Trwają przygotowania do kolejnego sezonu roweru miejskiego w Katowicach. Ponieważ opóźnia się start roweru metropolitalnego, zapowiadanego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię (więcej: Znów odwołanie w postępowaniu na metropolitalny rower. W lutym nie poznamy wykonawcy), Katowice samodzielnie ogłosiły przetarg na system roweru miejskiego na sezon 2023.
Najprawdopodobniej ponownie Nextbike będzie obsługiwał systemem stacji rowerowych w Katowicach. PKM Katowice właśnie otworzyło oferty w przetargu. System ma wystartować 1 kwietnia 2023 r., a miejskie rowery mają być dostępne do końca sierpnia, z możliwością przedłużenia.
- To będzie już ósmy rok funkcjonowania systemu rowerów miejskich w Katowicach, który cieszy się wciąż rosnącą popularnością. W ubiegłym roku odnotowaliśmy ponad 200 tys. wypożyczeń. Dlatego podjąłem decyzję, że stawiamy na rozwój miejskiego systemu, który od 1 kwietnia będzie dostępny dla mieszkańców na dotychczasowych zasadach. Zanim zarządzanie systemem przejmie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, chcemy dać możliwość korzystania z roweru miejskiego naszym mieszkańcom, dlatego ogłosiliśmy przetarg na wyłonienie operatora systemu w Katowicach – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Do obsługi systemu rowerów miejskich zgłosiła się firma Nextbike Polska, która zadeklarowała wykonanie zadania za 3,5 mln zł, a za każdy dodatkowy miesiąc 700 tys. zł. Teraz nastąpi etap weryfikacji formalnej. Umowa z wykonawcą ma obowiązywać w okresie od 1 kwietnia do 31 sierpnia, z możliwością przedłużenia. Skrócony czas wynika z tego, że niedługo ma zacząć funkcjonować system roweru metropolitarnego, obejmujący także miasta ościenne. Jednak zanim to się stanie, w Katowicach, jak co roku, wystartuje miejski system, tak aby dać mieszkańcom możliwość korzystania z rowerów od wczesnej wiosny.
Zgodnie z przetargiem, do dyspozycji wypożyczających ma być minimum 906 rowerów w tym 20 rowerów typu cargo, czyli mogących przewozić ładunki o masie do 100 kg lub czwórkę dzieci (tyle jest dostępnych kompletów pasów bezpieczeństwa w każdym rowerze cargo). Wykonawca będzie miał również obowiązek serwisowania rowerów oraz zakupu niezbędnych do naprawy części. Wraz z rozpoczęciem sezonu dla użytkowników dostępnych będzie 125 stacji wraz ze stacjami partnerów miasta. Rowery będą dostępne dla użytkowników przez całą dobę. Wykonawca będzie także odpowiedzialny za stronę wizualną, w tym stronę internetową i aplikację mobilną.
Cena wypożyczenia nie idzie w górę
Rowery można wypożyczać na dwa sposoby. W ramach przetargu wykonawca ma dostarczyć darmową aplikację mobilną, pozwalającą na rejestrację, wypożyczenie i zwrot jednośladu. Terminale znajdujące się przy stacjach pozwalają na używanie systemu bez konieczności posiadania aplikacji. Te dwie możliwości wzajemnie się uzupełniają, pozwalając korzystać z systemu wszystkim, bez względu na to, czy posiadają przy sobie smartfon czy może wolą nie zapisywać w nim kolejnej aplikacji.
Stacja rowerowa standardowo posiada 12 stojaków i zostanie wyposażona na wstępie w 8 rowerów. Stacja Katowice Rynek będzie jednak większa – 20 stojaków i 10 rowerów. Ta stacja w zeszłym roku odnotowała największą liczbę wypożyczeń – było ich 9,5 tys.
- Warto podkreślić, że w czasie galopującej inflacji zasady funkcjonowania rowerów miejskich pozostaną bez zmian. W tym roku cennik wypożyczenia rowerów będzie taki sam, jak w ostatnich latach, czyli pierwsze 15 minut będzie darmowe. Po tym czasie do końca pierwszej godziny koszt wynosi 1 zł. Druga godzina to kolejne 2 zł, trzecia – 3 zł, a każda kolejna 4 zł – mówi Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
Rekordy sezonu 2022
W 2022 roku katowiczanie wypożyczyli rowery rekordową liczbę ponad 200 tys. razy. Pokazuje to, że po przerwie spowodowanej pandemią katowiczanie wracają na rowery. Najbardziej rowerowym miesiącem był czerwiec – wypożyczono wtedy rowery ponad 41 tys. razy. Kolejne miesiące to maj i lipiec – z 38 tys. wypożyczeń w każdym.
Katowice na rowery
– Do tematu rowerów podchodzimy systemowo. Traktujemy je jako środek nie tylko rekreacji, ale też transportu. Dlatego poza rozwojem sieci wypożyczalni rowerów miejskich, stawiamy na rozbudowę dróg rowerowych, inwestując znaczne środki w tę infrastrukturę. W tym roku planujemy przystąpić do realizacji prawie 8 km nowych tras w ramach „Katowickiej Infrastruktury Rowerowej”, a także przygotować dokumentację projektową na kolejne 2,3 km. Łączna wartość tych zamierzeń to ponad 28 mln zł. Ponadto stale dbamy o bieżące utrzymanie ścieżek i tras rowerowych oraz wykonujemy konieczne ich naprawy – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Przypomnijmy, że trwają odbiory zjazdu pod Rondo im. gen. Jerzego Ziętka oraz budowanej ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Pułaskiego, na odcinku od ul. Szeptyckiego do ul. Sikorskiego. Trwa postępowanie przetargowe na rozbudowę ul. Hallera o infrastrukturę rowerową. To jeden z dwóch etapów zadania, jakim jest połączenie ul. Konnej z ul. Techników i ul. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5. W ostatnich tygodniach rozpoczęła się budowa drogi rowerowej na ul. Gospodarczej, która połączy istniejące trasy biegnące z Doliny Trzech Stawów do Nikiszowca i Giszowca oraz wzdłuż ul. Francuskiej od skrzyżowania z ul. Trzech Stawów do skrzyżowania z ul. Lotnisko. trwają prace projektowe dla połączenia ul. Barbary z ul. Kościuszki, połączenia ul. Sosnowieckiej z ul. Brynicy i trasą rowerową nr 5, a także połączenia wzdłuż ul. Francuskiej na odcinku od ul. Lotnisko do ul. Damrota.
Może Cię zainteresować: