20 kwietnia otwarcie dwóch nowych łącznic na węźle Giszowiec. Łatwiejszy dojazd do DK86 z Brynowa, Ligoty i Ochojca

Na drugą połowę roku 2022 r. zapowiadany jest koniec przebudowy węzła Giszowiec w Katowicach, największej inwestycji drogowej w mieście od kilku lat. Wcześniej, bo już 20 kwietnia, będzie można przejechać dwoma nowymi łącznicami. Z tej zmiany ucieszą się szczególnie mieszkańcy południowych dzielnic Katowic.

W środę 20 kwietnia 2022 r. zostaną otwarte dwie nowe łącznice na węźle Giszowiec w Katowicach.

Dobra wiadomość dla mieszkańców Brynowa, Ochojca i Ligoty

Kierowcy jadący zarówno w kierunku centrum miasta z Ligoty, Ochojca, jak i w stronę Ligoty, Ochojca i Brynowa z kierunku Tychów będą korzystać z bezkolizyjnego węzła drogowego. Ruch na ul. 73 Pułku Piechoty do centrum będzie się odbywał jednym pasem.

Przebudowa skrzyżowania DK86 z DK81 wkracza na końcowy etap prac budowlanych, które zakończą się w czerwcu 2020 r.

To najważniejsza inwestycja drogowa w Katowicach od 13 lat, czyli od czasu budowy tunelu pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka. Dzięki niej oddzielony zostanie ruch tranzytowy od lokalnego, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i komfortu życia naszych mieszańców – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Za nami miesiące intensywnych prac budowlanych, podczas których cierpliwością musieli się wykazać zarówno kierowcy, jak i mieszkańcy. Dziękuję za Państwa wyrozumiałość. Prace w Giszowcu zmierzają już ku końcowi, ich zaawansowanie obecnie wynosi blisko 90%. Za kilka miesięcy inwestycja będzie w całości gotowa – dodaje prezydent.

Wykonawca realizuje wiele działań równolegle, a przebudowa węzła wkracza w ostatnią fazę prac. Zakończenie inwestycji przewidywane jest na drugą połowę roku. – Obecnie jesteśmy skoncentrowani na robotach wykończeniowych na obiektach mostowych oraz robotach drogowych konstrukcyjnych, brukarskich oraz bitumicznych na nowo budowanych wschodnich jezdniach ul. Pszczyńskiej (DK86) – mówi Tomasz Kawalec, kierownik budowy z firmy NDI – generalnego wykonawcy robót.

Kolejny etap prac, zamknięcie fragmentu ul. Kolistej

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu prac, od 20 kwietnia, konieczne będzie wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu.

– Fragment węzła Kolista (po stronie Giszowca) zostanie czasowo zamknięty w obu kierunkach. Mieszkańcy dzielnicy Giszowiec, chcący dojechać do centrum Katowic, bądź w kierunku Tychów, będą kierowani objazdem poprzez ulice: Szopienicką, Górniczego Dorobku, Gospodarczą do al. Murckowskiej – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu Urzędu Miasta Katowice. – Mieszkańcy fragmentu osiedla przy wyłączonym z ruchu odcinku ul. Kolistej, jadący do centrum Katowic, będą kierowani do skrzyżowania ul. Kolistej z ul. 73 Pułku Piechoty, a następnie w stronę nowej łącznicy, zlokalizowanej przy wyjeździe z DK81. Dla pieszych przygotowano ciąg pieszy łączący ul. Kolistą na wysokości stacji paliw ze skrzyżowaniem z ul. Karolinki i 73 Pułku Piechoty. Zostanie on częściowo zlokalizowany na terenie kopalni Murcki-Staszic – dodaje naczelnik.

W ścisłym rejonie obowiązywania czasowej organizacji ruchu drogowego funkcjonują linie autobusowe: 30, 72, 223, 292, 672N, 674, 695, 920, 906N. Wprowadzone zmiany tras przejazdu spowoduje wydłużenie drogi dojścia do przystanków autobusowych stałych i tymczasowych, tj.: z rejonu przystanku „Giszowiec Kosmiczna” na przystanek „Giszowiec Mysłowicka” – wydłużenie o ok. 450 metrów, z rejonu przystanku „Giszowiec Szyb Roździeński” na przystanek „Giszowiec Przyjemna” wydłużenie o ok. 500-550 metrów, z rejonu przystanku „Giszowiec Mysłowicka” na przystanek „Giszowiec Mysłowicka” [stanowisko tymczasowe] lub „Giszowiec Tymczasowy”.

Strona internetowa o przebudowie DK86

Przy planowanych zmianach w organizacji ruchu stosujemy kompleksowe działania komunikacyjne, które wypracowaliśmy z mieszkańcami podczas warsztatów. Wyrażali oni swoje zdanie na temat tego, jak chcieliby być informowani m.in. o najważniejszych inwestycjach w mieście – mówi Adam Skowron, z Katowickiej Agencji Wydawniczej, który zapowiada, że w przypadku przebudowy na Giszowcu kilka rozwiązań komunikacyjnych m.in. o zmianach w organizacji ruchu zostanie przetestowanych. Dla mieszkańców Giszowca oraz kierowców przygotowano specjalną stronę internetową: www.DK86.pl. Znajdują się na niej szczegółowe informacje na temat zmiany organizacji ruchu, z zaznaczeniem na mapach planowanych objazdów, a także ciągów pieszych.

– Strona internetowa będzie stanowić niezbędnik i kompendium wiedzy na temat wszystkich działań dotyczących nowej organizacji ruchu. W Giszowcu mamy, co prawda już trwającą inwestycję, ale najbliższy czas to wprowadzenie dość istotnych zmian – tłumaczy Agnieszka Dutkiewicz, z-ca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej, Katowickie Inwestycje S.A., która zapowiada, że jeśli takie rozwiązanie się sprawdzi, będzie również wykorzystywane przy komunikacji o innych inwestycjach prowadzonych przez spółkę Katowickie Inwestycje.

Na stronie internetowej zamieszczone zostaną także filmy pokazujące nowo otwarte przejazdy. Od 8 kwietnia rozpoczęła się dystrybucja w Giszowcu plakatów i ulotek z mapami przedstawiającymi zmiany organizacji ruchu. Z mieszkańcami dzielnicy zostanie także zorganizowane spotkanie, które odbędzie się 13 kwietnia o godz. 17.00 w MDK ,,Szopienice- Giszowiec” filia przy placu Pod Lipami.

Co zmieni przebudowa układu drogowego na Giszowcu?

Przebudowa układu drogowego w Giszowcu składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych – ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) wraz z rozbudową ul. Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Druga to rozbudowa węzła drogowego Kolista, która rozpoczyna się 20 kwietnia. Powstają tu zatem dwa węzły. Pierwszy będzie rozprowadzał ruch tranzytowy w kierunku Tychów, Cieszyna i Skoczowa oraz na północ w kierunku autostrady A4 i dalej w kierunku Krakowa i Wrocławia oraz Łodzi i Gdańska. Drugi będzie przeznaczony dla ruchu lokalnego.

Koszt robót budowlanych wynosi 309,8 mln zł, z czego 239,3 mln zł to dofinansowanie pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycja w liczbach:

  • 58,5 tysiąca – tyle pojazdów codziennie przejeżdża po DK86 na wysokości katowickiego Giszowca
  • 309,8 mln zł – tyle kosztować będzie przebudowa węzłów DK81 i DK86
  • 3,62 km – to łączna długość rozbudowywanych i przebudowywanych dwóch odcinków DK81 i DK86
  • blisko 90% – tyle wynosi poziom zaawansowania prac

ZOBACZ TEŻ:

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon