Konferencja ABSL Summit rozpoczęła się we wtorek, 31 maja. Katowice przyjęły gości z całego świata wewnątrz siedziby NOSPR (Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia).
- Tematem przewodnim tegorocznej edycji są globalne zmiany i ich konsekwencje, w tym wykształcenie się nowych modeli przywództwa, budowanie odporności biznesu oraz konieczność wypracowania zasad i regulacji zapewniających rozwój zrównoważonych gospodarek opartych na wiedzy - czytamy w informacji udostępnionej przez Związek
Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL).
Na liście gości znaleźli się m.in. legendarny szachista Garri Kasparow, były prezydent Aleksander Kwaśniewski oraz ambasador Stanów Zjednoczonych Mark Brzeziński.
- W szachach jednym z najcenniejszych narzędzi - w rzeczywistości wielce niedocenianym - jest umiejętność przewidywania i analizowania zarówno obecnej sytuacji, jak i jej zmieniającej się dynamiki, a także przeprowadzenie analizy po fakcie, aby dowiedzieć się, co poszło nie tak. Politycy i managerowie, tak jak szachiści, powinni myśleć wiele kroków do przodu, aby być przygotowanym na różne scenariusze - tłumaczy Garri Kasparow.
Szachista podczas swojego wystąpienia ma pokazać swoje spojrzenie na problemy geopolityczne.
Rynek usług biznesowych rośnie, ale wciąż potrzeba pracowników
Jednym z najważniejszych elementów ABSL Summit jest przedstawienie raportu dotyczącego sektora usług biznesowych. Wynika z niego, że pandemia COVID-19 nie zahamowała rozwoju tej gałęzi gospodarki, która pozostaje jedną z najszybciej rozwijających się w Polsce. W 2021 roku jej udział w zatrudnieniu wewnątrz sektora przedsiębiorstw wzrósł z 5,6 do 6,2 proc. Powstało 6400 nowych miejsc pracy, a najwięcej nowych podmiotów przybyło w Warszawie (9), Trójmieście (9), Katowicach i GZM (6) oraz Krakowie (5).
- Sektor wyjątkowo szybko i zwinnie dostosował się do okoliczności. Ewoluowały modele biznesowe, doskonalono plany zapewniające ciągłość operacyjną, koncentrowano się na wartościach. Elastyczność i szybkość adaptacji do zmian pozwoliła na spektakularny wzrost sektora, głównie za sprawą reinwestycji, a to oznacza, że potrafiliśmy wykorzystać szanse i przekonać globalne firmy do zwiększenia inwestycji w Polsce - przekonuje Janusz Dziurzyński, prezes ABSL.
Według raportu największym wyzwaniem dla sektora usług biznesowych jest dostępność pracowników. Już teraz w centrach usług w Polsce obcokrajowcy stanowią 13,8 proc. zatrudnionych.
-
Mając
na uwadze potrzeby inwestorów w zakresie rekrutacji, ABSL aktywnie
działa na rzecz wprowadzenia zmian w przepisach dotyczących pracy
zdalnej oraz zatrudniania obcokrajowców. Demografia nie pozostawia
nam wyboru. Bezwzględnie należy zadbać o rynek pracy, jeżeli
chcemy się rozwijać, przyciągać inwestorów i tworzyć miejsca
pracy oparte na wiedzy
- wyjaśnia Janusz
Dziurzyński.