Katowice JazzArt Festival po 2 latach przerwy odbędzie się na żywo. Wiele ciekawych koncertów

Z powodu pandemii przez 2 lata Katowice JazzArt Festival odbywał się tylko w internecie. W końcu jednak powraca w wersji na żywo. Koncerty odbędą się od 26 do 30 kwietnia 2022. Sprawdźcie program.

Fb Alfons Slik
Alfons Slik

Po dwóch latach wersji online, Katowice JazzArt Festival wreszcie zabrzmi na żywo. - Będzie, jak zawsze, mocno kobiecy, zaskakujący i trzymający rękę na pulsie - zachęcają organizatorzy.

Festiwal od wielu lat promuje kobiety grające jazz. Jako pierwszy festiwal muzyczny z Polski wszedł do inicjatywy Keychange, którego celem jest zwiększenie udziału artystek w programach takich wydarzeń.

– Pierwsza Dama Piosenki, Ella Fitzgerald, patronuje symbolicznie 11. edycji naszego festiwalu, któremu przyświecają jej słowa „We Are All Here” - wszyscy tu jesteśmy”. Ikona amerykańskiego jazzu, zaangażowana w ruch na rzecz praw obywatelskich, była wielokrotnie nagradzana za osiągnięcia artystyczne (14 nagród Grammy), ale także za działania społeczne. Jako festiwal idziemy w jej ślady - mówi Martyna van Nieuwland, dyrektor artystyczna festiwalu, którego pierwsza edycja odbyła się równo 10 lat temu, w 2012 roku.

Widać to najlepiej w programie wydarzenia inauguracyjnego, którego tematem będzie Ukraina. 26 kwietnia, po koncercie wschodzącej gwiazdy ukraińskiej pianistyki jazzowej Katheriny Zyabluk w duecie z Natalią Kordiak (głos, elektronika) z programem opartym na poezji Łesi Ukrainki, odbędzie się spotkanie ze współczesną lwowską poetką Yuliyą Musakovską. Oba wydarzenia będzie gościć Scena w Malarni Teatru Śląskiego.

Dalej w programie festiwalu znajdzie się miejsce na młodą scenę francuską (trio Suzanne 28 kwietnia w Jazzclubie Hipnoza), polsko-duńską rewelację - duet na perkusję i fortepian Alfons Slik (29 kwietnia w Sali Miasta Ogrodów) oraz projekt totalny dwojga laureatów Paszportów „Polityki”, czyli Wacław Zimpel i Alex Freiheit jako „Progrom” (28 kwietnia, Drzwi Zwane Koniem).

Na festiwal powrócą faworyci - znani polskiej publiczności Paal Nilssen-Love i Ingebrigt Håker Flaten (odwiedzili JazzArt w roku 2016 z The Thing) wystąpią z wielkim składem Large Unit. 14 muzyków z całej Skandynawii plus Brazylia, a gościnnie Terrie Ex z legendarnej undergroundowej formacji The Ex. Ich koncert 30 kwietnia na scenie Pałacu Młodzieży uczci Międzynarodowy Dzień Jazzu UNESCO.

Nie zabraknie artystów z Katowic. Jędrzej Siwek wystąpi z premierowym projektem „La Mer” przywołującym wczesne morskie wspomnienia Debussy’ego (30 kwietnia, Miasto Ogrodów). Z kolei utalentowana katowicka perkusistka Ola Rzepka zaczyna rezydencję artystyczną w ramach JazzArtu i nieraz zobaczymy ją na scenach festiwali w Polsce i za zagranicą.

Współpraca, wymiana, dialog - idee, które przyświecają JazzArtowi od lat, zrealizowane zostaną ze zdwojoną siłą po wirtualnej przerwie. Z Portugalii przyjadą do Katowic dwa składy trębaczki Susany Santos Silvy, jako kontynuacja współpracy z kolektywem improwizatorów Porta Jazz.

Bilety na poszczególne koncerty w cenie od 20 do 50 zł (na trzy koncerty 29 kwietnia w KMO) do kupienia na interticket.pl i kupbilecik.pl oraz przed koncertami. Karnet – 120 zł.

Pełny program festiwalu

19.04 (wtorek)

JazzArt prezentuje w NOSPR: Julie Campiche Quartet [CH]

godz. 19.30

lokalizacja: Sala kameralna NOSPR

Wielkie elektroakustyczne wydarzenie― tak należałoby zaanonsować koncert kwartetu Julie Campiche w NOSPR. A w jego centrum harfa, niecodzienny instrument jak na jazz. Julie Campiche studiowała w Genewie i Lozannie. Współpracowała z takimi twórcami jak Erik Truffaz, Claire Huguenin, Eric Longsworth, Andresa Schaerer. Campiche z powodzeniem łączy klasyczne brzmienia z zaawansowaną elektroniką, z finezją poszerza granice dźwiękowego uniwersum. Jej muzyczny język czerpie swoją moc z tego, co raczej budzi naszą troskę: odpadów radioaktywnych, przepływu informacji w mediach i tożsamości w cyfrowym świecie. To muzyka zdecydowana ale również refleksyjna i krucha.

Leo Fumagalli ― saksofon, efekty specjalne

Julie Campiche ― harfa, efekty specjalne

Manu Hagmann ― kontrabas, efekty specjalne

Clemens Kuratle ― perkusja, efekty specjalne

Bilety: 50 zł do nabycia na nospr.org.pl

26.04 (wtorek)

Katherina Zyabluk [UA] & Natalia Kordiak [PL] „Leśna pieśń/Лісова Пісня”

godz. 19.00

lokalizacja: Teatr Śląski w Katowicach, Scena w Malarni

Katherine Zyabluk ― kompozycja, fortepian, głos, elektronika

Natalia Kordiak ― głos, elektronika, perkusja

Katherina Zyabluk to pianistka jazzowa i kompozytorka z Kijowa. Studiowała również w Polsce. Liderka duetu Zyabluk&Pavlov, współliderka Rusnak/Zyabluk Quartet (z kwartetem zagrali w zeszłym roku w Katowicach). Nagrała płytę „Borders Make You Grow” oraz „Forest Song”* ― poświęconą poezji Łesi Ukrainki. I to właśnie ten repertuar, wykonany przy współudziale Natalii Kordiak ― polskiej wokalistki jazzowej, usłyszymy podczas festiwalu.

*„Leśna pieśń” to improwizowana suita oparta na tytułowej féerie autorstwa Łesi Ukrainki (1871-1913) – jednej z czołowych pisarek literatury ukraińskiej. Jest to jeden z pierwszych prototypów ukraińskiej fantastyki. Utwór pochodzi z 1911 r., kiedy Łesia Ukrainka mieszkała w Kutaisi w Gruzji. Właściwie Łesia Ukrainka nie wymyśliła historii o nimfie leśnej, Mavce zakochanej w śmiertelnym młodzieńcu Łukaszu, ale przekazała ludową legendę oplatając ją w swoją estetyczną formę literacką. W „Leśnej pieśni” występują mitologiczne postacie ze słowiańskiego folkloru oraz zapis nutowy autentycznej ukraińskiej muzyki ludowej, zwłaszcza z regionu Polesia. Spektakl oparty jest na melodiach ludowych, które Łesia Ukrainka zbierała sama, podróżując po Polesiu i nagrywając śpiew tamtejszych kobiet. Finalnie zebrała 16 zaśpiewów, które zostały umieszczone na końcu pierwszych publikacji tego dzieła. Suita Katherine Zyabluk opiera się właśnie na nich.

Poezja w czasie wojny: Spotkanie z Yuliyą Musakovską [UA]

godz. 20.00

lokalizacja: Teatr Śląski w Katowicach, Scena w Malarni

Prowadzenie: Julia Fiedorczuk [PL]

Rosja rozpoczęła swoją wojnę z Ukrainą znacznie wcześniej niż 24 lutego 2022 roku. Już w 2014 roku Rosja nielegalnie zajęła część obwodów donieckiego i ługańskiego oraz siłą zaanektowała Krym. W rzeczywistości agresja Rosji na Ukrainę trwa od wieków. Problematyka wojny pojawiała się często w ukraińskiej poezji współczesnej, jednak po 2014 roku stała się zasadniczą problematyką. Jest to też kluczowy temat dwóch najnowszych tomików poetyckich Yuliy Musakovskiej, ukraińskiej poetki urodzonej we Lwowie: „Mężczyźni, kobiety i dzieci” (2015) oraz „Bóg wolności” (2021).

Yuliya Musakovska (rocznik 1982) jest ukraińską poetką i tłumaczką, członkinią PEN Ukraina. Jest autorką pięciu tomików poetyckich: „Bóg wolności” (2021), „Mężczyźni”, „kobiety i dzieci” (2015), „Polowanie na ciszę” (2014), „Maski” (2011) oraz „Wdech, wdech” (2010). Jej wiersze były tłumaczone na angielski, niemiecki, hiszpański, litewski, hebrajski, polski, bułgarski i inne. Jest tłumaczką Tomasa Tranströmera na język ukraiński, tłumaczy również współczesnych autorów ukraińskich na język angielski. Laureatka licznych nagród literackich na Ukrainie, w tym nagrody DICTUM Wydawnictwa Krok (2014), nagrody Smoloskyp Poetry Award (2010), nagrody Ostroh Academy Vytoky Award (2010), nagrody im. Bohdana Antonycza (2009) i nagrody Hranoslov (2008).

Wydarzenie organizowane we współpracy z Lwowem ― Miastem Literatury UNESCO.

28.04 (czwartek)

Wacław Zimpel & Alex Freiheit „Progrom” [PL]

godz. 19.00

lokalizacja: Drzwi Zwane Koniem

Siksa forever? Tak nam obiecywano i na szczęście Siksa istnieje nadal, ale obok narodziła się i Alex Freiheit ― drugie alter ego tej wokalistki i performerki. Razem z Wacławem Zimplem – kolejnym fenomenem polskiej sceny improwizowanej – stworzyła 75 minutowy poemat muzyczny „PROGROM”. Zaprezentowany został po raz pierwszy na City of Asylum w Pittsburghu w ramach Jazz Poetry Month. To wyjątkowe widowisko odbyło się i zostało zarejestrowane w opuszczonym basenie z czasów komunizmu. Na JazzArt Festivalu „PROGROM” będzie prezentowany w specjalnie przygotowanej, podwójnej (!) przestrzeni podkreślającej uczucie izolacji.

Alex Freiheit ― teksty piosenek, wokal

Wacław Zimpel ― muzyka, klarnet altowy, elektronika

Suzanne Trio [FR]

godz. 21.00

lokalizacja: Jazz Club Hipnoza

Są młodzi, dopiero co dostali się do finału Jazz Migration #7 i wydali znakomitą epkę „Berthe”. Trio tworzą dwa instrumenty dęte: klarnet i saksofon altowy (Hélène Duret, Maëlle Desbrosses), gitara Pierre’a Tereygola oraz ich wokale. Grają akustyczny jazz bez efektów specjalnych i bez kompleksów. W ich muzyce niczym w lustrze przegląda się historia muzyki: wielkie nazwiska, estetyki, gatunki. Sporo tu impresji, dyskretnej ironii a przede wszystkim wielkiej radości grania.

Hélène Duret ― klarnety/wokal

Pierre Tereygeol ― gitara/wokal

Maëlle Desbrosses ― altówka/wokal

29.04 (piątek)

Torbjörn Zetterberg & Susana Santos Silva Duo [PT/SE]

Susana Santos Silva „Impermanence” [PT]

Alfons Slik [PL/DK]

godz. 19.00

lokalizacja: Katowice Miasto Ogrodów, sala koncertowa (widownia na scenie)

DUO

Susana Santos Silva to czołowa postać portugalskiej sceny free jazzowej i improwizowanej. Zaczynała grać na trąbce barokowej, szlifowała swój talent w Music College w Porto, dzisiaj trąbkę wymienia również na flet i flugelhorn i stale poszerza spectrum wpływów i ekspresję instrumentów. All About Jazz uznaje ją za jeden z najbardziej wyrazistych głosów europejskiego jazzu awangardowego. Downbeat dodaje: „Hipnotyzująca, intensywna, odurzająca”. Torbjörn Zetterberg jest kontrabasistą, znanym chociażby ze współpracy z Jonasem Kulhammerem, jak również komponuje. Duet w 2012 roku nagrał swój debiut „Almost Tomorrow”, osiem lat później, podejmując wątek z pierwszego albumu, instrumentaliści w studiu Zettemberga zrealizowali drugą płytę „Tomorrow”. Ich muzyka to szerokie spektrum stylów i gatunków – od muzyki klasycznej i współczesnej po jazz. Intensywna, odważna i kreatywna. Idealnie zbalansowana między kompozycją a improwizacją.

Torbjörn Zetterberg [SE] ― kontrabas

Susana Santos Silva [PT] ― trąbka, flugel

IMPERMANENCE

Kwintet powstał w wyniku współpracy z festiwalem Guimarães Jazz, materiał został zarejestrowany w Centrum Kultury Vila Flor. Impermanence tworzą: Suzana Santos Silva, João Pedro Brandão na saksofonie altowym (i flecie), Hugo Raro na fortepianie, Torbjörn Zetterberg na kontrabasie i Marcos Cavaleiro na perkusji. Wszystkie kompozycje oparte są na oryginalnych motywach Santos Silvy – otwartych na współczesność, estetyczną różnorodność, podkreślają dynamikę zespołu i indywidualne cechy każdego instrumentalisty. Zupełna wolność twórcza, uwodzicielskie melodie, doskonałe kompozycje, szerokie horyzonty – oto niewątpliwe cechy projektu i jego autorów.

Susana Santos Silva [PT] ― trąbka, flugel

João Pedro Brandão [PT] ― saksofon, flet

Hugo Raro ― [PT] fortepian

Torbjörn Zetterberg [SE] ― kontrabas

Marcos Cavaleiro [CH] ― perkusja

Koncert w ramach współpracy/ wymiany artystycznej z Porta Jazz w Portugalii

ALFONS SLIK

Duet Alfons Slik tworzą Grzegorz Tarwid ― wokalista i klawiszowiec oraz Szymon Gąsiorek odpowiedzialny za elektronikę i perkusję. Muzycy poznali się w Kopenhadze na studiach w Rhytmic Music Conservatory, zadebiutowali w 2019 roku w oficynie Love&Beauty Music albumem „Nie przejmuj się”. Współpracowali m.in. ze Zbigniewem Namysłowskim, Marcinem Maseckim, Mikołajem Trzaską, Thurstonem Moorem. Ich muzyka ekspresyjnie łączy instrumentalny warsztat z nieposkromionymi recytacjami i eksperymentami brzmieniowymi. Oscyluje między jazzem, free jazzem, współczesną klasyką, rock’n’rollem i polskimi zwyczajami weselnymi.

Grzegorz Tarwid ― fortepian, głos

Szymon Gąsiorek ― perkusja, głos

30.04 (sobota) MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JAZZU

LARGE UNIT [NO/SE/BE/NL/FI/BR/DK]

Międzynarodowa orkiestra Paal Nilssen-Love’a [NO]

godz. 19.00

lokalizacja: Pałac Młodzieży w Katowicach, sala teatralno-kinowa

„Piekielny, monolityczny kolos. Nowy rozdział w historii jazzowych big bandów“ ― tak o Large Unit pisał Euan Andrews na łamach „Rock’n’Rolle’a”. W istocie to nie big band, ale odpowiedź na tradycję big bandową. Wszystkie kompozycje są dziełem Paala Nilssena-Love’a, założyciela LU. Zespół tworzy dziś kilkunastu skandynawskich instrumentalistów młodszego pokolenia związanych z kręgiem muzyki improwizowanej. Nilssen-Love stawia na swobodę, muzyka meandruje między improwizacją, eksperymentami z dźwiękiem, zabawą i powagą. Na scenie ta mieszanka staje się iście wybuchowa. Nowe wcielenie formacji ― Extra Large Unit ― zadebiutowało niedawno albumem „More Fun, Please”.

Large Unit na JAzzArt Festivalu zagra w składzie:

Niklas Barnö [SE] ― trąbka

Mats Äleklint [SE] ― puzon

Kristoffer Alberts [NO] ― saksofon tenorowy i altowy

Julie Kjær [DK] ― saksofon altowy i flet

Hanne De Backer [BE] ― saksofon barytonowy

Per Åke Holmlander [SE] ― tuba

Kalle Moberg [NO] ― akordeon

Terrie Ex [NL] ― gitara elektryczna

Tommi Keranen [FI] ― elektronika

Ingebrigt Håker Flaten [NO] ― kontrabas i kontrabas elektryczny

Christian Meaas Svendsen [NO] ― kontrabas i elektryczna gitara basowa

Andreas Wildhagen [NO] ― perkusja i instrumenty perkusyjne

Paal Nilssen-Love [NO] ― perkusja i instrumenty perkusyjne

Celio de Carvalho [BR/NO] ― perkusja

Jędrzej Siwek „La Mer” [PL]

godz. 21.00

lokalizacja: secret location (zdradzimy wkrótce)

Artysta dźwiękowy, radiowiec, didżej, malarz abstrakcjonista, projektant logotypów i identyfikacji wizualnych. Jędrzej Siwek tworzy z renesansowym rozmachem. La Mer jest kolejną po „Music for Glass” zaskakującą kompozycją w dorobku twórcy. Swobodna, współczesna interpretacja Claude’a Debussego wykorzystuje wszystkie autorskie techniki i strategie: eksperyment elektroakustyczny, elektronikę swobodnie łączoną z dźwiękami przedmiotów (nie)codziennego użytku, nagrania terenowe. La Mer w wersji live jest improwizacyjnym rozwinięciem oryginału. Koncert zrealizowany będzie przy użyciu elektroniki, zanurzonego w wodzie hydrofonu, efektów typu chorus, reverb, delay i wizualizacji o repetytywnym charakterze. Nastawmy się na solidną porcję impresyjnego dźwięku i obrazu.

Jędrzej Siwek ― syntezator, rekorder, theremin, instrumenty elektroniczne

BILETY

Bilety na koncert (+ spotkanie poetyckie) w dniu 26 kwietnia w cenie 25 zł dostępne wyłącznie na teatrslaski.art.pl/bilety oraz w kasie Teatru Śląskiego (czynna: pn. ― sob. godz.10.00 ― 13.00 oraz 14.00 ― 19.00).

Bilety na pojedynczy koncert w dniach 28 kwietnia i 30 kwietnia w cenie: 20 zł (50% zniżki na Katowicką Kartę Mieszkańca) dostępne na interticket.pl i kupbilecik.pl.

Bilet łączony na 3 koncerty w dniu 29 kwietnia w cenie 50 zł (50% zniżki na Katowicką Kartę Mieszkańca) dostępny na interticket.pl i kupbilecik.pl.

Karnety w cenie: 120 zł (50% zniżki na Katowicką Kartę Mieszkańca). Liczba karnetów ograniczona. Karnety dostępne na interticket.pl.

Bilety/ karnety dostępne również w kasie Miasta Ogrodów (czynna: pn. ― pt. godz. 10.00 ― 17.00).

Rezerwacje: 32 609 03 32, bilety@miasto-ogrodow.eu

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon