- Rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach ma na celu nie tylko stworzenie komfortowych dróg dla rowerzystów, ale również zwiększenie bezpieczeństwa. Rower jako środek transportu jest ważnym elementem zrównoważonego rozwoju miasta. Tylko od 2015 r. w Katowicach powstało ponad 47 km infrastruktury rowerowej za niecałe 49,5 mln zł - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Nową jakość wniesie niewątpliwie pierwsza w Katowicach velostrada. Budowa rowerowego połączenia Brynowa z Giszowcem, którego koszt to 11,5 mln zł, przebiega zgodnie z harmonogramem i do końca roku velostrada powinna zostać w pełni udostępniona mieszkańcom. Co ważne, w Giszowcu, trasa ta będzie miała połączenie z rowerową infrastrukturą pozwalającą na dalszy przejazd rowerem również w kierunku Nikiszowca, a to za sprawą inwestycji przy ul. Kolistej – dodaje prezydent.
Kończą się już odbiory nowej drogi rowerowej o długości niespełna 450 metrów na terenie Giszowca, której koszt realizacji wyniósł 3,7 mln zł. Biegnie ona wzdłuż ul. Kolistej oraz Mysłowickiej do przejścia podziemnego pod DK86. Tam łączy się z już istniejącą infrastrukturą, która powstała w ramach przebudowy węzła drogowego w Giszowcu.
Oprócz drogi rowerowej w ramach tej inwestycji powstały również: przejścia dla pieszych wraz z przejazdami rowerowymi oraz nowe zatoki autobusowe, a sygnalizacja świetlna na ul. Kolistej na wysokości sklepu LIDL i stacji AMIC została rozbudowana. Z kolei na ul. Mysłowickiej, pomiędzy Kolistą i Szopienicką, Miejski Zarząd Ulic i Mostów wymienił nawierzchnię na trasie o długości około 600 metrów. Kostka została tam zastąpiona asfaltem, a inwestycja to efekt projektu zgłoszonego do Budżetu Obywatelskiego.
Budowa pierwszej katowickiej velostrady
W pobliżu ul. Kolistej trwa również inna ważna inwestycja rowerowa. Mowa o budowie pierwszej katowickiej velostrady, która łączy Giszowiec z Brynowem.
– Praktycznie na całej długości trasy, która liczy 4,4 km i szerokość 4 metrów, mamy już wykonaną pierwszą warstwę asfaltową. Obecnie wykonawca skupia się m.in. na pracach przy zagospodarowaniu terenów przyległych, a także budowie zjazdu na ul. Francuską, skąd będzie można zjechać na Muchowiec - tłumaczy Agnieszka Dutkiewicz, dyrektor ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A, która w imieniu miasta pełni rolę inwestora zastępczego. – Velostrada to droga o podwyższonym standardzie, o większej szerokości oraz parametrach dostosowanych do poruszania się z wyższymi prędkościami, a także takich udogodnieniach, jak miejsca obsługi rowerzystów – dodaje dyrektor.
Ponad 500 metrów infrastruktury na Meteorologów, a także nowa droga przy Granicznej
Nieopodal brynowskiego zakończenia velostrady katowicki MZUiM realizuje dwie inwestycje rowerowe w ramach Budżetu Obywatelskiego. To infrastruktura wzdłuż ul. Meteorologów: pomiędzy Porfirową i Bazaltową, gdzie powstaje 300-metrowa droga pieszo-rowerowa oraz od Bazaltowej do Francuskiej – tam budowany jest 250-metrowy odcinek drogi dla rowerzystów i pieszych. Wykonanie obu inwestycji, których łączna wartość przekracza 1,1 mln zł wykonawcy powinni zakończyć w sierpniu br.
Z kolei wzdłuż ul. Granicznej trwa budowa drogi dla rowerów pomiędzy rondem Zenktelera a ul. Sikorskiego. Zakres prac obejmuje też wykonanie przejazdów rowerowych w rejonie ronda, ul. Powstańców oraz ul. Sikorskiego oraz tzw. sierżantów rowerowych. To znak P-27 umieszczony na jezdni, który wskazuje rowerzystom którą częścią drogi i w jakim kierunku mogą się poruszać. Wartość inwestycji będącej realizacją zadania z Budżetu Obywatelskiego to ponad 1,67 mln zł. Długość nowej infrastruktury wyniesie w tym miejscu blisko 750 metrów. Będzie ona gotowa w październiku br.
Trwa budowa drogi dla rowerów łączącej ul. Kościuszki z ul. Barbary. Nowy odcinek, o długości blisko 250 metrów, został poprowadzony wzdłuż autostrady A4 na nieużytku pomiędzy dawnym Galopem a ogródkami działkowymi. Wykonana została już nawierzchnia nowego łącznika oraz ustawiono słupy oświetleniowe. Do realizacji pozostały jeszcze prace w rejonie ul. Barbary, polegające na dostosowaniu istniejącej infrastruktury pieszo-rowerowej do nowo powstałego łącznika, wykonaniu nawierzchni dla osób niedowidzących przy ul. Kościuszki, wykonaniu oznakowania oraz nasadzenie zieleni. Zgodnie z umową na realizację robót droga zostanie oddana do użytku najpóźniej w październiku 2024 r. Wartość inwestycji to ponad pół mln zł.
Podnóżki rowerowe i zadaszone wiaty
Realizowane inwestycje rowerowe dotyczą nie tylko nowych dróg, ale także innych elementów, które mają ułatwiać rowerzystom codzienne poruszanie się po mieście.
W czerwcu Miejski Zarząd Ulic i Mostów zamontował 17 podnóżków rowerowych przy jedenastu skrzyżowaniach, dzięki którym oczekiwanie na możliwość przyjazdu jest bardziej komfortowe. Ich koszt wyniósł prawie 24 tys. zł. Z kolei Katowickie Inwestycje zainstalowały przy ul. Tylnej Mariackiej dwie wiaty rowerowe, umożliwiające pozostawienie rowerów pod zadaszeniem. Koszt wiat wyniósł 147 tys. zł. Pod nimi znajduje się miejsce dla 40 rowerów, a dodatkowo 8 miejsc jest przy stojakach wolnostojących.
Powstanie połączenie tras rowerowych biegnących wzdłuż ul. Brynicy i wzdłuż ul. Sosnowieckiej
Jeszcze w tym kwartale zostanie ogłoszony przetarg na budowę kolejnej drogi rowerowej w Szopienicach-Burowcu. Będzie ona poprowadzona wzdłuż ul. Morawa od rejonu skrzyżowania z ul. Brynicy do ul. Sosnowieckiej, gdzie zakończy się na wysokości budynku stanicy wodnej 10. Harcerskiej Drużyny Żeglarskiej. Tym samym inwestycja wypełni lukę pomiędzy trasami biegnącymi wzdłuż ul. Brynicy oraz wzdłuż ul. Sosnowieckiej. Jej realizacja ma potrwać 12 miesięcy.
Trasą wzdłuż ul. Brynicy można dojechać m.in. do drogi, której realizacja właśnie się kończy. Chodzi o 850-metrowy odcinek na ul. Korczaka. To inwestycja o wartości 2,56 mln zł, stanowiąca II etap połączenia rowerowego Doliny 5 Stawów z ul. Techników i al. Niepodległości. Dla tego etapu inwestycji rozpoczęła się procedura odbiorowa. Natomiast pierwsza część zadania, czyli droga rowerowa w rejonie ul. Hallera została oddana do użytku w marcu 2024 r.
Dwa nowe połączenia rowerowe
Aktualnie na etapie opracowania projektów koncepcyjnych są dwa połączenia rowerowe:
- połączenie dzielnicy Piotrowice – Ochojec z dzielnicą Ligota – Panewniki na odcinku od ul. Jankego do ul. Słupskiej o długości około 1800 m,
- połączenie na odcinku od skrzyżowania ulic Kijowska/Wybickiego do ul. Załęskiej (połączenie z trasą rowerową nr 2 oraz 122) o długości około 900 m.
Natomiast w ostatnim czasie odebrana została koncepcja połączenia rowerowego wzdłuż ul. Baildona, od ronda Kani do ul. Chorzowskiej, o długości około 400 m.
Ponadto, dobiega końca opracowywanie dokumentacji projektowej dla połączenia wzdłuż ul. Francuskiej od skrzyżowania z ul. Lotnisko do istniejącej infrastruktury na ul. Damrota o długości około 1000 m. Rozpoczęcie robót budowlanych na tym odcinku planowane jest na IV kwartał br.
Może Cię zainteresować: