Katowicki MZUiM planuje budowę nowego mostu nad Rawą przy ul. Żelaznej w Załężu. W miejsce starej, drewnianej konstrukcji ma powstać nowy, żelbetowy most. Zadanie jest realizowane w ramach funduszy pozyskanych z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, a jego koszt to ponad 3,6 mln złotych.
- Most nad Rawą stojący przy ul. Żelaznej to ostatnia drewniana konstrukcja tego typu w mieście. Nie spełnia on już wymogów dla tego typu obiektu w otoczeniu, które tak dynamicznie się zmienia. W okolicy mostu powstają nowoczesne biurowce, może także zostać wybudowane duże osiedle mieszkaniowe, co zwiększy i tak już coraz intensywniejszy ruch na moście. Dlatego właśnie w tym miejscu musi powstać nowy obiekt z szerszą jezdnią, ścieżką rowerową i wygodnym chodnikiem – mówi Piotr Handwerker, dyrektor katowickiego MZUiM.
Drewniany most do rozbiórki!
Istniejący drewniany most nad Rawą zostanie rozebrany, a w jego miejsce zostanie wybudowany nowy, o konstrukcji jednoprzęsłowego sklepienia, ze ścianami bocznymi wykończonymi jak beton architektoniczny o fakturze ciosów kamiennych.
Na obiekcie zostanie wykonana droga oraz po stronie zachodniej - ścieżka pieszo-rowerowa, a po stronie wschodniej - chodnik. Przebudowie podlegają również dojazdy do obiektu, zostanie zlikwidowane zwężenie i na całej długości ulicy będą dwa pasy ruchu. Zostanie także wykonana ścieżka pieszo-rowerowa (strona zachodnia) oraz chodnik (strona wschodnia).
Zmiana organizacji ruchu od końca sierpnia
W ramach planowanych robót od dzisiaj (31.08) została wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu polegająca na całkowitym zamknięciu ul. Żelaznej w obrębie prowadzonego zadania. Tą ulicą wielu kierowców skracało sobie drogę między Gliwicką i Załężem a ulicą Chorzowską. Teraz już nie przejadą, muszą zawracać. Dzisiaj wielu z nich było zaskoczonych tą zmianą.
Ruch pieszo-rowerowy będzie mógł odbywać się w sposób ciągły dzięki wykonanej tymczasowej kładce. Wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu umożliwia również dojazd do budynków z dwóch stron rzeki, ponieważ zamknięcie ulicy będzie obejmowało tylko i wyłącznie obręb niezbędny do realizacji zadania.
Planowany termin rozpoczęcia prac to 31.08.2023 r., a zakończenie głównych robót konstrukcyjnych planowane jest na koniec 2023 roku. Wtedy także MZUiM planuje przywrócenie normalnego ruchu na moście. Pozostałe prace w pobliżu mostu i roboty wykończeniowe planuje się zakończyć w maju 2024 r.
Może Cię zainteresować: