Do 1 września maszyny parkingowe na ul. Tylnej Mariackiej przechodzą testy. Testerami są m.in. właściciele lokali usługowych i hoteli przy ul. Mariackiej

Zakończyły się odbiory parkingu automatycznego na ul. Tylnej Mariackiej. Teraz nadszedł czas na kolejny krok – testy. Nim parking zostanie oddany maszyny przechodzą weryfikację.

Zakończyły się odbiory parkingu automatycznego na ul. Tylnej Mariackiej.

- Parking automatyczny przy ulicy Tylnej Mariackiej to pierwsza tego typu inwestycja publiczna w Polsce. Dlatego nim oddamy maszyny w ręce mieszkańców chcemy sprawdzić, czy wszystko działa tak jak należy. W związku z tym wkraczamy w fazę testowania maszyn, która potrwa do 1 września. Testujący maszyny są zobowiązani do codziennego raportowania za pośrednictwem ankiet przebiegu parkowania. Dzięki temu chcemy wychwycić elementy, które jeszcze można udoskonalić – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.

Kilkadziesiąt osób testuje maszyny parkingowe w Katowicach

Do testowania maszyn wytypowanych zostało kilkadziesiąt osób. To między innymi właściciele lokali usługowych i hoteli zlokalizowanych przy ul. Mariackiej. Osoby te są wyposażone w specjalne przepustki uprawniające do korzystania z maszyn. W trakcie parkowania testujący przechodzą całą procedurę, jaka będzie obowiązywać korzystających z automatycznego parkingu, z wyjątkiem uiszczania opłat – korzystają z tak zwanego biletu zerowego. Testy odbywają się między innymi pod kontrolą straży pożarnej, która chce zweryfikować jak w praktyce będzie przebiegał cały proces.

Zakończenie testów nastąpi 1 września. Następnie konieczne będzie opracowanie wyników ankiet. W zależności od ich przebiegu podejmowane będą dalsze kroki.

- Na powierzchni, gdzie zmieściłoby się nieco ponad 40 standardowych miejsc parkingowych, dzięki inwestycji będzie można pozostawić 240 pojazdów. Tym samym Katowice stają się pionierem jeśli chodzi o zagospodarowanie niedużej przestrzeni w mieście o gęstej zabudowie przy użyciu innowacyjnych technologii. Szacujemy, że w okolicach listopada parking będzie oddany na komercyjnych zasadach do użytku mieszkańcom – mówi Roman Buła, naczelnik wydziału budynków i dróg.

Łącznie parking automatyczny pomieści 240 pojazdów

Parking składa się z dwóch zespołów maszyn. Ich działanie polega na wykorzystywaniu inteligentnego systemu rotacyjnego i przechowywania pojazdów na przeznaczonych do tego platformach. Pierwszy zestaw – o długości 67 metrów – to połączenie 12 modułów parkingowych. Drugi – długi na ponad 45 metrów – składa się z 8 modułów. Każdy moduł posiada niezależny wjazd/wyjazd oraz 12 platform parkingowych. To oznacza, że w obu zestawach zaparkować można łącznie 240 pojazdów.

W korzystaniu z parkingu pomagają czujniki optyczne, radarowe i sygnalizacja ostrzegawcza, które ułatwiają prawidłowe zaparkowanie samochodu na platformie transportowej. Sam proces parkowania można porównać do korzystania z myjni automatycznej, gdzie urządzenia sygnalizują poprawne umieszczenie pojazdu.

- Kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej, musi wjechać na specjalną platformę, a następnie opuścić pojazd i na ekranie sterowania potwierdzić, że samochód został ustawiony zgodnie z instrukcją. Maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany przeniesie go na wyższy poziom. Odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę – wyjaśnia Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w Katowicach Inwestycjach S.A.

Choć parking automatyczny jest samoobsługowy, to kierowcy nie zostaną pozostawieni sami sobie. Na każdym panelu obsługi i kasie płatniczej zainstalowano intercomy, dzięki którym będzie można połączyć się z pracownikami odpowiedzialnymi za zdalną obsługę i udzielanie pomocy.

Wielopoziomowy system detekcji błędów

W maszynach zastosowano wielopoziomowy system detekcji błędów oraz zwielokrotniony system zatrzymania awaryjnego. Konstrukcja maszyny oraz system sterowania posiadają szereg autorskich, opatentowanych rozwiązań w zakresie systemu bezpieczeństwa, w tym m.in. dodatkowy mechanizm blokowania układu napędowego, zastosowanie podwójnych czujników na głównych elementach układu napędowego maszyny, system przewidywania zdarzeń awaryjnych, który pozwala na zapobiegawcze wykrycie ewentualnych nieprawidłowości i szybką reakcję serwisową.

Autorem technologii o nazwie Grand Vertical Parking, a także wykonawcą inwestycji, jest działająca na rynku od 1984 firma GRAND, specjalizująca się m.in. w precyzyjnej obróbce metalu CNC. Opracowanie tego innowacyjnego rozwiązania to wynik prowadzonych przez firmę prac badawczo-rozwojowych.

- Prototyp parkingu automatycznego od kilku lat służy pracownikom naszej firmy. Cieszymy się, że technologię udało się przenieść w przestrzeń publiczną miasta. Maszyny są wyposażone w szereg czujników i zabezpieczeń, które sprawiają, że korzystanie z nich jest bezpieczne dla samochodów i użytkowników. Wierzymy, że ta technologia posłuży wkrótce kolejnym miastom, które będą chciały efektywnie wykorzystywać nawet niewielkie przestrzenie wśród miejskiej zabudowy – mówi Andrzej Grygiel, prezes firmy GRAND.

Koszt inwestycji to niespełna 23 mln zł. Montaż maszyn rozpoczął się we wrześniu 2022 roku – po wykonaniu poszczególnych elementów konstrukcji w siedzibie producenta i przetransportowaniu ich do Katowic, a także przygotowaniu przestrzeni, m.in. poprzez wykonanie fundamentów i całej niezbędnej infrastruktury, renowacji odkrytej ściany oporowej i przeprowadzeniu procedur administracyjnych.

Automatyczny parking katowice 1

Może Cię zainteresować:

15 ważnych, choć czasem naiwnych, pytań o automatyczne parkingi na Tylnej Mariackiej. I odpowiedzi! O elektryki, brak prądu, pożar, hałas

Autor: Katarzyna Pachelska

22/03/2023

Parking na Tylnej Mariackiej w Katowicach jpg

Może Cię zainteresować:

Jarosław Gwizdak o automatycznym parkingu w Katowicach: „Zakładam, że sprytny prawnik zechce zabawić się kiedyś tym konceptem”

Autor: Jarosław Gwizdak

05/04/2023

Tramwaj katowice UMK

Może Cię zainteresować:

Jest decyzja Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska umożliwiająca budowę „Tramwaju na południe”

Autor: Redakcja

25/08/2023

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon