Hub Gamingowo-Technologiczny to potężna inwestycja miasta Katowice, podobna do Strefy Kultury. I tu i tu celem jest tchnięcie życia w dawne pokopalniane tereny. Na obszarze dawnej KWK „Wieczorek” przy osiedlu Nikiszowiec powstanie kwartał nowych technologii, na czele z gamingowymi i e-sportowymi, z których słyną Katowice, które są gospodarzem finałów Intel Extreme Masters, światowej imprezy e-sportowej. Prezydent Katowic Marcin Krupa szacuje, że wszystkie etapy budowy HUB-u pochłoną grubo ponad 1 miliard złotych.
Dzielnica Nowych Technologii na terenie po kopalni węgla kamiennego
Cała Dzielnica Nowych Technologii obejmie tereny usytuowane wokół dwóch historycznych szybów wydobywczych kopalni „Wieczorek” - szybu Pułaski oraz szybu Poniatowski, powstałych w latach 1903-1910. W obrębie terenu Katowickiego Hub-u Gaminowo-Technologicznego zaplanowano utworzenie nowoczesnych powierzchni z przeznaczeniem pod studia nagrań, laboratoria, przestrzenie co-workingowe, biura, przestrzenie wystawienniczo-eventowe, centrum edukacyjne oraz Data Center.
Prezydent Krupa nie kryje, że inspiracją dla niego jest koncern Giesche, który prężnie działał na przełomie XIX i XX wieku w Katowicach, budując nowoczesny – jak na owe czasy – przemysł ciężki oraz osiedla patronackie dla swoich pracowników (m.in. Nikiszowiec i miasto-ogród – Giszowiec).
– Giesche tworzył wokół swojego biznesu dobrą atmosferę, nie tylko wznosząc nowoczesne na tamte czasy kolonie robotnicze, ale również dodał bezpłatny transport, czyli kolejkę wożącą ludzi między Giszowcem a Nikiszowcem. Wybudował piękne domki na Giszowcu z ogrodami. My do tej atmosfery chcemy wrócić. Dzisiaj mówimy o Katowicach w nowym wydaniu, w wydaniu właśnie nowoczesnych usług, nowoczesnych technologii, o mieście nowoczesnym – dodaje Marcin Krupa.
Hub ma odmienić wizerunek Katowic
Prezydent Katowic sądzi, że, jeśli cały ambitny plan się powiedzie, będzie to nowa wizytówka miasta. A zamierzenia są poważne. W sumie Hub gamingowo-technologiczny ma powstać w kilku etapach. Pierwszy zakłada adaptację i rewitalizację istniejących budynków po kopalni KWK Wieczorek. Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej i urbanistycznej dotyczył terenu po zachodniej stronie ulicy Szopienickiej oraz istniejącej zabudowy zabytkowej po stronie wschodniej tej ulicy. W sumie chodzi o 19 tysięcy m.kw. powierzchni. Konkurs rozstrzygnięto w lutym 2022 r. Wygrała go pracownia AMC Andrzej. M. Chołdzyński.
- To miejsce jest już urbanistycznie świetnie zaplanowane, to dzieło dokonane. Zmianą ma być tylko funkcja tego obiektu - mówi architekt Andrzej M. Chołdzyński, współautor zwycięskiego projektu. - Chcieliśmy docenić kulturotwórcze, historyczne korzenie tego miejsca, zrobić jak najmniej zmian w tym, co istnieje. Dołożyliśmy tylko w minimalistyczny sposób to, czego tam potrzeba dodatkowo, by zintegrować te budynki dla współczesnych funkcji. Zaprojektowaliśmy duży park i wzorem paryskiego Luwru część dolną tego kręgosłupa, dziedzińca, który integruje wszystkie budynki, umieściliśmy pod ziemią - dodaje architekt.
Jak wyjaśniał 2 listopada prezydent Krupa, miasto jest obecnie na etapie tworzenia dokumentacji do ogłoszenia przetargu, który wyłoni wykonawcę I etapu budowy Hubu.
W II etapie projektu ma być wybudowana nowa hala, zlokalizowana na południowy-wschód od zabytkowego budynku nadszybia. Będzie ona mieścić w hale produkcyjne z dominującą funkcją studiów produkcyjnych dla e-sportu (przestrzeń powinna umożliwiać wykorzystanie obiektu jako studiów telewizyjnych, hal produkcyjnych, magazynów lub laboratoriów). Konkurs na ten projekt również wygrała pracownia AMC Andrzej M. Chołdzyński. Skład sędziowski docenił ten projekt m.in. za umiejętne wpisanie się w kontekst historyczny otoczenia, dążenie do optymalizacji bryły i skali architektury obiektu, a także czytelność i właściwość strefowania funkcji.
- Głównym punktem pracy jest hala i na niej się skupiliśmy – mówi Joanna Arent, przedstawicielka biura projektowego AMC Andrzej M. Chołdzyński. - Chcieliśmy ją zrobić na tyle elastyczną, żeby w przyszłości właściciel mógł organizować tam wydarzenia nie tylko gamingowe, ale również filmowe. Stąd propozycja podziału na 4 mniejsze pomieszczenia. Ważne dla nas było też, aby nie był to obiekt zupełnie oderwany od otoczenia, tylko żeby zarówno architektonicznie jak i funkcjonalnie dobrze komponował się on z istniejącymi zabudowaniami – dodała.
Sama hala ma elewację z cegły, nawiązującą do zabudowy Nikiszowca i wiekowych budynków KWK Wieczorek. Zaprojektowano również sporo zieleni wokół hali, w zwycięskim zespole projektantów było kilka osób odpowiedzialnych tylko za tę część projektu.
Kolejne etapy tworzenia Hub-u gamingowo-technologicznego w Katowicach:
- etap III polegać będzie na uzbrojeniu obiektów w sprzęt technologiczny oraz sprzęt ogólnego przeznaczenia,
- w etapie IV przewiduje się wybudowanie biurowców o łącznej powierzchni użytkowej ponad 84.000 mkw. przeznaczonej dla około 2 800 pracowników. Moment i zakres realizacji tego etapu uzależniony będzie od potwierdzenia zainteresowania najmem przez przedsiębiorstwa,
- etap V dotyczyć będzie południowej części terenu, gdzie znajdzie się miejsce zapewne dla kolejnych budynków biurowo-usługowych lub produkcyjnych oraz parkingów. Zakłada się, że inwestycje realizowane będą w dużej mierze w oparciu o kapitał prywatny,
- etap VI – Szyb Poniatowski - zaplanowany został jako wzmocnienie ponadprzeciętnej atrakcyjności historycznego układu urbanistyczno- architektonicznego zabytkowego osiedla Nikiszowiec.