Początek kwietnia 2023 r. przyniesie wiele zmian w organizacji ruchu tramwajowego na trasach łączących Katowice i Chorzów, Katowice i Sosnowiec oraz Świętochłowice i Chorzów.
- W jednych miejscach ruch tramwajów zostanie wznowiony, w innych wstrzymany, a wszystko to związane jest z realizacją zadań inwestycyjnych prowadzonych przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. - mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Linia Katowice – Chorzów
W związku z pracami budowlanymi nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach, oba ciągi tramwajowe łączące Katowice i Chorzów są przerwane. Od soboty 1 kwietnia 2023 r., zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, zarówno na ul. Gliwickiej, jak i wzdłuż ul. Chorzowskiej, przywrócony zostanie ruch tramwajów.
Na ul. Gliwickiej tramwaje będą kursować już po dwóch nowych torach, zaś przy ul. Chorzowskiej ruch tramwajów między przystankami Dąb Huta Baildon a Katowice Stęślickiego prowadzony będzie po jednym torze.
Linia Katowice – Sosnowiec
Wraz z początkiem kwietnia, w Katowicach Szopienicach rozpocznie się modernizacja odcinka linii tramwajowej biegnącej wzdłuż ul. Obrońców Westerplatte, na odcinku między ul. Wańkowicza a ul. Korczaka. To 600-metrowy odcinek dwutorowej linii tramwajowej znajdującej się pomiędzy fragmentami zmodernizowanymi przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. w poprzednich latach.
Inwestycja obejmuje nie tylko torowisko, ale także:
- most nad Rawą,
- przylegające do torowiska chodniki i jezdnię, na której powstanie przystanek typu wiedeńskiego Szopienice Poczta.
Prace budowlane będą realizowane przy całkowitym wstrzymaniu ruchu tramwajowego. Tym samym nie będą kursować tramwaje między zajezdnią Katowice Zawodzie a przystankiem Szopienice Kościół. W dniach 1-3 kwietnia wykonawca będzie zabudowywał rozjazd technologiczny, umożliwiający uruchomienie linii nr 15 dojeżdżającej od strony Sosnowca do Szopienic.
– Od wtorku 4 kwietnia linia nr 15 będzie kursować z częstotliwością co 20 minut w relacji Zagórze Rondo Jana Pawła II – Szopienice Kościół. Ponadto uruchomiona zostanie tymczasowa linia tramwajowa nr 35, kursująca również z częstotliwością co 20 minut w relacji: Zagórze Rondo Jana Pawła II – Milowice pętla. Dzięki temu na trasie Zagórze Rondo Jana Pawła II – Sosnowiec Dworzec PKP zapewniona będzie częstotliwość kursowania tramwajów co 10 minut – podkreśla Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Zgodnie z zapisami umowy, roboty budowlane mają zostać wykonane do końca lipca 2023 r.
Od wyjazdów w sobotę 1.04.2023 r.:
- linie nr 14, 15, 26 i 34 zostaną zawieszone (linia nr 15 tylko do 3 kwietnia);
- uruchomiona zostanie linia nr 35 kursująca w relacji: Sosnowiec Zagórze Rondo Jana Pawła II – Sosnowiec Milowice Pętla (w poniedziałek 3 kwietnia linia nr 35 będzie kursowała ze zwiększoną częstotliwością).
Od wyjazdów we wtorek 4.04.2023 r.:
- linia nr 15 obsługiwana taborem dwukierunkowym będzie kursowała na skróconej trasie: Sosnowiec Zagórze Rondo Jana Pawła II – Katowice Szopienice Kościół wg zmienionego rozkładu jazdy.
Od soboty 1.04.2023 r. zostanie uruchomiona autobusowa komunikacja zastępcza:
- T-14 kursującą w relacji: Katowice Zawodzie Centrum Przesiadkowe – Mysłowice Poczta;
- T-15 kursująca w relacji: Sosnowiec Urząd Miasta – Katowice Zawodzie Centrum Przesiadkowe (tylko w dniach 1-3 kwietnia);
- T-34 kursująca w relacji: Katowice Zawodzie Centrum Przesiadkowe – Katowice Szopienice Pętla.
Zmiany obejmą również kilka linii autobusowych. Szczegółowy komunikat obejmujący wszystkie zmiany wprowadzane od 1 kwietnia dostępny jest na stronie internetowej ZTM w zakładce Aktualności – Komunikaty (https://rj.metropoliaztm.pl/news/i/2650/). Pasażerowie mogą również po więcej informacji zadzwonić na bezpłatną i czynną przez całą dobę infolinię ZTM (800 16 30 30).
Linia Chorzów – Świętochłowice
W Świętochłowicach od początku lutego 2023 r. są prowadzone prace modernizacyjne torowiska wbudowanego w jezdnię ul. Katowickiej na fragmencie od granicy z Chorzowem do ul. Żołnierskiej. Zadanie podzielone jest na etapy, z których pierwszy – obejmujący fragment od ul. Armii Krajowej w Chorzowie do skrzyżowania z ul. Wolności – właśnie dobiega końca. Od 1 kwietnia wznowiony zostanie ruch tramwajów w relacji: Świętochłowice – Chorzów Batory, a wykonawca przystąpi do realizacji drugiego etapu – od strony chorzowskiej ul. Wolności do skrzyżowania z ul. Katowicką. Tym samym ta relacja zostanie wyłączona z ruchu tramwajowego.
Ze względu na powyższe prace modernizacyjne, od soboty 1 kwietnia nastąpią zmiany w organizacji ruchu tramwajowego:
- wznowione zostanie kursowanie linii nr 0, 23 i 43 na ich stałych trasach;
- zawieszone zostaną tramwajowe linie tymczasowe nr 41, 59 i 60 oraz linia autobusowej komunikacji zastępczej T-7;
- tramwaje linii nr 7 będą kursować na trasie: Katowice Zawodzie Zajezdnia – Chorzów Batory Dworzec PKP – Świętochłowice Mijanka – Bytom pl. Sikorskiego wg nowego rozkładu jazdy;
- tramwaje linii nr 9 będą kursować na trasie: Bytom pl. Sikorskiego – Chebzie Pętla – Chorzów Batory Zajezdnia wg nowego rozkładu jazdy;
- tramwaje linii nr 17 będą kursować na trasie: Bytom pl. Sikorskiego – Piaśniki Skrzyżowanie – Chorzów Batory Zajezdnia wg nowego rozkładu jazdy;
- tramwaje linii nr 19 będą kursować na trasie: Katowice pl. Wolności – Chorzów Rynek – Chorzów Batory Zajezdnia wg nowego rozkładu jazdy;
- tramwaje linii nr 49 będą kursować na trasie: Bytom Stroszek Zajezdnia – Bytom pl. Sikorskiego – Bytom Łagiewniki Zajezdnia wg nowego rozkładu jazdy;
- uruchomiona zostanie tymczasowa linia nr 62, kursująca na trasie: Katowice Zawodzie Zajezdnia – Katowice Rynek – Chorzów Batory Dworzec PKP – Chorzów Rynek – Katowice Rondo – Katowice Rynek – Katowice Brynów Centrum Przesiadkowe;
- dla linii tramwajowych nr 3, 5 i 10 zmienią się trasy przejazdu w kursach dojazdowych i zjazdowych oraz zmieni się rozkład jazdy;
- dla linii tramwajowych nr 13, 16, 36, 37 i 46 zmienią się rozkłady jazdy;
- uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza oznaczona jako T-9, kursując w relacji Chorzów Rynek – Świętochłowice Mijanka;
- zawieszone zostanie kursowanie autobusowej linii zastępczej T-7.
Może Cię zainteresować:
Potężny fragment śródmieścia Katowic wyburzono pod dworzec PKP. Miasto wyglądałoby inaczej
Może Cię zainteresować: