Od 26 kwietnia każdy chętny będzie mógł się przekonać jak działa autonomiczny pojazd Blees BB-1. Minibus będzie ponownie testowany na katowickim Muchowcu, tym razem z pasażerami na pokładzie. Kursy między parkingiem na Muchowcu a plażą w Dolinie Trzech Stawów, będą realizowane od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00-16:00. Z przejazdu będzie można skorzystać bezpłatnie.
Bus Blees był już testowany na trasie z pasażerami w Gliwicach, na kampusie Politechniki Śląskiej: Na przystanku Wieża Magów zatrzymuje się bus bez kierowcy. Takie rzeczy tylko w Gliwicach
Pojazd Blees BB-1 w dolinie będzie można spotkać jednak już wcześniej, bo od 22 kwietnia. Przez 4 dni (do 25.04) zespół inżynierów z gliwickiej firmy będzie realizował przejazdy techniczne bez pasażerów, aby przygotować pojazd na kursy z ludźmi na pokładzie. Po kalibracji trasy i ustawieniu systemu autonomii, minibus pojawi się ponownie przy ul. Trzech Stawów.
Szczegółowy harmonogram:
- 22-25 kwietnia – przejazdy techniczne bez pasażerów
- 26 kwietnia, 6-29 maja, 3-4 czerwca – przejazdy z udziałem pasażerów. Przejazdy będą się odbywały w dni robocze (poniedziałek – piątek) w godzinach 8:00 – 16:00. Pojazd nie będzie kursował w weekendy i długie weekendy.
Katowicka trasa przejazdu ma około 2 kilometry i rozpoczyna się na parkingu od strony ul. Francuskiej a kończy przy plaży. Kursy będą realizowane w dwóch kierunkach, podzielonych na 3 i 4 przystanki. Na trasie zostaną umieszczone tablice informacyjne oraz regulamin przejazdu. Przez 4 tygodnie, zostanie także ustalona tymczasowa organizacja ruchu, która uwzględnia przejazd pojazdu autonomicznego. Środkowy pas drogi zostanie wydzielony dla minibusa, a boczne pasy rolkostrady, na czas testów będą przeznaczone dla rolkarzy i rowerzystów. Aby ograniczyć wpływ pilotażu na korzystających z drogi, zielony minibus będzie obecny na trasie w porze najmniejszego natężenia ruchu: tj. od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16.
Jak podkreślają urzędnicy, pojazd pojawi się na Muchowcu tylko na czas testów, bez planów poprowadzenia jego trasy na tym odcinku na stałe. Obecnie z uwagi na obowiązujące przepisy, tego typu testy mogą odbywać się jedynie na obszarach zamkniętych i drogach prywatnych.
Autonomia wesprze osoby z niepełnosprawnościami
Drugi etap testów w Katowicach ma pomóc ocenić możliwość wykorzystania autonomicznego pojazdu w transporcie zbiorowym, ze szczególnym uwzględnieniem osób z ograniczoną mobilnością, a także poznać opinie mieszkańców i zaplanować wdrożenie tego typu pojazdów w przyszłości.
Docelowo autonomiczny minibus będzie obsługiwał kursy na odcinkach tzw. pierwszej i ostatniej mili, czyli tras dojazdowych do większych centrów przesiadkowych, gdzie obecnie komunikacja z przyczyn ekonomicznych nie funkcjonuje lub jest mocno ograniczona. Ponadto pojazd będzie mógł pojawić się tam gdzie tradycyjny transport ma ograniczone możliwości. Chodzi o miejsca użyteczności publicznej, takie jak cmentarze, duże parkingi, tereny rekreacyjne, duże kompleksy szpitalne czy uniwersyteckie kampusy. W ten sposób technologia wesprze mobilność osób starszych lub z niepełnosprawnością ruchową.
– Główny cel pilotażu, to właśnie udostępnienie możliwości przejazdu autonomicznym minibusem pasażerom z ograniczoną mobilnością. Dzięki współpracy z PKM i Miastem Katowice, podczas kursów będziemy mieć szansę przekonać się na ile zastosowane przez nas rozwiązania odpowiadają na potrzeby osób z niepełnosprawnością i seniorów. Tacy pasażerowie będą mieli też pierwszeństwo w wejściu do pojazdu podczas testów – mówi Martyna Wiśniowska, CEO Blees.
Sprawdzana będzie m.in. wygoda korzystania z rampy najazdowej i systemu mocowania wózków inwalidzkich, a także czytelność systemu informacji. Podczas testów zespół z Uniwersytetu Śląskiego przeprowadzi także badanie ankietowe wśród pasażerów.
Blees BB-1 samodzielnie wykrywa przeszkody i innych uczestników ruchu
Pojazd wykorzystuje system jazdy autonomicznej na 4 poziomie SAE (Society of Automotive Engineers). Oznacza to że jest w pełni zdolny do samodzielnej jazdy i obsługi wszystkich funkcji pojazdu na rutynowych trasach. Dzięki zaawansowanemu systemowi autonomii, pojazd samodzielnie wykrywa przeszkody i innych uczestników ruchu, a także samodzielnie przyśpiesza, zwalnia i hamuje adekwatnie do sytuacji. Szereg czujników, które obserwują, skanują i analizują obszar wokół minibusa, zapewnia lepszą orientację w terenie i w bieżącej sytuacji na drodze. Dzięki temu został wyeliminowany problem tzw. „martwego pola”.
Wszystkie manewry pojazdu są także monitorowane przez moduł nadzoru, którego zadaniem jest ciągłe utrzymanie bezpieczeństwa uczestników ruchu. Podczas testów, na pokładzie Blees BB-1, znajduje się lokalny operator, który będzie nadzorował przebieg testów, a w razie potrzeby przejmie manualną kontrolę nad minibusem. W pojeździe nie ma jednak kierownicy. Zastępuje ją dotykowy panel sterujący oraz pojedynczy kontroler.
Autonomia to przyszłość komunikacji miejskiej
Z założenia, autobusy autonomiczne mają przewozić pasażerów bez kierowców, obsługiwać nierentowne trasy oraz dzięki odejściu od sztywnych rozkładów na rzecz dynamicznego transportu na żądanie (DRT, ang. demand responsive transport) dostosować przejazdy do faktycznych potrzeb mieszkańców. Pozwoli to znacznie ograniczyć kosztów transportu. Autonomiczna flota - wg. scenariusza firmy Blees - będzie wymagała obsługi jednego zdalnego operatora na 10 pojazdów. Szacuje się, że przy 20 pojazdach może to przynieść nawet 10-krotną oszczędność względem tradycyjnie zorganizowanego transportu (uwzględniając koszt kierowców).
Dane techniczne pojazdu Blees BB-1:
- Zasięg: ok. 200 km
- Moc maksymalna: 150 kW
- Maks. Pojemność: 15 osób
- Promień skrętu: 6 m
- Pojemność baterii: 58 kWh
- Maksymalna moc szybkiego ładowania (DC) 100 kW
- Maksymalna prędkość w trakcie testów 20km/h.
Pojazd jest wyposażony w 7 lidarów, 11 kamer, 4 radary, 3 odbiorniki GNSS oraz IMU. Czujniki działają w różnych zakresach, dzięki czemu minibus zareaguje w zmiennych warunkach oświetleniowych i pogodowych. Dodatkowo, zasięg czujników nakłada się na siebie, co zwiększa poziom bezpieczeństwa w przypadku uszkodzenia któregokolwiek z nich.