Głównym zadaniem inicjatywy „Mobilny urzędnik” jest wprowadzenie udogodnień w zakresie obsługi klientów, którzy z różnych powodów poradzić sobie same nie mogą lub mają z tym duże trudności. Adresatami projektu są „osoby niepełnosprawne biologicznie i prawnie, osłabione chorobami, z czasowym lub trwałym ograniczeniem możliwości poruszania się i dotarcia do miejsca świadczenia usług, os. starszych (65+), zależnych (15+), które z powodu deficytów zdrowotnych są zagrożone wykluczeniem społecznym i obywatelskim”.
Koniec z czekaniem w kolejce
„Mobilny urzędnik” dotrze do miejsca zamieszkania i pomoże załatwić sprawę. Nie trzeba już będzie fatygować się do urzędu, wyczekiwać w kolejce, ani szukać właściwego okienka. To urząd przyjedzie do domu z odpowiednimi druczkami i fachową pomocą.
400 mobilnych wizyt
W fazie testowania w projekcie wzięło udział już 40 urzędów gmin z całej Polski, co przełożyło się na ponad 400 mobilnych wizyt urzędników, którzy zajęli się sprawami:
- złożenia wniosku o wyrobienie dowodu osobistego,
- złożenia deklaracji dotyczącej odbioru odpadów komunalnych,
- poświadczenia własnoręczności podpisu,
- złożenia wniosku o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
- złożenia wniosku o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego oraz zasiłku pielęgnacyjnego,
- zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa
Cykl szkoleń dla urzędników
Jest to projekt ponadnarodowy realizowany przez Fundację Partycypacji Społecznej jako Lidera Projektu wraz z partnerami. Urząd gminy, który przystąpi do programu (w sumie plan przewiduje środki dla 80 jednostek z całego kraju) otrzyma wszystkie niezbędne narzędzia do wdrożenia założeń. Będą to nie tylko środki finansowe, ale również pakiet szkoleń, eksperckich materiałów i konsultacji.