Informację pt. "Strefa Płatnego Parkowania - stan zaawansowania prac nad rozszerzeniem obszaru oraz Centra przesiadkowe - analiza funkcjonowania" sporządził wczesną wiosną 2023 r. urzędnik z Wydziału Budynków i Dróg Urzędu Miasta w Katowicach. Została przedstawiona w kwietniu podczas obrad Komisji Transportu Rady Miasta.
Sprawę rozszerzenia strefy płatnego parkowania od tamtego czasu już rozstrzygnięto. Na lipcowej sesji Rady Miasta radni przegłosowali zmiany w tej materii. Więcej: Radni uchwalili zmiany w polityce parkingowej w Katowicach. Parkowanie w Katowicach po nowemu od 1 grudnia 2023.Stawki wzrosną, godziny się wydłużą
Dane dotyczące Centrów Przesiadkowych za to są bardzo ciekawe i w sumie, zastanawiające.
Urzędnicy do Katowickiego Zintegrowanego Systemu Węzłów Przesiadkowych zaliczają obiekty:
- Węzeł przesiadkowy „Sądowa" - Międzynarodowy Dworzec Autobusowy: 13
stanowisk do obsługi przewozów, 7 stanowisk przyjazdowych, obiekt kubaturowy (kasa biletowa, kiosk wielobranżowy, lokal gastronomiczny), parking płatny - 55 stanowisk, - Węzeł przesiadkowy „Brynów" (autobusowo-tramwajowy): obiekt kubaturowy
(sklep spożywczo-przemysłowy, pomieszczenia biurowe i socjalne), parkingi:
wielopoziomowy i zewnętrzny na 545 stanowisk, - Węzeł przesiadkowy „Zawodzie" (autobusowo-tramwajowy): obiekt kubaturowy
(lokale użytkowe, pomieszczenia socjalne), parking na 405 stanowisk, - Węzeł przesiadkowy „Ligota" (autobusowo-kolejowy): parking na 116 stanowisk
W sumie na wszystkich parkingach węzłów przesiadkowych jest 1121 miejsc parkingowych.
Podano dane dotyczące zajętości parkingów na tych węzłach (liczba parkujących samochodów w 2022 r.):
- Węzeł przesiadkowy "Sądowa" (Międzynarodowy Dworzec Autobusowy) - 39 308
- Węzeł przesiadkowy „Brynów" - 26 685
- Węzeł przesiadkowy „Zawodzie" - 29 918
- Węzeł przesiadkowy „Ligota" - 9 252
To oznacza, że największy węzeł przesiadkowy, czyli Brynów, był najmniej wykorzystywany - średnio każde miejsce parkingowe było zajęte w 2022 roku niecałe 49 razy. Podczas gdy na "Sądowej" - 714 razy, w "Zawodziu" - prawie 74 razy, a w "Ligocie" - prawie 80 razy.
Przypomnijmy, że węzeł "Brynów", oddany do użytku w 2021 roku, kosztował 92,5 mln zł, z czego kwota dofinansowania z UE - 56 mln zł. To jedno z dwóch najdroższych węzłów w Katowicach - "Zawodzie" kosztowało nieco więcej, bo 97 mln zł, z czego 53 mln pochodziły z Unii Europejskiej. Z kolei "Sądowa" z dworcem autokarowym kosztowała 65,8 mln zł (wartość dofinansowania z Funduszu Spójności UE - 43 mln zł). A "Ligota", zlokalizowana (jako jedyne katowickie centrum przesiadkowe) przy stacji kolejowej, która była pierwszym węzłem przesiadkowym w Katowicach (otwarta w 2019 r.) - 11 mln zł, z tego 7 mln zł pozyskano z Funduszu Spójności UE.
Warto wiedzieć, że parkowanie na węzłach "Brynów" i "Zawodzie" jest (na razie) bezpłatne. Nie trzeba mieć biletu komunikacji miejskiej, czy to miesięcznego czy jednorazowego. Szlabany - które odstraszają wielu (niepotrzebnie) - są ciągle otwarte. Spokojnie można zostawić tam auto na cały dzień i jechać do centrum tramwajem albo autobusem.
Może Cię zainteresować: