Łamigłówki, rebusy i konstruowanie gier planszowych – pilotażowy program ma w swoim zamyśle wykorzystywać naturalną dziecięcą ciekawość. Stanowi także przeciwwagę dla stereotypowego postrzegania matematyki jako przedmiotu „trudnego do ogarnięcia”.
W systemie edukacji od lat pokutuje przekonanie wyrażane przez uczniów, że matematyka jest przedmiotem skomplikowanym, nudnym i nieprzydatnym życiowo. Z kolei programowanie i kodowanie postrzegane jest jako coś bardzo trudnego i wymagającego. W Katowicach udowadniamy, że tak nie jest, a wystarczą dobre chęci i grupa nauczycieli – pasjonatów, którzy wiedzą jak zainteresować uczniów i przekazać wiedzę w nowatorski sposób. Ucząc analizowania informacji, formułowania logicznych wniosków i wytrwałości w dochodzeniu do rozwiązań, kształtujemy aktywnego i kreatywnego ucznia. Młody człowiek poprzez naukę kodowania i programowania uczy się rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany, stając się nie tylko biernym odbiorcą technologii, ale jej świadomym użytkownikiem. Cieszę się, że katowiccy nauczyciele postanowili zainspirować swoich kolegów i podzielić się pomysłami na to, jak przez zabawę i doświadczenie zachęcić najmłodszych do rozpoczęcia niesamowitej przygody w świecie przedmiotów ścisłych i programowania – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Koniec z nudą na matmie
Program został podzielony na część nauki kodowania oraz zajęć z zakresu matematyki. Pierwszy jest dedykowany dla klas trzecich szkoły podstawowej, a drugi dla kas IV. W obu obszarach obejmuje on 32 godziny lekcyjne.
Nauka kodowania i programowania ma na celu nie tylko przekazywanie wiedzy technicznej i kształtowania umiejętności praktycznych, ale również zadbać o wszechstronny rozwój dziecka. Dlatego program jest skonstruowany w taki sposób, aby pobudzić rozwój myślenia logicznego i algorytmicznego, kształtować umiejętności społeczne, rozbudzać kreatywność i nieszablonowe rozumowanie, a także zainteresować programowaniem i twórczym korzystaniem z urządzeń cyfrowych.
Czwartoklasistom za to z kolei zostanie przedstawiony bardzo praktyczny wymiar matematyki. Zostaną zaprezentowany obszary życia codziennego, w których znajomość „Królowej nauk” na pewno się przyda. Dodatkowo, specjalnie przygotowany program będzie czerpał z naturalnej ciekawości poznawczej dziecka – dzięki temu stymulacja rozwoju intelektualnego ma być jeszcze większa. Skruszeniu ma ulec również „mur” na linii dziecko-matematyka.
Autorami programów są nauczyciele matematyki oraz edukacji wczesnoszkolnej ze szkół, które biorą w nim udział.
Wykaz placówek, w których zostanie wdrożony nowatorski program:
- Szkoła Podstawowa nr 12 w Zespole Szkół i Placówek nr 1
- Szkoła Podstawowa nr 20 w Zespole Szkół i Placówek nr 2
- Szkoła Podstawowa nr 33 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Ligonia
- Szkoła Podstawowa nr 48 im. Juliusza Ligonia
- Szkoła Podstawowa nr 54 im. Marii Konopnickiej
- Szkoła Podstawowa nr 65 im. Gustawa Morcinka