Teren na ulicy Tylnej Mariackiej został już przekazany generalnemu wykonawcy, który rozpoczął pierwsze prace związane z budową maszyn parkingowych.
– Zautomatyzowane parkingi na Tylnej Mariackiej to inwestycja, która jest ściśle powiązana z przebudową ul. Dworcowej. Zgodnie z założeniami powstaną tu urządzenia smart, oferujące w sumie 240 miejsc dla samochodów. To praktyczne rozwiązanie pozwalające stworzyć miejsca parkingowe na stosunkowo niewielkiej powierzchni – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Montaż modułów parkingowych planowany jest z końcem października 2021. Parkingi wielopoziomowe mają być gotowe do końca bieżącego roku. Przebudowa układu drogowego, wraz z wykonaniem zadaszonego parkingu rowerowego oraz wykonanie systemowej wiaty śmietnikowej zakończy się w marcu 2022 roku.
W maszynach będzie mogło zaparkować łącznie 240 samochodów. Całość inwestycji ma kosztować prawie 20 milionów złotych. Wykonawcą inwestycji będzie firma Grand Andrzej Grygiel z Korzennej. Jeśli pozwolenie na budowę będzie uprawomocnione, prace powinny rozpocząć się już w maju.
Jedna taka maszyna zajmuje ok. trzy miejsca parkingowe, a umożliwia zaparkowanie 12 aut. Jej wymiary zewnętrzne to 6,4 m x 5,3 m, a wysokość to 13,5 m.
Jak to działa?
Maszyna parkingowa konstrukcją przypomina dźwig okrężny, który składa się z platform połączonych łańcuchem. Poruszają się one w zamkniętej pętli w ruchu okrężnym.
Sam proces parkowania nie jest szczególnie skomplikowany. Kierowca wjeżdża na platformę, wysiada ze swojego samochodu i pobiera bilet z automatu. Następnie samochód wędruje w górę. Gdy znów będziemy chcieli odjechać, wystarczy, że zeskanujemy bilet. Łańcuch w maszynie obróci się w taki sposób, żeby platforma, na której stoi nasz samochód znalazła się na dole.
Prace zostaną podzielone na etapy
W pierwszej kolejności prowadzone będą etapowo prace związane z renowacją muru oporowego własności PKP - najpierw od strony ul. Mielęckiego. W związku z tym zaistnieje konieczność zajęcia na długości ok. 70 m (ok. 30 miejsc parkingowych) po stronie muru. Następnie na tym samym odcinku po skończeniu prac renowacyjnych, wykonywane będą przebudowy sieci kolidujących z nowym układem. Wtedy dodatkowo zostanie wyłączonych z możliwości parkowania (ok. 15 miejsc parkingowych) od strony kamienic. Później wykonawca rozpocznie prace renowacyjne muru oporowego od strony ul. Francuskiej – w rejonie drugiego zespołu maszyn, w związku z czym zajęte zostanie ok. 20 miejsc parkingowych (łącznie 65 miejsc parkingowych). Planowany termin rozpoczęcia tego etapu to 7 czerwca br.
W kolejnym etapie zaplanowane jest wykonanie przebudowy sieci kolidujących z drugim zespołem maszyn i dodatkowo zostanie zajętych ok. 10 miejsc od strony kamienic (łącznie 75 miejsc parkingowych). Planowany termin rozpoczęcia tego etapu to 12 lipca bieżącego roku.
Następnie prowadzone będą prace związane z przebudową sieci elektroenergetycznej w obszarze pomiędzy zespołami maszyn i wtedy zajętych zostanie kolejne 20 miejsc (łącznie 95 miejsc parkingowych). Planowany termin rozpoczęcia tego etapu to 19 lipca. Wtedy też wyłączone z możliwości parkowania zostaną wszystkie miejsca parkingowe na obszarze placu budowy.
Uwaga kierowcy! Zmiana organizacji ruchu na ul. Tylnej Mariackiej
Już w najbliższy czwartek, 27 maja pojawią się pierwsze zmiany w organizacji ruchu przy ul. Tylnej Mariackiej. Na ulicy będzie obowiązywał zakaz ruchu, za wyjątkiem dojazdu do posesji mieszkańców i obsługi lokali usługowych (oraz służb komunalnych i pojazdów budowy). Niestety wraz z postępm robót, Miejsca parkingowe dla katowiczan mieszkających przy Tylnej Mariackiej i osób obsługujących lokale usługowe będą sukcesywnie wyłączane z użytkowania.