Jak czytamy w dzisiajwgliwicach.pl, Urząd Miasta chce promować Gliwice podczas wydarzeń kulturalnych, koncertów i eventów gospodarczych. Po zakwestionowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową przekazania w latach 2018 i 2019 przez miasto do prywatnego podmiotu, jakim jest spółka Arena Operator, prawie 18 mln zł na promocję podczas takich imprez w trybie “z wolnej ręki”, Urząd szukał innej możliwości.
Hala widowiskowo-sportowa Arena została wybudowana przez Gliwice za ponad 400 milionów złotych. Od 2018 roku obiektem zarządza spółka Arena Operator, powołana przez Fundację Radan. To ona odpowiada za organizację wydarzeń i to ona na nich zarabia.
Tryb z wolnej ręki tylko w określonych sytuacjach
W latach 2018 i 2019 miasto Gliwice dwukrotnie zleciło spółce Arena Operator świadczenie usług promocyjnych miasta o łącznej wartości 17,6 mln. zł I to właśnie zakwestionowała RIO – Regionalna Izba Obrachunkowa, państwowy organ kontroli jednostek samorządu terytorialnego, która badała sposób wydatkowania pieniędzy przez miasto.
Każdorazowo umowy zawarte były w trybie z tzw. wolnej ręki. Trybu tego można użyć w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia może być świadczony tylko przez jednego wykonawcę. RIO, twierdzi, że nie było podstaw, by taki tryb zastosować. Miasto pozbawiło w ten sposób innych, konkurencyjnych wykonawców możliwości uzyskania zlecenia, a pieniądze trafiły do wybranej firmy.
Koncesja na promocję miasta
Jako że sprawą zgłoszonych przez RIO nieprawidłowości zajmuje się prokuratura, a miasto bardzo chce się promować na dużych wydarzeniach, nie będzie już trybu z wolnej ręki – będzie koncesja. I choć koncesja na ogół kojarzy się raczej z reglamentowaniem czegoś, np. alkoholu czy surowców, to w Gliwicach koncesja wydawana będzie na… promocję miasta.
Przetarg na “wyłonienie Koncesjonariusza, z którym zawarta zostanie umowa koncesji, na mocy której, powierzone zostanie mu świadczenie usług promocji Miasta Gliwice poprzez wydarzenia kulturalne, sportowe, eventowe oraz gospodarcze, realizujących określone przez Zamawiającego cele promocyjne.” ogłoszono w BIP na stronie UM 17 sierpnia.
Umowa na kwotę netto dokładnie 130 milinów 192 tysięcy i 193 złotych (należy doliczyć obowiązujący VAT) obowiązywać ma przez 5 lat i dotyczyć “organizacji, pozyskania lub produkcji określonej w Umowie Koncesji liczby wydarzeń, w danym roku kalendarzowym”.
Na przygotowanie niezbędnej dokumentacji do 5-letniej umowy na 130 milionów miasto dało chętnym jedynie 18 dni roboczych. Dzisiajwgliwicach.pl pisze: "Możemy się tylko domyślać, kto wygra i gdzie będzie realizował to zadanie".
Więcej informacji o Gliwicach przeczytasz na: dzisiajwgliwicach.pl