Nie dla CPK. O lokalnych planach dyskutowano podczas Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego

W trybie pilnym 5 kwietnia 2023 r. odbyło się posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Powodem zebrania była planowana w ramach CPK inwestycja kolejowa na trasie Katowice-Ostrawa.

Po przedstawieniu tzw. wariantu inwestorskiego linii kolejowej dużych prędkości, mającej przebiegać przez część województwa śląskiego, nasiliły się protesty mieszkańców, dla których powstanie takiego połączenia oznacza przede wszystkim wywłaszczenie ich z ich majątków. Według zapewnień, wybrany wariant oznacza najmniejszą z możliwych liczbę wyburzeń domów. Zgodnie z planem, KDP ma przebiegać m.in. przez centrum Mikołowa.

Więcej: „Takiego wała, panie Horała!”. W Mikołowie odbył się protest przeciwko szybkiej kolei CPK, która ma przeciąć miasto wpół

W posiedzeniu, zwołanym przez wojewodę śląskiego Jarosława Wieczorka, udział wzięli m.in. pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała (online), samorządowcy z reprezentacją mieszkańców czy przedstawiciele spółki Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zgodnie z regulaminem Rady, spotkanie odbyło się bez udziału mediów.

Na wybrane pytania odpowiedział jedynie Konrad Majszyk, rzecznik prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Z przekazanych informacji wynika, że powstaje już dokładny projekt linii kolejowej nr 170 (Katowice-Ostrawa).

Przedstawiciel spółki zwrócił także uwagę na atrakcyjną ofertę Programu Dobrowolnych Nabyć. W przypadku terenów zlokalizowanych w miejscu planowanego lotniska, zakłada ona otrzymanie 120% wartości rynkowej gruntów, oraz 140% wartości budynków. W przypadku zainteresowanych mieszkańców województwa śląskiego, podobny program ma zostać uruchomiony na przełomie lat 2024-2025.

CPK Protest w Katowicach

Może Cię zainteresować:

Samorządy mają pomysł, jak pokrzyżować plan budowy kolei do CPK. Czy to uratuje śląskie miasta?

Autor: Michał Wroński

05/04/2023

Kazimierz Karolczak

Może Cię zainteresować:

Kazimierz Karolczak: Przecinanie miast na pół, żeby zbudować kolej do CPK jest absurdem. Wystarczy tylko spowolnić pociąg

Autor: Arkadiusz Nauka

04/04/2023

NIE dla CPK Mikolow Smilowice

Może Cię zainteresować:

Terminowa budowa śląskiej „szprychy” kolei do CPK coraz mniej realna

Autor: Michał Wroński

27/02/2023

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon