Już wkrótce pociągi Kolei Śląskich będą zasilane energią trakcyjną pochodzącą z odnawialnych źródeł. Koleje Śląskie podpisały w tej sprawie dzisiaj, 21 lipca, list intencyjny z PKP Energetyka – spółką koordynującą realizację Programu Zielona Kolej. Przedmiotem porozumienia są zakupy energii wytworzonej w elektrowniach solarnych i wiatrowych, a także produkcja na potrzeby własne, przy wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznych.
– Chcemy aby kolej była kluczem do rozwoju ekologicznej mobilności – mówi marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski. – Inwestujemy więc w nowoczesny tabor i infrastrukturę. Aby jednak transport kolejowy był jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska, powinien w jak największym stopniu korzystać z zielonej energii pochodzącej z odnawialnych źródeł – dodaje.
Kolej jest najbardziej ekologicznym i efektywnym rodzajem transportu. Zgodnie z planami urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego w najbliższych latach będzie ona podstawą dla rozwoju nowoczesnej, nisko- i zeroemisyjnej mobilności w regionie. Obecnie zdecydowana większość taboru używanego przez samorządowe Koleje Śląskie to pojazdy o napędzie elektrycznym. Wciąż jednak prawie 75% energii trakcyjnej przez nie wykorzystywanej wytwarzane jest w elektrowniach węglowych.
Na mocy podpisanego dzisiaj listu intencyjnego zostanie zawarta umowa wieloletnia określająca zasady dostarczania do przewoźnika energii trakcyjnej pochodzącej z odnawialnych źródeł. Dzięki temu Koleje Śląskie zmniejszą swój ślad węglowy docelowo aż o ponad 38 tys. ton dwutlenku węgla rocznie. Aby skompensować tę emisję CO2, należałoby sadzić aż ok. 6 mln zł.
Podpisany list intencyjny zawiera także deklarację podjęcia współpracy pomiędzy Kolejami Śląskimi i PKP Energetyka dotyczącej budowy instalacji fotowoltaicznych na dachach budynków należących do przewoźnika. Mowa o co najmniej trzech lokalizacjach w okolicach katowickiej siedziby spółki przy ul. Raciborskiej (obiektach biurowych, mechanicznych i technicznych).
Każda z instalacji fotowoltaicznych będzie miała moc nieprzekraczającą 50 kW, a energia przez nie produkowana wykorzystywana zostanie do zasilania infrastruktury przewoźnika. Dzięki temu ograniczy on swój ślad węglowy i pobór energii.
– Program Zielona Kolej jest realną szansą na zmianę miksu energetycznego na kolei w naszym kraju – mówi Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka. – Wierzę, że dzięki współpracy z PKP Energetyka, Koleje Śląskie ograniczą swój ślad węglowy i dzięki temu przyciągną nowych pasażerów, którzy w swoich codziennych wyborach coraz częściej kierują się przesłankami ekologicznymi – dodaje.