Projekt „Hydrogen GZM” ma na celu upowszechnianie w województwie śląskim wodoru jako paliwa dla komunikacji miejskiej. Realizowany jest w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, który wspiera rozwój bezemisyjnego transportu publicznego w Polsce. Wodoryzacja gospodarki (w tym właśnie transportu) ma mieć zbawienny wpływ na stan jakości powietrza.
Pojazdy bardziej ekologiczne i wydajniejsze
Możliwość korzystania z ekologicznej komunikacji jest niezwykle istotna w gęsto zaludnionym i wysoko zurbanizowanym województwie śląskim, na terenach górniczych, gdzie kwestie ekologiczne mają szczególne znaczenie. Dotując zakup autobusów wodorowych, zmniejszamy emisję szkodliwych substancji i poprawiamy jakość życia w tym regionie, co jest jednym z zobowiązań naszego rządu – zaznacza minister klimatu i środowiska, Michał Kurtyka.
Nowe autobusy w pierwszej kolejności będą obsługiwać szybkie połączenia między głównymi miastami w regionie. Przewiduje się, że całe przedsięwzięcie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zostanie zrealizowane do 30 czerwca 2024 r. Poza zakupem samych pojazdów konieczne będzie zbudowanie odpowiedniej infrastruktury, ze stacjami tankowania na czele. Za to odpowiedzialny ma być dostawca zewnętrzny – koncerny energetyczne wybudują sieć stacji na terenie całej GZM.
Tankowanie autobusów zasilanych wodorem jest kilkukrotnie krótsze w porównaniu z pojazdami bateryjnymi, a na „pełnym baku” mogą przejechać nawet dwa razy dłuższy dystans.
Nadchodzi rewolucja
Na nasze ulice każdego dnia wyjeżdża około 1500 pojazdów i obsługuje około 7 tys. przystanków w 56 gminach. Ze względu na utrzymujące się wysokie koszty wdrożenia technologii wodorowej, jej upowszechnienie nie byłoby możliwe bez rządowych i europejskich programów dotacji. Dzięki temu wsparciu flota pojazdów na paliwa alternatywne stale się powiększa – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Jeśli GZM-owi uda się zrealizować wszystkie projekty i dostawy to w niedługim czasie niemal co drugi pojazd Zarządu Transportu Metropolitalnego będzie napędzany paliwem niskoemisyjnym (przy uwzględnieniu w tym zestawieniu tramwajów i trolejbusów).
Wcześniej Ministerstwo Klimatu i Środowiska – w ramach realizacji „Programu dla Śląska” – dofinansowało ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakup 43 zeroemisyjnych autobusów oraz stworzenie 34 punktów ładowania. Umowy w tej sprawie podpisane zostały 10 marca 2021 r. w Katowicach