwójka radnych PiS przeciwko nadaniu rondu imienia Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
Może Cię zainteresować: