Koleje Śląskie ogłosiły nową inwestycję - rozbudowę i doposażenie przestrzeni przy ul. Raciborskiej w Katowicach. Będzie ona kosztować niespełna 48 mln zł i potrwa dwa lata.
Na inwestycję, Koleje Śląskie miały łącznie 72,5 mln zł, z czego ponad 49,6 mln zł ze środków Unii Europejskiej (Priorytet IV Funduszy Europejskich dla sprawnego transportu). Do przetargu w formule “zaprojektuj i wybuduj” stanęło ośmiu wykonawców. Wygrał Budimex S.A., który za wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie pozwolenia na budowę oraz realizację robót i dostaw zaoferował niespełna 48 mln zł.
Hala utrzymania taboru będzie większa o 4 tys. m2
Umowę podpisano w poniedziałek, 26 lutego 2024 roku w hali utrzymania taboru, która w wyniku przeprowadzonych prac zostanie rozbudowana o kolejne 4 tys. mkw.
– Zakres prac obejmuje również przebudowę torowisk i trakcji części bocznic, dostawę nowoczesnej tokarki podtorowej, zabudowę myjni umożliwiającą jej całoroczną eksploatację oraz stworzenie nowoczesnej i wygodnej przestrzeni dla pracowników – przyjaznej dla środowiska i efektywnej energetycznie – wylicza Patryk Świrski, prezes Kolei Śląskich.
– Ta inwestycja to dowód na to, jak środki unijne zmieniają Polskę. Cieszymy się, że kolejne fundusze zostaną w najbliższym czasie odblokowane, co jest efektem konsekwentnej polityki rządu – mówi Monika Sikora, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Początek budowy już 1 marca 2024 r.
Wykonawca prac – firma Budimex ma duże doświadczenie w realizacji podobnych inwestycji. Budimex odpowiadał za realizowaną w latach 2020-2022 budowę zaplecza Obsługi Technicznej Taboru Kolejowego dla Kolei Małopolskich, gdzie powstała nowoczesna hala obsługi taboru kolejowego zintegrowana z budynkiem socjalno-administracyjnym i halą magazynową o łącznej powierzchni 5,5 tys. mkw. Firma odpowiadała również w latach 2021-2023 za budowę zewnętrznej myjni przejazdowej wraz z systemem odladzania dla PKP Intercity S.A.
– Nasz zespół może pochwalić się sukcesami przy okazji kilku podobnych pod względem zakresu realizacji. Często tego typu zadania wiążą się z wprowadzeniem skrojonych na miarę projektu, unikalnych rozwiązań lub prac w wymagających warunkach np. w środku układu torowego z będącymi w ciągłym użytkowaniu torami. Niezależnie od złożoności zadania nasz doświadczony zespół z pewnością dołoży wszelkich starań by z sukcesem je zakończyć – mówi Andrzej Schmalenberg, dyrektor Oddziału Południowego Budimex S.A.
Prace przy ul. Raciborskiej zaczną się już 1 marca i mają potrwać 24 miesiące.
Nowy tabor Kolei Śląskich też będzie tu obsługiwany
W rozbudowanym zapleczu przy ul. Raciborskiej w przyszłości będzie obsługiwany także nowy tabor Kolei Śląskich. W sierpniu 2023 roku Województwo Śląskie podpisało umowę na dostawę trzech nowych pojazdów z możliwością dokupienia dwóch, z kolei 16 listopada rozstrzygnięto przetarg na 22 nowoczesne składy kolejowe z możliwością dokupienia kolejnych 8.
– Rozwój transportu kolejowego jest jednym z priorytetów województwa śląskiego, a inwestycja w nowy tabor to kolejny krok w stronę nowoczesnej, komfortowej i ekologicznej komunikacji. To będą nowoczesne i funkcjonalne składy, które po raz pierwszy w historii Spółki kupujemy z pełnym utrzymaniem. Prognozujemy, że dzięki nowym zakupom Koleje Śląskie zyskają kolejnych pasażerów i jednocześnie zaoszczędzą na eksploatacji – podsumowuje Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.
Na zrównoważony transport mocno stawiają Katowice. – Od 2015 roku zakupiliśmy 175 różnego rodzaju autobusów o łącznej wartości ponad 320 mln zł. 155 pojazdów spełnia rygorystyczne wymagania normy Euro 6. W ubiegłym roku oddaliśmy do użytku 750 metrów torowiska tramwajowego przy ul. Grundmanna, intensywnie pracujemy także nad kwestiami związanymi z budową tramwaju na południe. Uzupełnienie oferty komunikacji publicznej stanowi kolej. Wierzę, że dzięki inwestycjom w nowy tabor i infrastrukturę komfort podróży mieszkańców jeszcze bardziej się zwiększy – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic