Stosunek do rowerzystów znacząco zmienił się na przestrzeni lat. Teraz rowery traktujemy nie tylko jako atrakcję rekreacyjną, ale także jako znaczący środek transportu.
– Każdego roku rozwijamy sieć wypożyczalni i przeznaczamy znaczne środki na rozbudowę infrastruktury rowerowej. W zeszłym roku wydaliśmy na ten cel ponad 6 mln zł, a w tym roku zarezerwowano w budżecie 14 mln zł. Dzięki takim inwestycjom, pod koniec 2020 roku mieliśmy w Katowicach blisko 180 km tras, a docelowym planem jest połączenie wszystkich dzielnic miasta komfortowymi drogami rowerowymi z centrum - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Rowerem ze Śródmieścia do Centrum Przesiadkowego „Brynów”
Inwestycja, która Katowice realizują w tym roku ma połączyć śródmiejską strefę „TEMPO 30” z węzłem przesiadkowym Brynów. Trasa będzie służyła rowerzystom podróżującym z południowych dzielnic do ścisłego centrum Katowic. Powstająca droga dla rowerów połączy od południa istniejącą trasę w rejonie sklepu LIDL dwustumetrowym odcinkiem wzdłuż ulicy Jankego z węzłem przesiadkowym Brynów i dalej pobiegnie wzdłuż ulicy Kościuszki. Koszt tej inwestycji wyniesie 1,7 mln zł, a jej długość osiągnie około 1,4 km.
Rozpoczęły się już prace związane z budową odcinka drogi rowerowej wzdłuż ulicy Kościuszki od ul. Gawronów do ul. Ceglanej. Ma powstać od strony jezdni, co oznacza zwężenie pasów ruchu w tym rejonie. W planach jest częściowa likwidacja miejsc postojowych – ok. 10 sztuk, w dolnej części ul. Kościuszki, przy ul. Ceglanej. W ramach inwestycji ma powstać także zieleniec z 500 szt. Bylin. Inwestycja ma zakończyć się w październiku bieżącego roku.
Rowerem pod rondem gen. Jerzego Ziętka
Dzięki inwestycji będzie łatwiej poruszać się rowerem pod rondem gen. Jerzego Ziętka. Planowo nowa droga ma powstać od strony deptaka prowadzącego wzdłuż ulicy Chorzowskiej, przy tzw. „Niebieskich Blokach”. Zostanie zbudowana także pochylnia rowerowa umożliwiająca wygodny zjazd pod rondo i wyjazd spod niego. Koszt tego przedsięwzięcia to ok. 3,4 mln zł. W drugiej połowie czerwca miasto wybrało wykonawcę inwestycji. Początek prac nastąpi w sierpniu bieżącego roku.
Rowerem z Giszowca do Nikiszowca
Kluczowe z punktu widzenia komunikacyjnego będą dwie drogi rowerowe. Jedna połączy ulicę Gospodarczą (od tymczasowego przystanku autobusowego) do osiedla Paderewskiego (ulice Graniczna i Pułaskiego). Ta trasa będzie liczyć będzie ok. 1,5 km. Zakładany koszt realizacji to ok. 1,9 mln zł. Ogłoszony został przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych, planowany termin otwarcia ofert to 9 lipca br. Druga trasa o długości 2,4 km połączy Giszowiec z Nikiszowcem wzdłuż ul. Szopienickiej. Wartość tej inwestycji to 6 mln zł. Przetarg zostanie ogłoszony na przełomie lipca i sierpnia br.
Trasy ukończone
Trwają odbiory trasy rowerowej wzdłuż alei Korfantego, na odcinku od ul. Telewizyjnej do ul. Gnieźnieńskiej. Inwestycja została ukończona w maju. Pozwoli ona nie tylko skomunikować północne dzielnice Katowic z Parkiem Śląskim, ale będzie też stanowić fragment drogi rowerowej, którą w przyszłości z tej części miasta będzie można dojechać do Śródmieścia. Trasa ma 1,3 km długości i na pętli Alfreda łączy się z już istniejącym 700-metrowym odcinkiem drogi rowerowej prowadzącej wzdłuż ul. Telewizyjnej do Parku Śląskiego.
W pierwszym kwartale bieżącego roku została oddana do użytku droga rowerowa wzdłuż ul. Lotnisko. Ma ona długość 1,1 km i ułatwia rowerzystom dojazd do Doliny Trzech Stawów. W kolejnych latach stanie się ona fragmentem znacznie większej drogi rowerowej, która połączy os. Paderewskiego z Nikiszowcem.
Zakończyła się też budowa drogi rowerowej przez Podlesie, która połączyła istniejącą trasę na ulicy Zaopusta i trasę w biegu ul. Armii Krajowej z granicą dzielnicy przy ulicy Hortensji. Powstał tam ciąg pieszo-rowerowy na odcinku od ul. Hortensji do ul. Trojoka, gdzie ruch został uspokojony i oznakowany znakami poziomymi. Dodatkowo wykonano przejazd rowerowy przez ulicę Armii Krajowej na wysokości ulicy Sołtysiej oraz połączenie istniejącej trasy w ciągu ul. Zaopusta z trasą w ciągu ul. Armii Krajowej. Długość ścieżki wynosi około 500 m. Inwestycja kosztowała ponad 700 tys. zł i została zrealizowana w ramach projektu z Budżetu Obywatelskiego.
26 maja podpisany został akt notarialny w sprawie przejęcia przez Katowice gruntów po kolei piaskowej, należących do Spółki CTL Maczki-Bór. Umożliwi to powstanie drogi rowerowej o parametrach velostrady od Giszowca w kierunku Centrum Przesiadkowego Brynów, z jednoczesnym połączeniem z terenami Katowickiego Parku Leśnego. W lipcu planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór projektanta, który opracuje dokumentację projektową.
W fazie projektowej znajduje się również połączenie ul. Konnej (przy basenie miejskim) z ul. Techników i ul. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5 (szlak żółty). Ten projekt ma powstać do końca sierpnia bieżącego roku. Kolejna wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja rowerowa połączy Giszowiec z obszarem Katowickiego Parku Leśnego. Jeszcze w bieżącym kwartale tego roku zostanie ogłoszony przetarg na dokumentację budowlano-wykonawczą.