W poniedziałek (5 grudnia) doszło do podpisania umowy między PKP Polskie Linie Kolejowe, a samorządami kilku miast regionu na realizację inwestycji, które uzyskały dofinansowanie z rządowego programu „Kolej Plus”. Dwie z nich bezpośrednio dotyczą Katowic.
Przywrócenie ruchu między Ligotą a Tychami przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę
Pierwszą jest przywróceniu ruchu pasażerskiego między Ligotą a Tychami przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę. Obecnie linia ta wykorzystywana jest wyłącznie dla ruchu towarowego. Inwestycja zakłada m.in. budowę mijanki w Murckach i trzech bezkolizyjnych skrzyżowań torów z drogami. Całość ma kosztować ponad 140 mln zł. Po wykonaniu zadania pociągi z Tychów do Katowic mają jeździć tą trasą w czasie 29 minut.
Z Ligoty do Gliwic przez Chorzów, Rudę i Zabrze
Za sprawą Kolei Plus z Ligoty będzie można także ponownie dojechać do Gliwic alternatywną trasą, czyli nie przez centrum Katowic i dalej przez Chorzów Batory, Rudę Śląską Chebzie i Zabrze, ale trasą południową – przez
- Chorzów Hajduki,
- Rudę Śląską - Kochłowice,
- Rudę Śląską - Wirek,
- Zabrze -Makoszowy.
W ramach wartego ponad 350 mln zł projektu ma zostać wybudowanych 7 nowych stacji i przystanków:
- Gliwice os. Wyzwolenia,
- Zabrze Makoszowy,
- Ruda Bielszowice,
- Ruda Halemba,
- Ruda Wirek,
- Ruda Kochłowice,
- Chorzów Hajduki.
Kolejarze zapowiadają, że po ukończeniu prac pociągi z Rudy Kochłowic dojadą do Katowic w 18 min.
Drugi tor między Piotrowicami a Orzeszem
Wśród sześciu inwestycji, na realizację których podpisano w poniedziałek umowy między PKP PLK a stroną samorządową znalazła się też dobudowa drugiego toru między Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami. Zwiększy się przepustowość linii, co oznacza, że pojawi się szansa na więcej połączeń ze stolicy województwa w stronę Mikołowa, Orzesza, Rybnika i Raciborza (na terenie Mikołowa powstaną nowe przystanki: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza).
Może Cię zainteresować:
Na trzy tygodnie ruch tramwajów z Katowic do Chorzowa zostanie zatrzymany
Może Cię zainteresować: