Katowicki system wypożyczalni roweru miejskiego działa już od roku 2015. Wówczas pilotażowo powstały pierwsze 3 stacje. Na zakończenie zeszłego sezonu w stolicy województwa było już 125 punktów wypożyczania i ponad 1000 rowerów.
- Udało się przekroczyć liczbę 200 tys. wypożyczeń. Do rekordowego 2019 roku trochę zabrakło, ale wzrost tej liczy o ponad 70 tys. w stosunku do sezonu 2021 pokazuje, że mieszkańcy chętnie wracają „na rowery” po przerwie spowodowanej pandemią – mówi prezydent Katowic, Marcin Krupa.
Zarządzanie rowerami miejskimi przejmie Metropolia
Jak przyznaje, tegoroczny sezon będzie nietypowy, gdyż zarządzanie rowerami miejskimi przejmie Metropolia. Ta bowiem przygotowuje się do uruchomienia metropolitalnego systemu roweru miejskiego.
- Zanim to jednak nastąpi, chcemy dać możliwość korzystania z roweru miejskiego naszym mieszkańcom, dlatego ogłaszamy przetarg na wyłonienie operatora systemu w Katowicach – mówi prezydent Krupa.
Wspomniany przetarg zakłada, że w tym roku w stolicy regionu pojawi się 113 stacji miejskich, a także dodatkowo stacje firm oraz instytucji partnerskich programu. Standardowo na stację rowerową składa się terminal pozwalający na wypożyczenie i zwrot roweru, 12 stojaków i 8 rowerów (wyjątek stanowi stacja „Katowice Rynek”, która mieścić ma 20 stojaków i 10 rowerów). Do dyspozycji wypożyczających będzie także 20 rowerów cargo, mogących przewozić ładunki o masie do 100 kg lub czwórkę dzieci
Dokładny termin uruchomienia metropolitalnego systemu wypożyczalni nie jest jeszcze znany
Jak podaje katowicki ratusz, wyłonieniem firmy obsługującej system roweru miejskiego „City by Bike” zajmie się Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach, które zarządza tym systemem. Po rozstrzygnięciu ogłoszonego właśnie przetargu (czas na składanie ofert mija 24 lutego), zostanie podpisana umowa z wykonawcą, na okres od 1 kwietnia do 31 sierpnia, z możliwością przedłużenia. Takie rozwiązanie wynika z tego, że dokładny termin uruchomienia metropolitalnego systemu wypożyczalni nie jest jeszcze znany. Kilka tygodni temu informowaliśmy, że jedna z firm biorących udział w prowadzonym przez GZM postępowaniu złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej skarżąc się na warunki przetargu. Władze Metropolii wprost przyznały, że jeśli KIO podzieli argumenty skarżącej się firmy, to rower metropolitalny ruszy dopiero w 2024 roku.
Może Cię zainteresować:
Krajowa Izba Odwoławcza znów zajmie się metropolitalnym rowerem. Końca nie widać
Może Cię zainteresować:
Katowiczanie pokochali rowery miejskie. Ponad 70 tys. wypożyczeń więcej niż w 2021
Może Cię zainteresować: