Ogłoszony przetarg obejmuje dostawę 32 nowych autobusów elektrycznych, w tym 27 autobusów o długości 11,8-12,2 m i pięciu o długości 17,5-18,75 m. Dzisiaj minął termin składania ofert. W przetargu wystartowały dwie firmy. Solaris wycenił zamówienie na 107,816 mln zł brutto, natomiast Volvo Bus – na 123,337 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 120,269 mln zł brutto.
W zamówieniu uwzględniono także dostawę i uruchomienie 16 ładowarek plug-in o mocy m.in. 80 kW (2x40 kW) oraz wybudowanie 11 ładowarek pantografowych o mocy równej 200 kW.
PKM Katowice dostanie osiem autobusów 12-metrowych
Pojazdy mają trafić do PKM Katowice, cztery ładowarki plug-in oraz trzy ładowarki pantografowe.
- PKM Sosnowiec dostanie cztery autobusy 12-metrowe, cztery pojazdy przegubowe, cztery ładowarki plug-in oraz dwie ładowarki pantografowe.
- PKM Gliwice otrzyma: siedem autobusów 12-metrowych, jeden pojazd przegubowy, cztery ładowarki plug-in oraz cztery ładowarki pantografowe
- PKM Świerklaniec: osiem autobusów 12-metrowych, cztery ładowarki plug-in oraz dwie ładowarki pantografowe
W przyszłości co piąty autobus będzie napędzany niskoemisyjnym paliwem
Warto wspomnieć, że w ramach programu GEPARD II dofinansowanie otrzymały także Tyskie Linie Trolejbusowe na zakup 6 nowoczesnych trolejbusów hybrydowych. Przypomnijmy, że na dostawę łączenie 24 autobusów elektrycznych, które zostały kupione dzięki dotacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, czekają również PKM Sosnowiec (14) i PKM Gliwice (10). Z kolei do floty PKM Katowice dołączy wkrótce 10 nowych „elektryków". Gliwicka spółka podpisała również umowę na 15 autobusów hybrydowych.
Metropolia ubiega się także o dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. W tej sprawie trwa aktualnie ocena wniosku złożonego do programu „Zielony Transport Publiczny". Projekt ten będzie pilotażem, stanowiącym pierwszy etap we wdrażaniu i upowszechnianiu transportu publicznego napędzanego wodorem na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Gdy planowane zakupy zostaną sfinalizowane, to nawet co piąty autobus, jeżdżący pod szyldem ZTM, będzie napędzany niskoemisyjnym paliwem. Uwzględniając w tym zestawieniu również tramwaje (300) i trolejbusy (25), wtedy co trzeci pojazd na drogach GZM będzie zasilany paliwem alternatywnym.