Katowice. Wiadomo, o której godzinie zostanie zamknięty 30 września 2024 r. wiadukt nad ul. Kłodnicką w Ligocie. Objazdy i zmiany w kursowaniu autobusów

PKP PLK nie będzie tak łaskawe, jak w przypadku wiaduktu nad ulicą Graniczną, ale nieco łaski jednak okazało. Od poniedziałku 30 września wiadukt kolejowy nad ulicą Kłodnicką w Katowicach Ligocie idzie do rozbiórki. Nie będzie można tędy przejechać przez wiele miesięcy, a przejść - przez 6 pierwszych tygodni.

Wiadukt kolejowy nad ulicą Kłodnicką, niedaleko stacji kolejowej Katowice Ligota jest jednym z sześciu pierwszych, jakie PKP Polskie Linie Kolejowe będzie burzyć, a potem budować od nowa w ramach wielkiej inwestycji modernizacji katowickiego węzła kolejowego.

Wiadukt kolejowy nad ul. Kłodnicką zostanie wyburzony. Na jego miejscu powstanie nowy - wyższy, ze ścieżką rowerową i chodnikami

Przypomnijmy, że na pierwszy ogień poszedł wiadukt drogowy w ciągu ul. Bagiennej na DK79 (droga Katowice-Mysłowice, zawężenie do jednego pasa w każdą stronę), a w środę 25 września został zamknięty wiadukt nad ulicą Graniczną w centrum Katowic.

Obiekt nad ulicą Kłodnicką będzie nieczynny od poniedziałku 30 września. O ile kolejarze w przypadku wiaduktu nad Graniczną opóźnili zamknięcie aż do godz. 22, ten na Kłodnickiej zamkną dla ruchu kołowego i pieszego 30 września o godz. 8.30 rano.

Burzenie starego i budowa nowego wiaduktu potrwa około roku, i przez ten czas nie będzie przejazdu samochodów pod wiaduktem. Również piesi nie przejdą tędy w początkowej fazie burzenia - aż przez 6 tygodni. Piesi będą mogli skorzystać z przejść nad torami przy ul. Ligockiej oraz przejścia pod torami łączącego ul. Gdańską i Zadole.

- Po pracach rozbiórkowych mieszkańcy znów będą mogli poruszać się pod wiaduktem na ul. Kłodnickiej, wyznaczonym i bezpiecznym przejściem przez plac budowy - informuje PKP PLK.

Dla ruchu drogowego objazd poprowadzony zostanie przez wiadukt na ul. Ligockiej. Planowany jest też łącznik drogowy między Katowicami a Rudą Śląską, który ma być wykonany do końca października. Wykonawca jest przygotowany do realizacji zadania. Temu rozwiązaniu sprzeciwiają się mieszkańcy osiedla Kokociniec.

Innym możliwym objazdem jest ten prowadzący ulicą Piotrowicką, Armii Krajowej, Kościuszki, Kolejową.

Dzisiaj w okolicy charakterystycznego kamiennego wiaduktu o półokrągłym prześwicie było spokojnie. Nie widać żadnych robotników szykujących się do prac przy wiadukcie. Jedynie przy samej stacji Ligota wygolono z drzew i krzaków spore połaci terenu, a na jednej jego części już stoją maszyny budowlane.

W miejscu wiaduktu znajdującego się przy stacji Katowice Ligota powstanie nowa konstrukcja z poszerzonymi obustronnie chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową oraz większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości (obecnie to 3,2 m) dla samochodów.

- Dzięki przebudowie wiaduktu zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym - obiecują kolejarze.

Zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej

Na przystankach komunikacji ZTM za to ustawiono ramki z plakatami informującymi o zmianach w tej okolicy. Informatorzy ubrani w zielone odblaskowe kamizelki informują pasażerów o zamknięciu wiaduktu i związanych z nim zmianach w kursowaniu autobusów i rozdają ulotki z mapkami i informacjami.

Więcej o przebudowie katowickiego węzła kolejowego:

Wraz z zamknięciem wiaduktu nad ulicą Kłodnicką Zarząd Transportu Metropolitalnego wprowadza zmiany w kursowaniu autobusów:

Od 30 września:

  • autobusy linii 13 będą kursować skróconą trasą: Bykowina Grzegorzka – Ligota Dworzec PKP;
  • zmienią się trasy przejazdu linii 51 i 913. Autobusy będą jeździć trasą objazdową i zatrzymywać na przystankach: Ligota Poleska, Piotrowice Dworzec PKP, Piotrowice Fabryka Maszyn i Ochojec Lechicka;
  • w kierunku Ligoty linia 51 będzie się zatrzymywać na dotychczas nieobsługiwanych stanowiskach: Ligota Kolejowa i Ligota Kolejowa LIBERO, a linia 913 na przystanku Ligota LIBERO;
  • zarówno linia 13, 51, jak i 913 będą omijać rejon ulicy Kłodnickiej i ulicy Kolejowej;
  • zawieszone zostaną przystanki: Ligota Rzeszótki 01, Ligota Kiepury 01, Ligota Dom Kultury nż 01, Ligota Franciszkańska 01.

ZTM uruchomi tymczasową linię zastępczą Z-13, która będzie kursować ulicami:

  • Kłodnicką,
  • Kolejową,
  • Kościuszki

i zapewni dowóz do centrum przesiadkowego Brynów.


Przypomnijmy, że 2 września PKP PLK rozpoczęło przebudowę linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice (to część wielkiej inwestycji na szlaku Będzin-Katowice Piotrowice). W pierwszej fazie prace obejmą przebudowę torów na katowickich stacjach i przystankach: Zawodzie, Brynów oraz Ligota.

- Zamontujemy rozjazdy oraz przystosujemy tory i sieć trakcyjną do potrzeb inwestycji – umożliwi to prowadzenie prac i utrzymanie ruchu pociągów - informuje PKP.

Cała inwestycja ma potrwać około 3-4 lat i kosztować ok. 7 mld złotych, jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Inauguracja roku akademickiego Katowice UMWS T Zak 3

Może Cię zainteresować:

Studia w Katowicach, czyli gaudeamus igitur na placu budowy

Autor: Michał Wroński

27/09/2024

Katowice ulica Mikolowska MIW 14

Może Cię zainteresować:

Zamknięcie wiaduktu na ul. Mikołowskiej w Katowicach już 7 października. Zmiany dla kilkudziesięciu linii autobusowych

Autor: Michał Wroński

26/09/2024

Katowice ulica Graniczna

Może Cię zainteresować:

Katowice. Koniec jazdy pod wiaduktem na ul. Granicznej. Jak wytyczono objazdy dla samochodów i pieszych?

Autor: Michał Wroński

24/09/2024

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon