We wtorek 9 maja 2023 r. po południu do 78-letniej mieszkanki Osiedla Paderewskiego w Katowicach na telefon stacjonarny zadzwonił mężczyzna podający się za policjanta.
Seniorka z Osiedla Paderewskiego myślała, że "policjanci" chcą ją uchronić przed włamywaczami
Poinformował seniorkę, że rozpracowuje gang włamywaczy okradających mieszkania. Według oszusta mieszkanie seniorki miało być wytypowane do kolejnego rabunku. Fałszywy policjant wypytał kobietę o oszczędności i biżuterię. Kiedy uzyskał informację, że w mieszkaniu jest gotówka, polecił kobiecie spakowanie jej do reklamówki i wyrzucenie przez balkon „policjantowi operacyjnemu”, który ochroni jej oszczędności przed włamywaczami. Kobieta nie zastanawiając się nad tym, spakowała ponad 8 tysięcy złotych i 4 tysiące euro i wyrzuciła je z balkonu wprost w ręce nieznanego mężczyzny. Dopiero po pewnym czasie zorientowała się, że doszło do oszustwa i powiadomiła katowickich policjantów.
Czynności w sprawie oszustwa prowadzą policjanci Wydziału do Walki z Przestępczością Przeciwko Mieniu Komendy Miejskiej Policji w Katowicach.
Policjanci zwracają uwagę, że to już kolejne tego typu przestępstwo na terenie naszego miasta.
O nieudanej (na szczęście) próbie oszustwa "na policjanta", udaremnionej dzięki roztropności pracowników banku pisaliśmy w marcu: Udając policjanta, chciał wyłudzić olbrzymią sumę pieniędzy. Udaremnili to pracownicy banku
To nie jedyny sposób działania oszustów. Policja i FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich odnotowują przypadki oszustw z wykorzystaniem zaawansowanej manipulacji polegającej na podszywaniu się pod osoby bliskie np. pod wnuczka lub pod inne osoby będące przedstawicielami instytucji zaufania publicznego, w tym policjantów czy pracowników banków, wywołując silny stan niepokoju w celu wyłudzenia pieniędzy.
Jak działają oszuści - ostrzeżcie swoich bliskich
Cechą charakterystyczną opisanych działań przestępczych jest, wykorzystujące zaawansowaną socjotechnikę podszycie się pod członka rodziny lub przyjaciela, który się znalazł w trudnej sytuacji i potrzebuje natychmiastowej pomocy finansowej. Przestępcy podszywają się również pod przedstawicieli instytucji zaufania publicznego, takich jak policja lub banki, informując o zagrożeniu pieniędzy ulokowanych przez klienta i potrzebie podjęcia natychmiastowych działań w celu ich zabezpieczenia przed kradzieżą.
Przedstawione powyżej schematy działań przestępców należy traktować jako przykładowe, bo oszuści rozwijają swój proceder, tworzą nowe scenariusze działania oparte na fikcyjnych historiach.
Cechami wspólnymi tego typu przestępstw są:
- kontakt telefoniczny;
- stosowanie manipulacji;
- podszycie się pod osobę bliską lub wzbudzającą zaufanie;
- wprowadzenie w stan silnych emocji wywołujących ograniczone postrzeganie rzeczywistości i błędną ocenę sytuacji;
- nakłanianie do wypłaty pieniędzy ze swojego rachunku bankowego.
Przykładowe warianty działania przestępców.
Wariant I – „na wnuczka” – osobę bliską
Przestępcy nawiązują kontakt telefoniczny z potencjalną ofiarą, który może trwać nawet kilka godzin, swoje działania dzielą na kilka etapów:
- w pierwszym etapie oszust, podszywając się pod osobę bliską lub jej znajomego, buduje poczucie zagrożenia dla bliskiej osoby i wskazuje na konieczność udzielenia bardzo pilnej pomocy finansowej;
- w drugim etapie oszust włącza do gry inną osobę, która odbierze pieniądze, aby rzekomo przekazać je zagrożonej osobie bliskiej;
- w trzecim etapie ofiara wypłaca pieniądze z kasy w banku i przekazuje je zgodnie z instrukcją podaną przez oszusta;
- alternatywnie dla powyższych etapów: drugiego i trzeciego przestępcy mogą wskazywać potrzebę przelania pieniędzy na podany przez nich rachunek bankowy.
Wariant II – „na policjanta” – przedstawiciela instytucji zaufania publicznego
Podobnie jak to ma miejsce w wariancie nr I, przestępcy nawiązują kontakt z potencjalną ofiarą z wykorzystaniem telefonu:
- w pierwszym etapie oszust, podszywając się pod policjanta lub inną osobę reprezentującą instytucję zaufania publicznego kontaktuje się, budując poczucie zagrożenia i informując o wysokim ryzyku utracenia pieniędzy;
- w drugim etapie oszust wskazuje bezpieczną metodę ochrony pieniędzy przed złodziejami – może to być tzw. „bezpieczne konto”;
- w trzecim etapie zmanipulowana ofiara przelewa pieniądze na wskazany przez oszusta „bezpieczny rachunek” lub może dokonać wypłaty pieniędzy w oddziale banku i wpłaceniu ich w bankomacie z wykorzystaniem kodu BLIK lub porzuceniu ich we wskazanym przez przestępców miejscu.
Policjanci radzą: Jeśli ktoś dzwoni i próbuje wywierać na Tobie presję, wymuszając wypłatę pieniędzy, stosuj się do poniższych zasad:
1. Zachowaj spokój;
2. Nie wykonuj ślepo poleceń;
3. Rozłącz się i weź kilka głębokich wdechów;
4. Zweryfikuj opisaną sytuację:
- w przypadku scenariusza „na wnuczka” - powiadom najbliższych o zdarzeniu – zweryfikuj przedstawioną Ci historię;
- w przypadku scenariusza „na policjanta” – skontaktuj się z najbliższą jednostką policji lub instytucją, pod którą podszył się oszust;
5. Powiadom policję o usiłowaniu popełnienia przestępstwa lub o jego popełnieniu.
6. Powiadom swój bank, dzwoniąc do niego na numer infolinii znajdującej się na stronie internetowej banku – nigdy nie korzystaj z numeru podanego przez oszustów podczas rozmowy.
Może Cię zainteresować:
Nie ma lipy. A była. Złodziej drzewa wartego 1000 zł poszukiwany przez katowicką policję
Może Cię zainteresować: