Najpóźniej jesienią 2023 roku w Katowicach ma zostać wdrożony Inteligentny System Transportowy.
- Głównym celem wdrożenia Inteligentnego Systemu Transportowego jest podniesienie atrakcyjności transportu publicznego oraz poprawa płynności ruchu na terenie miasta. Dodatkową funkcją systemu będzie m.in. informacja dla kierowców o trasach alternatywnych poprzez tablice zmiennej treści, np. w przypadku zamknięcia tunelu. Priorytetowo zostaną potraktowane autobusy i tramwaje. Będą także tablice informujące o ilości dostępnych miejsc parkingowych w strefie śródmiejskiej - wyjaśnia Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Inteligentny System Transportowy ma nie tylko nadawać priorytet autobusom i tramwajom, ale także być połączony z Systemem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Nowe rozwiązanie ma objąć 112 skrzyżowań, a także ponad 2000 miejsc parkingowych. Jego zadaniem będzie m.in. automatyczne sterowanie sygnalizacją, co ma upłynnić ruch. Zamontowanych zostanie 17 elektronicznych tablic wyświetlających komunikaty dla kierowców, a także 12 wyświetlających liczbę wolnych miejsc w strefie płatnego parkowania.
Ponadto przygotowana ma zostać specjalna aplikacja mobilna, która będzie informowała o korkach, robotach drogowych, a także miejscach parkingowych.
Roboty mają odbywać się nocą, aby nie zakłócać ruchu
Aby wprowadzić Inteligentny System Transportowy w Katowicach, trzeba było stworzyć specjalną aplikację. Działa ona w czasie rzeczywistym, analizuje dane dotyczące ruchu drogowego i na tej podstawie podejmuje decyzje np. o długości cyklu sygnalizacji świetlnej. Sterowanie ruchem odbywa się automatycznie, ale operator w każdej chwili może przejąć nad nim kontrolę.
- W kolejnym etapie, by aplikacja mogła działać, nastąpi włączenie do systemu 112 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. 102 sterowniki sygnalizacji świetlnej zostaną zmodernizowane oraz doposażone w niezbędne urządzenia na potrzeby poprawnego działania systemu. W ramach robót mogą pojawiać się czasowe wyłączenia sygnalizacji świetlnych, a drogowcy będą instalować pętle w nawierzchniach jezdni - mówi Konrad Wronowski, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach.
W najbliższym czasie prace mają zostać przeprowadzone m.in. na ul. Chorzowskiej, Złotej i Dębowej. - Z uwagi na zapewnienie płynności ruchu, będą one obywać się głównie w godzinach nocnych, a w przypadku większych prac, z wyprzedzeniem będziemy informować o tym mieszkańców - dodaje Konrad Wronowski.
Wprowadzenie Inteligentnego Systemu Transportowego będzie kosztowało 88,6 mln złotych, z czego 67,2 mln złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej.