Katowice. Mieszkańcy osiedla Kokociniec sprzeciwiają się poprowadzeniu ruchu pojazdów na leśnej drodze od ul. Wybickiego w Katowicach do ul. Gościnnej w Rudzie Śląskiej

30 września ma zostać zamknięty wiadukt kolejowy nad ul. Kłodnicką w katowickiej Ligocie, i tym samym ruch drogowy w tym rejonie. By "odbarczyć" ruch w tej części Katowic i zniwelować choć trochę korki na pozostałych ulicach władze Katowic chcą na szybko zaadaptować dla ruchu pojazdów leśną dróżkę prowadzącą od ul. Wybickiego w Ligocie-Panewnikach do Gościnnej w Rudzie Śląskiej. Temu pomysłowi sprzeciwiają się mieszkańcy osiedla Kokociniec.

Przypomnijmy, że we wrześniu 2024 r. zaczęła się wielka modernizacja katowickiego węzła kolejowego. Do wyburzenia i zbudowania na nowo idzie na razie 6 wiaduktów kolejowo-drogowych. Pierwszy z nich - w ciągu ul. Bagiennej na DK79 (droga Katowice-Mysłowice) już jest w modernizacji (z dwóch pasów w każdą stronę zostało po jednym), drugi - kolejowy nad ul. Graniczną - będzie zamknięty w środę 25 września. Trzecim ma być charakterystyczny kamienny wiadukt kolejowy nad ul. Kłodnicką, tuż przy stacji kolejowej Katowice Ligota. Ma być zamknięty dla ruchu pojazdów (i w pierwszym miesiącu też dla ruchu pieszych) od poniedziałku 30 września.

30 września zamknięcie wiaduktu nad ulicą Kłodnicką

Można się spodziewać, że już zakorkowane zwłaszcza w godzinach porannego szczytu ulice Ligocka, Rolna, Piotrowicka, Panewnicka, Kościuszki, rondo WOŚP będą jeszcze bardziej obciążone ruchem samochodów, które do tej pory korzystały z ul. Kłodnickiej i przejazdu pod wiaduktem, a teraz będą musiały jeździć objazdami.

Władze Katowic wpadły więc na pomysł, by "odbarczyć" (jak to ujął wiceprezydent Bogumił Sobula) ruch w godzinach szczytu w dzielnicy Ligota-Panewniki budując na szybko przeprawę dostępną dla samochodów w lesie, od ulicy Wybickiego przy osiedlu Kokociniec do ul. Gościnnej w Rudzie Śląskiej, czyli do tzw. leśnej obwodnicy Panewnik. Ma to być z założenia jednokierunkowa droga prowadząca od Wybickiego do Gościnnej.

Obecnie ulica Wybickiego to typowo osiedlowa uliczka biegnąca wzdłuż szeregowców z jednej strony i linii kolejowej z drugiej. Przechodzi w ul. Ogrodową i kończy się na osiedlu niebieskich domków szeregowych, właściwie już w lesie.

Do ul. Gościnnej prowadzi stąd szeroka może na 1,5 m asfaltowa zaniedbana, dziurawa i zarośnięta ścieżka, od biedy dobra do jazdy na rowerze, przechodząca w szutrową. Jeszcze kilkanaście lat temu można było tędy przejechać autem, teraz to niemożliwe (chyba że nielegalnie - stoi tu znak z zakazem wjazdu - terenówką).

Aby zbudować tamtędy drogę dla samochodów, Katowice muszą uzyskać zgodę Rudy Śląskiej, bo większość jej przebiegu znajduje się w granicach Rudy.

- Miasto Katowice zwróciło się do Rudy Śląskiej z prośbą o udostępnienie terenu, w celu wprowadzenia objazdu jednokierunkowego dla inwestycji związanej z przebudową wiaduktu kolejowego w ciągu ulicy Kłodnickiej w Katowicach. Miasto Ruda Śląska nie podjęło jeszcze decyzji w tej sprawie - informowała nas w środę 18 września Agnieszka Piekorz-Hałczyńska, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ruda Śląska.

Sprzeciw mieszkańców osiedla Kokociniec przeciwko nowej drodze

Jednak budowie tej drogi sprzeciwiają się mieszkańcy osiedla Kokociniec, należącego do dzielnicy Ligota-Panewniki. W weekend 21 i 22 września zbierali podpisy pod oficjalnym dokumentem, który zamierzają wysłać do prezydentów Katowic i Rudy Śląskiej. W ciągu 48 h zebrano 300 podpisów. Na bieżąco o tej akcji informuje profil Inicjatywa Mieszkańców Osiedli Kokociniec i Sadyba na Facebooku.

Tekst sprzeciwu:

Sprzeciw mieszkańców dzielnicy Kokociniec wobec poprowadzenia ruchu pojazdów na leśnej drodze od ul. Wybickiego w Katowicach do ul. Gościnnej w Rudzie Śląskiej

Szanowny Panie Prezydencie,

My, niżej podpisani mieszkańcy dzielnicy Kokociniec w Katowicach, wyrażamy stanowczy sprzeciw wobec poprowadzenia ruchu pojazdów na leśnej drodze biegnącej od ul. Wybickiego w Katowicach do ul. Gościnnej w Rudzie Śląskiej.

Nasze obawy opieramy na następujących argumentach:

1. Niespełnienie wymogów technicznych przez drogę.
Parametry techniczne istniejącego duktu, wykorzystywanego obecnie jako leśna droga, nie spełniają warunków technicznych umożliwiających prowadzenie ruchu pojazdów – jezdnia nie posiada wystarczającej szerokości, chodnika i odwodnienia (zarówno powierzchniowego, jak i wgłębnego), nawierzchnia jest uszkodzona (również ze względu na szkody górnicze w związku z prowadzoną w przeszłości eksploatacją górniczą), a w zagłębieniu terenu w połowie długości drogi podczas opadów tworzy się rozlewisko uniemożliwiające przejazd samochodów osobowych. Brak utrzymania drzewostanu powoduje stałe zagrożenie niebezpieczeństwem upadku gałęzi i drzew.

2. Zagrożenie dla fauny leśnej.
Droga przebiega w całości przez teren leśny, który jest naturalnym środowiskiem dla wielu gatunków zwierząt, w tym dzików i saren. Wprowadzenie ruchu pojazdów będzie stanowiło zagrożenie dla bezpieczeństwa zwierząt oraz użytkowników pojazdów.

3. Istniejące problemy komunikacyjne przy ul. Gościnnej w Rudzie Śląskiej.
Leśna droga prowadzi do wiaduktu w ciągu ulicy Gościnnej w Rudzie Śląskiej, pod którym przejazd jest dopuszczony tylko z ustanowieniem pierwszeństwa dla jednego kierunku jazdy od strony Rudy Śląskiej, przez co już obecnie po katowickiej stronie wiaduktu w godzinach rannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego tworzą się korki. Poprowadzenie leśną drogą dodatkowego ruchu pojazdów od ulic Wybickiego i Szojdy w Katowicach spotęguje już występujące w tym miejscu zatory, a biorąc pod uwagę pierwszeństwo ruchu, uczyni włączenie dodatkowych pojazdów do ruchu znacznie utrudnionym i potencjalnie kolizyjnym z uwagi na brak widoczności u wlotu do ul. Gościnnej, ze względu na sąsiedztwo przyczółków wiaduktu przesłaniających widoczność. Proponowane rozwiązanie dodatkowo zwiększy natężenie ruchu pojazdów na ulicy Oświęcimskiej w Rudzie Śląskiej, która już dzisiaj w godzinach szczytu jest znacznie obciążona ruchem, a dodatkowe pojazdy spotęgują występujące na niej korki. Cel, jakim ma być zapewnienie dodatkowego sprawnego przejazdu między północną a południową częścią Katowic w obliczu planowanego zamknięcia wiaduktów przy ul. Kłodnickiej, ul. Załęskiej i ul. Przodowników, nie zostanie w tej sytuacji zrealizowany.

4. Brak konsultacji społecznych i negatywne konsekwencje dla mieszkańców.
Projektowane uruchomienie ruchu pojazdów na leśnej drodze następuje bez konsultacji z mieszkańcami dzielnicy Kokociniec i nie uwzględnia negatywnych skutków, takich jak :

  • wzrost natężenia ruchu w obrębie dzielnicy pozbawionej dotychczas ruchu tranzytowego, prowadzący do zwiększenia zagrożeń bezpieczeństwa w komunikacji (zwłaszcza dla pieszych i rowerzystów, w tym dzieci, korzystających głównie z lokalnych dróg publicznych, przy braku dedykowanych ścieżek rowerowych);
  • szkodliwe oddziaływanie na środowisko, wobec pojawienia się dużej liczby pojazdów emitujących spaliny oraz konieczności przeprowadzenia remontu leśnej drogi, gdzie prace te – z uwagi na potrzebę spełnienia wymogów technicznych, którym powinna odpowiadać droga – będą wykonywane w głębi lasu, z wykorzystaniem ciężkiego sprzętu budowlanego;
  • zwiększenie innych uciążliwości dla mieszkańców dzielnicy Kokociniec, takich jak wzrost hałasu czy ograniczenie możliwości wyjazdu z osiedla przy ul. Szojdy w kierunku ul. Wybickiego (przy jednoczesnym braku prawnej dopuszczalności przejazdu w kierunku ulicy Ogrodowej, przez to, że działka wykorzystywana jako droga, oznaczona numerem 8/2, biegnąca wzdłuż nieruchomości położonych przy ul. Szojdy (od numerów 11 do 27F), stanowi przedmiot współwłasności osób prywatnych, a ustanowiona na niej służebność przejazdu obejmuje jedynie przejazd od strony ul. Ogrodowej w kierunku ul. Wybickiego; co równie ważne, przy ulicy Szojdy, która również zostanie znacznie obciążona ruchem samochodowym wskutek udostępnienia leśnej drogi, występuje zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, a droga ta w znacznej części jej przebiegu jest pozbawiona chodników i – oprócz opisanych wyżej kwestii bezpieczeństwa pieszych – nie jest przystosowana do przyjęcia ruchu innego, niż dojazd do posesji; zagrożony w efekcie zostanie bezpieczny ruch pieszych, w tym w szczególności dzieci do szkoły;
  • ograniczenie możliwości rekreacyjnego korzystania z terenu, gdzie leśna droga oraz otaczający ją teren są obecnie miejscem rekreacji dla mieszkańców, a wprowadzenie ruchu pojazdów uniemożliwi bezpieczne korzystanie z tego obszaru w celach wypoczynkowych, takich jak spacery, bieganie czy jazda na rowerze, co negatywnie wpłynie na jakość życia i zdrowie mieszkańców.

W związku z powyższym apelujemy o rezygnację z planów poprowadzenia ruchu pojazdów na leśnej drodze. Prosimy również o podjęcie dialogu z mieszkańcami w celu wypracowania rozwiązań, które nie będą negatywnie wpływać na jakość życia w naszej dzielnicy oraz na środowisko naturalne. Jednocześnie wnosimy o udzielenie – w trybie dostępu do informacji publicznej odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Na jakim etapie znajduje się przygotowanie dokumentacji projektowej dla w/w zamierzenia budowlanego?
  2. Czy przeprowadzona została ocena oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego zadania, w tym z uwzględnieniem oceny oddziaływania na faunę?
  3. Czy przedmiotowe zamierzenie budowlane ma charakter tymczasowy, czy docelowy?
  4. Czy przeprowadzone były lub będą konsultacje społeczne dla w/w zamierzenia?
Wiadukt graniczna katowice

Może Cię zainteresować:

Zmiana terminów zamknięć wiaduktów w Katowicach! Odbędą się później niż zapowiadano. PKP PLK podała nowe terminy

Autor: Katarzyna Pachelska

12/09/2024

Bagienna katowice

Może Cię zainteresować:

Utrudnienia na ul. Bagiennej (DK79) w Katowicach. Nowa organizacja ruchu z powodu remontu mostu w ciągu ul. Bohaterów Monte Cassino

Autor: Katarzyna Pachelska

23/05/2023

Wypadek w Katowicach na ul. Skargi

Może Cię zainteresować:

Katowice. Śmiertelny wypadek na ulicy Piotra Skargi. Mężczyzna zginął potrącony przez autobus

Autor: Katarzyna Pachelska

21/09/2024

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon