Ulica Stęślickiego biegnie na razie tylko od skrzyżowania z ul. Chorzowską do ul. Misjonarzy Oblatów w Koszutce. Już kilka lat temu były plany jej przedłużenia w stronę dzielnicy Wełnowiec-Józefowiec i Siemianowic Śląskich, miała powstać "śródmiejska autostrada". W 2017 roku podpisano umowę z firmą Sweco na zaprojektowanie przedłużenia ul. Stęślickiego. Jednak już w 2022 r. miasto ograniczyło swoje wcześniejsze pomysły.
Wtedy prezydent Marcin Krupa mówił:
- Chcemy, by nowa droga na odcinku od ul. Misjonarzy Oblatów do al. Korfantego nie generowała dodatkowego ruchu, lecz usprawniała funkcjonowanie istniejących rozwiązań transportowych, w tym także w zakresie publicznego transportu zbiorowego, ruchu pieszego i rowerowego, z jednoczesnym uwzględnieniem potencjału rozwojowego przyległych terenów. Dlatego będziemy zmieniać pierwotne założenia dla przedłużenia ul. Stęślickiego.
Prace nad projektem przedłużenia ul. Stęślickiego będą kontynuowane
Jak czytamy w nowej informacji miasta Katowice, budżet na rok 2025 oraz Wieloletnia Prognoza Finansowa na lata 2025-2050 przewidują kontynuację realizacji zadania pn.: „Przedłużenie ul. Stęślickiego na odcinku od ul. Misjonarzy Oblatów do al. Korfantego” w zakresie dotyczącym opracowania dokumentacji projektowej. Jednak będzie to wymagało uzupełnienia środków niezbędnych na ten cel.
Miasto podjęło decyzję o zleceniu opracowania dokumentacji projektowej dla całego przebiegu przedłużenia ul. Stęślickiego, tj. na odcinku od ul. Misjonarzy Oblatów do al. Korfantego oraz do ul. Konduktorskiej wraz z włączeniem w istniejący układ drogowy, następnie do granicy miasta z Siemianowicami Śląskimi, w podziale na etapy. Na tę chwilę powstał projekt koncepcyjny.
- Ostateczny przebieg pasa drogowego będzie znany po opracowaniu dokumentacji technicznej - uzupełniają urzędnicy.
Ulica będzie węższa niż zakładano w pierwotnym projekcie
Po uwzględnieniu wniosków mieszkańców i ponownym przeanalizowaniu możliwości technicznych uwarunkowań zredukowano układ jezdni do parametrów (1x2) tj. jedna jezdnia z dwoma pasami ruchów, a w rejonie skrzyżowań przyjęto parametry (1x3) tj. jezdnia z wydzielonymi pasami dla relacji skrętnych. To ma sprawić, że pozostanie teren do poprowadzenia w przyszłości linii tramwajowej.
Dla realizacji robót budowlanych planowane jest pozyskanie środków unijnych z kolejnej perspektywy oraz wykorzystanie środków własnych.
Miasto planuje rozszerzenie zakresu projektowania o rozbudowę infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Stęślickiego od skrzyżowania z DTŚ do Al. Korfantego, o ile w perspektywie finansowej 2028-2034 zostanie utrzymany priorytet dla rozwoju transportu szynowego.
Prace budowlane w części drogowej szacuje się na około 140 mln zł. Czas potrzebny do zakończenia prac projektowych wynosi około 26 miesięcy, a czas realizacji robót budowlanych to około 36 miesięcy.
W pierwszej kolejności ma zostać rozbudowane skrzyżowanie al. W. Korfantego z ul. Konduktorską wraz z przebudową ul. Konduktorskiej. Pozostałe odcinki nowej drogi zostaną zrealizowane w kolejnych etapach.

Może Cię zainteresować: